Electronic media in European Parliament election campaigns in Poland
PDF (Język Polski)

Keywords

election campaign
election marketing
election advertising
election to the European Parliament

How to Cite

Adamik-Szysiak, M. (2014). Electronic media in European Parliament election campaigns in Poland. Przegląd Politologiczny, (2), 123–136. https://doi.org/10.14746/pp.2014.19.2.8

Abstract

The main research concern of this paper is the marketing tools used in the electronic media by political entities for the purpose of winning social support. The author refers to the two election campaigns preceding the European Parliament elections in 2004 and 2009. The theoretical foundation for the research was provided by the concept offraming of media messages. On account of the abundance of the material collected, the paper presents observations made with reference to audiovisual commercials and the content of the websites belonging to the political entities that won EP mandates in those elections. The analysis evidences the attachment of political entities to the dissemination of their promotional materials via television, on the one hand, and their consistently increasing interest in Internet campaigns on the other. A clear trend of the presidentialization of politics can be noted, as the key role in election campaigns and persuasive message dissemination is played by party leaders.
https://doi.org/10.14746/pp.2014.19.2.8
PDF (Język Polski)

References

Bartoszko M., Górowicz K. (2004), Kto przełknie Leppera, „Gazeta Wyborcza” z dnia 26.05.2004.

Castells M. (2007), Społeczeństwo sieci, PWN, Warszawa.

Cwalina W. (2005), Polityczna reklama negatywna, w: Marketing polityczny w poszukiwaniu strategii wyborczego sukcesu, red. M. Jeziński, Dom Wydawniczy Duet, Toruń.

Czaplicki M. (2004), Pierwsze wybory europejskie w Polsce, ISP, „Analizy i Opinie” nr 25, http://www.isp.org.pl/files/5594235580912379001159432905.pdf, 20.01.2013.

Entman R. M. (1993), Framing: Towards Clarification of a Fractured Paradigm, „Journal of Communication” Vol. 43, nr 4.

Jenkins H. (2007), Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.

Jeziński M. (2004), Marketing polityczny a procesy akulturacyjne. Przypadek III Rzeczpospolitej, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń.

Kolczyński M. (2005), Kampania zmarnowanych szans - polskie doświadczenia z wyborów do Parlamentu Europejskiego w 2004 roku, w: Kampania wyborcza: marketingowe aspekty komunikowania politycznego, red. B. Dobek-Ostrowska, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.

Kolczyński M. (2007), Strategie komunikowania politycznego, Wydawnictwo Uniwersytetu Sląskiego, Katowice.

KRRiT (2004), Rozporządzenie KRRiT z 21 kwietnia 2004 r. W sprawie trybu postępowania w sprawach podziału czasu rozpowszechniania audycji wyborczych, zakresu rejestracji, sposobu przygotowania i emisji tych audycji w wyborach do Parlamentu Europejskiego (Dz. U. 2004, Nr 82, poz. 766 z poźn, zm.). Moras P. (2004), http://www.moras.pl, 20.11.2004.

PKW (2004), Wybory do Parlamentu Europejskiego 2004, http://www.pe2004.pkw.gov.pl, 20.01.2013.

PKW (2009), Wybory do Parlamentu Europejskiego 2009, http://www.pe2009.pkw.gov.pl, 20.01.2013.

PO (2004), http://www.po.org.pl, 20.11.2004. Ustawa z dnia 12 kwietnia 2001 r., Ordynacja wyborcza do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i do Senatu Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. 2007, Nr 190, poz. 1360 z późn. zm).

Ustawa z dnia 23 stycznia 2004 r. Ordynacja wyborcza do Parlamentu Europejskiego (Dz. U. 2004, Nr 25, poz. 219 z późn. zm).

Wężyk K., Spotowa hipokryzja według SLD, http://www.tvn24.pl/wiadomosci-z-kraju,3/spotowa-hipokryzja-wedlug-sld,95272.html, 20.01.2013.