Abstract
The article presents the results of a study conducted on the activity of Polish sports journalists in the social network X. The purpose of the study was to learn the characteristics of the communication practices of journalists actively using the platform. The survey was conducted using a quantitative method with purposive sampling. The survey served to verify the Authors’ hypothesis stating that the studied social platform serves journalistic and marketing purposes, and that functions traditionally attributed to journalism, such as informing, constitute a marginal scale of activity in this space. The article answers questions about the usage practices of site X, such as the method of publication, the purpose of communication and the topics covered. The text is intended as a contribution to the development of research on the use of social media platforms in the practice of the journalism profession.
References
Abisaid J. L., Li B. (2019), He Said, She Said: An Exploration of Male and Female Print Sports Journalist Tweets, Sports Coverage, and Language Style, “Communication & Sport”, ss. 1–25. DOI: https://doi.org/10.1177/2167479519848352
Annusewicz O. (2017), Twitter jako przestrzeń autoprezentacji politycznej. Zarządzanie wizerunkiem polityka w mediach społecznościowych, „Studia Politologiczne”, vol. 45, ss. 91–112.
Burgess J., Green J. (red.) (2011), Youtube. Wideo online a kultura uczestnictwa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Balci E. V., Tiryaki S., Demir Y., Baloğlu E. (2022), Digital leadership on Twitter: The digital leadership roles of sports journalists on Twitter, “International Journal of Organizational Leadership”, 11(Special Issue), pp. 21–35. DOI: https://doi.org/10.33844/ijol.2022.60337
Cassilo D. (2021), Social Media and Sports media. In Social Media in Sport: Theory and Practice, w: Emerging Issues and Trends in Sport Business, vol, 2, red. G. Abeza, N. O’Reilly, J. Sanderson, E. Frederick, World Scientific, London, ss. 287–311. DOI: https://doi.org/10.1142/9789811237669_0011
Chadwick A. (2017), The Hybrid Media System, Oxford University Press, New York. DOI: https://doi.org/10.1093/oso/9780190696726.001.0001
Digital Global Overview Report 2023 (2023), https://datareportal.com/report-embedissues?utm_source=Global_Digital_Reports&utm_medium=Partner_Article&utm_campaign=Digital_2023, 21.08.2024.
Deuze M. (2007), What is multimedia journalism?, „Journalism Studies”, vol. 5, nr 2, ss. 139‒152. DOI: https://doi.org/10.1080/1461670042000211131
De Kerckhove D. (2001), Inteligencja otwarta. Narodziny społeczeństwa sieciowego, Mikom, Warszawa.
Dovey J., Giddings S., Grant I., Kelly K., Lister M. (2009), Nowe media. Wprowadzenie, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
Girardin T., Roult R., Sirost O., Machemehl Ch. (2020), Social Media and Convergence Culture: A Scoping Review of the Literature on North American Basketball, SAGE Open Access, https://www.researchgate.net/publication/343555437_Social_Media_and_Convergence_Culture_A_Scoping_Review_of_the_Literature_on_North_American_Basketball, 28.02.2025. DOI: https://doi.org/10.1177/2158244020949203
Jakubowicz K. (2011), Nowa ekologia mediów. Konwergencja a metamorfoza, Poltext, Warszawa.
Jenkins H. (2006), Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.
Kalinowska-Żeleźnik A. (2020), Wykorzystanie Twittera w kampanii wyborczej Donalda Trumpa, „Media Biznes Kultura”, nr 2(9), ss. 59–71. DOI: https://doi.org/10.4467/25442554.MBK.20.017.13181
Kroon A., Eriksson G. (2019), The Impact of the Digital Transformation on Sports JournalismTalk Online, “Journalism Practise”, vol. 13, nr 7, ss. 834–852. DOI: https://doi.org/10.1080/17512786.2019.1577695
Krzysztof Stanowski najczęściej czytanym dziennikarzem w X(Twitterze) w 2023 roku. Na podium Lis i Bok (2023), https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/krzysztof-stanowski-tomasz-lis-lukasz-bok-lista-top30-dziennikarzy-twitter, 15.09.2024.
Levinson P. (2010), Nowe nowe media, Wydawnictwo WAM, Kraków.
Łokić P. (2014), Aktywność polskich dziennikarzy w serwisie Twitter. Analiza wybranych przypadków, e-politikon, nr 12, https://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-1391b355-b730-4a3f-93b2-44aa5cc4a858, 20.09.2024.
Łokić P. (2021), Nowe media i dziennikarstwo. Galopująca ewolucja komunikacji społecznej, Wydawnictwo Naukowe WNPiD UAM, Poznań.
Manovich L. (2006), Język nowych mediów, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.
McLuhan M. (1964), Understanding media: The extensions of man, New American Library, New York.
McLuhan M. (2004), Zrozumieć media. Przedłużenia człowieka, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa.
McEnnis S. (2018), Sports journalism and cultural authority in the digital age, w: Transforming Sport: Konwledges, Practices, Structures, red. T. F. Carter, D. Burdsey, M. Doidge, Routledge, Oxford, ss. 207–219. DOI: https://doi.org/10.4324/9781315167909-15
Perreault G., Bell T. R. (2020), Towards a “Digital” Sports Journalism: Field Theory, Changing Boundaries and Evolving Technologies, “Communication & Sport”, vol. 10, issue 3, ss. 398–416. DOI: https://doi.org/10.1177/2167479520979958
PRESS Institute (2017), Dziennikarze a media społecznościowe [online], https://pressinstitute.eu/wp-content/uploads/2017/01/raport-social-media.pdf, 17.09.2024.
Schultz B., Sheffer M. L. (2010), An exploratory study of how Twitter is affecting sports journalism, “International Journal of Sports Communication”, vol. 3(2), ss. 226–339. DOI: https://doi.org/10.1123/ijsc.3.2.226
Social Media 2023: Analiza Gemius, PBI i IAB Polska o przyszłości mediów społecznościowych (2023), https://www.newspoint.pl/blog/social-media-2023-analiza-gemius-pbi-i-iab-polska-o-przyszlosci-mediow-spolecznosciowych, 18.09.2024.
License
Copyright (c) 2025 Paweł Łokić, Igor Miłosz Borowski

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
