Is direct democracy in Switzerland dysfunctional?
PDF

Keywords

Swiss political system
direct democracy
federalism
democratic instruments
dysfunctionality

How to Cite

Matyja, M. (2016). Is direct democracy in Switzerland dysfunctional?. Przegląd Politologiczny, (4), 19–26. https://doi.org/10.14746/pp.2016.21.4.2

Abstract

An important element shaping the political system of Switzerland was adopting the Federal Constitution in 1848. The current Federal Constitution of the Swiss Confederation was adopted in 1999. The current political system of this country can be referred to as directorial; however, because this specific system manifests itself mainly through the significant role of the cantons, it is also referred to as a ‘parliamentary-cantonal’ system. An important element of the system is the large degree of independence and self-reliance of the cantons and the communes. What determines the shape of the political parties and the socio-political division of Switzerland is the multiculturalism of the country. The fundamental democratic instruments in the country comprise: referenda; popular initiatives and popular assemblies. Dysfunctional qualities hinder the system, and even constitute a barrier for the effectiveness of the process of decision-making.

https://doi.org/10.14746/pp.2016.21.4.2
PDF

References

Die viersprachige Schweiz (2000), ed. H. Bickel, R. Schläpfer, Sauerländer Verl., Aarau–Frankfurt am Main–Salzburg.

Blöchliger H. (2005), Kantone – Baustelle Föderalismus. Metropolitanregionen versus Kantone. Untersuchungen und Vorschläge für eine Revitalisierung der Schweiz, Zürich. Föderalismus - Zukunftstauglich?! (2005), ed. R. L. Frey, Zürich.

Gabriel J. M. (1997), Das politische System der Schweiz, Bern.

Hug S. (2004), Occurrence and Policy Consequences of Referendums,„Journal of Theoretical Politics”, vol. 16, pp. 321–336.

Kost A. (2008), Direkte Demokratie, Wiesbaden.

Lienmann W. (2007), Kippa, Kruzifix, Kopftuch – Kulturkampf? Der Rechtsstaat als Herausforderung und Chance heutiger Religionen, in: Religionsfreiheit. Schweizerische Perspektiven, ed. T. H. Kuhn, TVZ, Zürich, pp. 151–177.

Linder W. (2005), Schweizerische Demokratie. Institutionen – Prozesse – Perspektiven, Bern–Stuttgart–Wien.

Matyja M. (2009a), Besonderheiten des politischen Systems der Schweiz. Föderalismus und direkte Demokratie, „Europa Regionum”, no. 12.

Matyja M. (2009b), Oddolna samorządność i partycypacja obywateli - specyfika systemu federalnego Szwajcarii, „Obywatel”, no. 2.

Matyja M. (2009c), System polityczny Szwajcarii. Federalizm i demokracja bezpośrednia, „Kultura i Historia”, vol. 16.

Matyja M. (2009d), Szwajcarski system federalny, „Stosunki Międzynarodowe”, 30.11.2009, http://www.stosunki.pl/?q=content/szwajcarski-system-federalny.

Matyja M. (2014), Granice demokracji. Wpływ szwajcarskiego systemu demokracji bezpośredniej na proces integracyjny muzułmańskiej mniejszości religijnej, Poligraf, Brzezia Łąka.

Matyja M. (2015), Dysfunkcjonalność szwajcarskiego systemu demokracji bezpośredniej na przykładzie procesu integracji mniejszości muzułmańskiej, “Studia Politicae Universitatis Silesiensis”, no. 14.

Meyer T. (2009), Was ist Demokratie? Eine diskursive Einführung, Wiesbaden.

Neidhart L. (2002), Die politische Schweiz. Fundamente und Institutionen, Zürich.

Schaer A. (2009), Probleme lösen, nicht schaffen, „EVP Info”, no. 4.

Vatter A. (2014), Das politische System der Schweiz, Nomos, Baden-Baden.

Vatter A., Danaci D. (2010), Mehrheitstyrannei durch Volksentscheide? Zum Spannungsverhältnis zwischen direkter Demokratie und Minderheitenschutz, “Politische Vierteljahresschrift”, no. 51 (2), pp. 205–222.