Abstrakt
Artykuł prezentuje wyniki przeprowadzonego badania aktywności polskich dziennikarzy sportowych w serwisie społecznościowym X. Celem badania było poznanie charakterystyki praktyk komunikacyjnych dziennikarzy aktywnie użytkujących platformę. Badanie zostało przeprowadzone metodą ilościową z celowym doborem próby. Przeprowadzone badanie posłużyło weryfikacji postawionej przez Autorów hipotezy stanowiącej, że badana platforma społecznościowa służy celom publicystycznym i marketingowym, a funkcje tradycyjnie przypisane dziennikarstwu, takie jak informowanie stanowią marginalną skalę aktywności w tej przestrzeni. Artykuł odpowiada na pytania dotyczące praktyk użytkowania serwisu X, takich jak metoda publikacji, cel komunikacji oraz poruszana tematyka. Tekst w założeniu stanowi przyczynek do rozwinięcia badań w zakresie wykorzystania platform społecznościowych w praktyce zawodu dziennikarza.
Bibliografia
Abisaid J. L., Li B. (2019), He Said, She Said: An Exploration of Male and Female Print Sports Journalist Tweets, Sports Coverage, and Language Style, “Communication & Sport”, ss. 1–25. DOI: https://doi.org/10.1177/2167479519848352
Annusewicz O. (2017), Twitter jako przestrzeń autoprezentacji politycznej. Zarządzanie wizerunkiem polityka w mediach społecznościowych, „Studia Politologiczne”, vol. 45, ss. 91–112.
Burgess J., Green J. (red.) (2011), Youtube. Wideo online a kultura uczestnictwa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Balci E. V., Tiryaki S., Demir Y., Baloğlu E. (2022), Digital leadership on Twitter: The digital leadership roles of sports journalists on Twitter, “International Journal of Organizational Leadership”, 11(Special Issue), pp. 21–35. DOI: https://doi.org/10.33844/ijol.2022.60337
Cassilo D. (2021), Social Media and Sports media. In Social Media in Sport: Theory and Practice, w: Emerging Issues and Trends in Sport Business, vol, 2, red. G. Abeza, N. O’Reilly, J. Sanderson, E. Frederick, World Scientific, London, ss. 287–311. DOI: https://doi.org/10.1142/9789811237669_0011
Chadwick A. (2017), The Hybrid Media System, Oxford University Press, New York. DOI: https://doi.org/10.1093/oso/9780190696726.001.0001
Digital Global Overview Report 2023 (2023), https://datareportal.com/report-embedissues?utm_source=Global_Digital_Reports&utm_medium=Partner_Article&utm_campaign=Digital_2023, 21.08.2024.
Deuze M. (2007), What is multimedia journalism?, „Journalism Studies”, vol. 5, nr 2, ss. 139‒152. DOI: https://doi.org/10.1080/1461670042000211131
De Kerckhove D. (2001), Inteligencja otwarta. Narodziny społeczeństwa sieciowego, Mikom, Warszawa.
Dovey J., Giddings S., Grant I., Kelly K., Lister M. (2009), Nowe media. Wprowadzenie, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
Girardin T., Roult R., Sirost O., Machemehl Ch. (2020), Social Media and Convergence Culture: A Scoping Review of the Literature on North American Basketball, SAGE Open Access, https://www.researchgate.net/publication/343555437_Social_Media_and_Convergence_Culture_A_Scoping_Review_of_the_Literature_on_North_American_Basketball, 28.02.2025. DOI: https://doi.org/10.1177/2158244020949203
Jakubowicz K. (2011), Nowa ekologia mediów. Konwergencja a metamorfoza, Poltext, Warszawa.
Jenkins H. (2006), Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.
Kalinowska-Żeleźnik A. (2020), Wykorzystanie Twittera w kampanii wyborczej Donalda Trumpa, „Media Biznes Kultura”, nr 2(9), ss. 59–71. DOI: https://doi.org/10.4467/25442554.MBK.20.017.13181
Kroon A., Eriksson G. (2019), The Impact of the Digital Transformation on Sports JournalismTalk Online, “Journalism Practise”, vol. 13, nr 7, ss. 834–852. DOI: https://doi.org/10.1080/17512786.2019.1577695
Krzysztof Stanowski najczęściej czytanym dziennikarzem w X(Twitterze) w 2023 roku. Na podium Lis i Bok (2023), https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/krzysztof-stanowski-tomasz-lis-lukasz-bok-lista-top30-dziennikarzy-twitter, 15.09.2024.
Levinson P. (2010), Nowe nowe media, Wydawnictwo WAM, Kraków.
Łokić P. (2014), Aktywność polskich dziennikarzy w serwisie Twitter. Analiza wybranych przypadków, e-politikon, nr 12, https://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-1391b355-b730-4a3f-93b2-44aa5cc4a858, 20.09.2024.
Łokić P. (2021), Nowe media i dziennikarstwo. Galopująca ewolucja komunikacji społecznej, Wydawnictwo Naukowe WNPiD UAM, Poznań.
Manovich L. (2006), Język nowych mediów, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.
McLuhan M. (1964), Understanding media: The extensions of man, New American Library, New York.
McLuhan M. (2004), Zrozumieć media. Przedłużenia człowieka, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa.
McEnnis S. (2018), Sports journalism and cultural authority in the digital age, w: Transforming Sport: Konwledges, Practices, Structures, red. T. F. Carter, D. Burdsey, M. Doidge, Routledge, Oxford, ss. 207–219. DOI: https://doi.org/10.4324/9781315167909-15
Perreault G., Bell T. R. (2020), Towards a “Digital” Sports Journalism: Field Theory, Changing Boundaries and Evolving Technologies, “Communication & Sport”, vol. 10, issue 3, ss. 398–416. DOI: https://doi.org/10.1177/2167479520979958
PRESS Institute (2017), Dziennikarze a media społecznościowe [online], https://pressinstitute.eu/wp-content/uploads/2017/01/raport-social-media.pdf, 17.09.2024.
Schultz B., Sheffer M. L. (2010), An exploratory study of how Twitter is affecting sports journalism, “International Journal of Sports Communication”, vol. 3(2), ss. 226–339. DOI: https://doi.org/10.1123/ijsc.3.2.226
Social Media 2023: Analiza Gemius, PBI i IAB Polska o przyszłości mediów społecznościowych (2023), https://www.newspoint.pl/blog/social-media-2023-analiza-gemius-pbi-i-iab-polska-o-przyszlosci-mediow-spolecznosciowych, 18.09.2024.
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Paweł Łokić, Igor Miłosz Borowski

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.
