Abstract
In the paper, the author formulates the thesis that in our times the role of journalism has been lost as the medium of informing about events, the popularisation of knowledge and forming positive cultural patterns. This happened as a result of a departure from a culture that refers to values. At present, the mass media create a consumerist culture, focused on short-term interests and living an ordinary life. This allows them to manipulate society for the sake of the interests of different groups. In order to overcome this state of affairs, which is unfavourable for society, it is necessary to return to the ideals of the Enlightenment and a culture appealing to values.
References
Amin S. (2007), Wirus liberalizmu, przekład A. Łukomska, Instytut Wydawniczy Książka i Prasa, Warszawa.
Breczko J. (2013), Mediokracja [w:] M. Szyszkowska, A. Rossmanith (red.), Nieprzeciętność. Dylemat wolności, Warszawa.
Habermas J. (1999), Teoria działania komunikacyjnego, t. I: Racjonalność działania a racjonalność społeczna, tłum. A.M. Kaniowski, PWN, Warszawa.
Habermas J. (2002), Teoria działania komunikacyjnego, t. II: Przyczynek do krytyki rozumu funkcjonalnego, tłum. A.M. Kaniowski, PWN, Warszawa.
Herman E.S., Chomsky N. (2002), Manufacturing Consent. The Political Economy of the Mass Media, Pantheon Books, New York.
Horkheimer M., Adorno T.W. (2010), Dialektyka Oświecenia, przeł. M. Łukasiewicz, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa.
Kaczmarek-Śliwińska M. (2001), Media relations w erze social media [w:] Media – czwarta władza?, M. Gołda-Sobczak, W. Machura, J. Sobczak (red.), t. II, Poznań – Opole.
Kellner D. (1995), Media Culture. Cultural studies, identity and politics between the modern and the postmodern, Routledge, London & New York.
Łojek J. (1988), Prasa dawnej Rzeczypospolitej [w:] J. Łojek, J. Myśliński, W. Władyka, Dzieje prasy polskiej, Wyd. Interpress, Warszawa.
Marcuse H. (1991), Człowiek jednowymiarowy. Badania nad ideologią rozwiniętego społeczeństwa przemysłowego, tłum. S. Konopacki, Z. Koenig i in., Warszawa.
Marquard O. (1994a), Apologia przypadkowości, tłum. K. Krzemieniowa, Warszawa.
Marquard O. (1994b), Rozstanie z filozofią pierwszych zasad, tłum. K. Krzemieniowa, Warszawa.
Street J. (2006), Mass media, polityka, demokracja, tłum. T.D. Lubański, Wyd. UJ, Kraków.
Zachariasz A.L. (1983), Człowiek a poznanie humanistyczne w filozofii Wilhelma Diltheya, Lublin.
Zachariasz A.L. (2009), Teza o końcu filozofii i granice jej zasadności a pytanie o przyszłość filozofii, „ΣΟΦΙΑ. Pismo Filozofów Krajów Słowiańskich”, nr 9.
Zachariasz A.L. (2011), Refleksje o roli idei w kształtowaniu cywilizacji technicznej, „ΣΟΦΙΑ. Pismo Filozofów Krajów Słowiańskich”, nr 11.
Zachariasz A.L. (2012), Globalizm jako formuła realizacji imperium neoliberalnego, „ΣΟΦΙΑ. Pismo Filozofów Krajów Słowiańskich”, nr 12.
Ziemski A. (2009), Demokracja medialna [w:] M. Szyszkowska (red.), Demokracja w XXI wieku, Warszawa.