Role rad społecznych we współrządzeniu miastem
PDF (English)

Słowa kluczowe

rada doradcza
rada społeczna
rola
współrządzenie miastem
Polska

Jak cytować

Pawłowska, A. (2023). Role rad społecznych we współrządzeniu miastem. Przegląd Politologiczny, (2), 85–99. https://doi.org/10.14746/pp.2023.28.2.6

Abstrakt

Współrządzenie miastem (WM) to związana z miejscem sieć współpracy między podmiotami publicznymi i niepublicznymi, w której władze publiczne odgrywają strategiczną rolę w podejmowaniu decyzji o sprawach miasta. Wśród aktorów WM są rady społeczne (RS), które charakteryzują się długą tradycją, powszechnością, stabilnością i celami związanymi z miastem. Artykuł ma na celu identyfikację ról RS w WM. Ponadto autorka stawia hipotezę o związku między liczbą ról oficjalnych (ustawowych) i nieformalnych (nieuregulowanych prawnie) oraz o różnicach między RS pod względem pełnionych ról. Hipotezy zweryfikowano w badaniach jakościowych. Przeprowadzono 57 wywiadów częściowo ustrukturyzowanych z członkami rad młodzieżowych, rad seniorów, rad sportu i rad ds. osób niepełnosprawnych w 16 polskich miastach. Transkrypcje wywiadów zostały wprowadzone do QDA Miner w celu zakodowania i analizy. Stwierdzono, że wszystkie RS, niezależnie od swoich ról oficjalnych, pełnią role nieformalne, a wszystkie te role są związane z WM. Nie ma związku między liczbą ról oficjalnych i nieformalnych, co sprawia, że RS wydałyby się bardzo podobne, gdyby nie role pełnione przez radę ds. osób niepełnosprawnych, które mają charakter obowiązku ustawowego, co istotnie różni tę radę od pozostałych. Wyniki badań skłoniły autorkę do zaproponowania zmian w przepisach dotyczących RS w kierunku zwiększenia ich udziału w UG.

https://doi.org/10.14746/pp.2023.28.2.6
PDF (English)

Finansowanie

The article presents results of the research performed within the project “From dialogue to deliberation. Non-public actors as a (non)present participant in the local decision-making”. The project was funded by the Polish Ministry of Science and Higher Education under the DIALOG Programme (the decision no. 0136/DLG/2018/10).

Bibliografia

Adu P. (2019), A step-by-step guide to qualitative data coding, Routledge, London–New York. DOI: https://doi.org/10.4324/9781351044516

Alarcón P., Rico Motos C. (2019), Innovating in the Mainstream: Looking at Advisory Councils as Democratic Innovations, ECPR 2019 General Conference, Wrocław, https://ecpr.eu/Filestore/PaperProposal/107fd205-7ac1-477e-a4cb-ad35d97f3f77.pdf.

Augsberger A., Collins M. E., Gecker W. (2017), Best Practices for Youth Engagement in Municipal Government, “National Civic Review”, vol. 106, no. 1, pp. 9–16. DOI: https://doi.org/10.1002/ncr.21304

Barnett R. C. (2014), Role Theory, in: Encyclopedia of Quality of Life and Well-Being Research, ed. A. C. Michalos, Springer Netherlands, Dordrecht. DOI: https://doi.org/10.1007/978-94-007-0753-5_2535

Bherer L., Dufour P., Montambeault F. (2016), The participatory democracy turn: An introduction, “Journal of Civil Society”, vol. 12, no. 3, pp. 225–230. DOI: https://doi.org/10.1080/17448689.2016.1216383

Brugué Q., Font J., Ruiz J. (2021), The Closer, the Better? Comparing Advisory Councils at Different Government Levels, “Administration & Society”, vol. 53, no. 6, pp. 844–871. DOI: https://doi.org/10.1177/0095399720971601

Coleman S., Przybylska A., Sintomer Y. (eds.) (2016), Deliberation and Democracy: Innovative Processes and Institutions, Peter Lang D. DOI: https://doi.org/10.3726/978-3-653-03727-2

Dekker K., van Kempen R. (2004), Urban governance within the Big Cities Policy, “Cities”, vol. 21, no. 2, pp. 109–117. DOI: https://doi.org/10.1016/j.cities.2004.01.007

Denters B. (2011), Local Governance, in: The SAGE Handbook of Governance, ed. M. Bevir, SAGE, Los Angeles–London–New Delhi–Singapore–Washington DC. DOI: https://doi.org/10.4135/9781446200964.n20

Edelenbos J. (2005), Institutional Implications of Interactive Governance: Insights from Dutch Practice, “Governance”, vol. 18, no. 1, pp. 111–134. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1468-0491.2004.00268.x

Fereday J., Muir-Cochrane E. (2006), Demonstrating Rigor Using Thematic Analysis: A Hybrid Approach of Inductive and Deductive Coding and Theme Development, “International Journal of Qualitative Methods”, vol. 5, no. 1, pp. 80–92. DOI: https://doi.org/10.1177/160940690600500107

Fernández-Martínez J. L., García-Espín P., Jiménez-Sánchez M. (2020), Participatory Frustration: The Unintended Cultural Effect of Local Democratic Innovations, “Administration & Society”, vol. 52, no. 5, pp. 718–748. DOI: https://doi.org/10.1177/0095399719833628

Fobé E., Biard B., Schiffino N., Brans M. (2017), Policy advisory bodies in Belgium, in: Policy analysis in Belgium, eds. M. Brans, D. Aubin, Policy Press, Bristol. DOI: https://doi.org/10.1332/policypress/9781447317258.003.0008

Fobé E., Brans M., Vancoppenolle D., Van Damme J. (2013), Institutionalized advisory systems: An analysis of member satisfaction of advice production and use across 9 strategic advisory councils in Flanders (Belgium), “Policy and Society”, vol. 32, no. 3, pp. 225–240. DOI: https://doi.org/10.1016/j.polsoc.2013.07.004

Frączkiewicz-Wronka A., Kowalska-Bobko I., Sagan A., Wronka-Pośpiech M. (2019), The growing role of seniors councils in health policy-making for older people in Poland, “Health Policy”, vol. 123, no. 10, pp. 906–911. DOI: https://doi.org/10.1016/j.healthpol.2019.05.016

Fung A., Wright E. O. (2011), Deepening democracy: Institutional innovations in empowered participatory governance, Verso, London.

Galais C., Fernández-Martínez J. L., Font J., Smith G. (2020), Testing the input–process–output model of public participation, “European Journal of Political Research”. DOI: https://doi.org/10.1111/1475-6765.12427

Harnisch S. (2012), Conceptualizing in the Minefield: Role Theory and Foreign Policy Learning: Role Theory and Foreign Policy Learning, “Foreign Policy Analysis”, vol. 8, no. 1, pp. 47–69. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1743-8594.2011.00155.x

Hendriks F. (2014), Understanding Good Urban Governance: Essentials, Shifts, and Values, “Urban Affairs Review”, vol. 50, no. 4, pp. 553–576. DOI: https://doi.org/10.1177/1078087413511782

Jacquet V., van der Does R. (2021), Deliberation and Policy-Making: Three Ways to Think About Minipublics’ Consequences, “Administration & Society”, vol. 53, no. 3, pp. 468–487. DOI: https://doi.org/10.1177/0095399720964511

Kersting N. (ed.) (2017), Urbane innovation, Springer VS, Wiesbaden. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-658-07321-3

Le Galés P. (1998), Regulations and Governance in European Cities, “International Journal of Urban and Regional Research”, vol. 22, no. 3, pp. 482–506. DOI: https://doi.org/10.1111/1468-2427.00153

Maloutas T., Pantelidou Malouta M. (2004), The glass menagerie of urban governance and social cohesion: Concepts and stakes/concepts as stakes, “International Journal of Urban and Regional Research”, vol. 28, no. 2, pp. 449–465. DOI: https://doi.org/10.1111/j.0309-1317.2004.00528.x

Pańków W. (2014), Instytucje i organizacje: Pochodzenie, powstawanie, funkcje, przekształcenia, Wydawnictwo Poltext, Warszawa.

Pawłowska A. (2022), Beyond Advising: The Representative Role of Advisory Councils (The Case of Polish Cities), “Polish Political Science Review”, vol. 10, no. 1, pp. 59–82. DOI: https://doi.org/10.2478/ppsr-2022-0004

Pawłowska A., Kmieciak R., Kołomycew A., Radzik-Maruszak K., Antkowiak P. (2020), Społeczne rady i komisje jako (nie)obecny uczestnik lokalnego procesu decyzyjnego, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.

Pawłowska A., Kołomycew A. (2021), Local advisory councils in deliberative decision-making. Findings from research in Polish cities, “Journal of Contemporary European Studies”, vol. 30, no. 2, pp. 345–362. DOI: https://doi.org/10.1080/14782804.2021.1873108

Pawłowska A., Radzik-Maruszak K. (2022), From Advice and Consultation to Local Co-governance. The Case of Advisory Councils in Polish Cities, “Lex Localis – Journal of Local Self-Government”, vol. 20, no. 1, pp. 55–76. DOI: https://doi.org/10.4335/20.1.55-76(2022)

Pierre J. (1999), Models of Urban Governance: The Institutional Dimension of Urban Politics, “Urban Affairs Review”, vol. 34, no. 3, pp. 372–396. DOI: https://doi.org/10.1177/10780879922183988

Pierre J. (2005), Comparative Urban Governance: Uncovering Complex Causalities, “Urban Affairs Review”, vol. 40, no. 4, pp. 446–462. DOI: https://doi.org/10.1177/1078087404273442

Pierre J. (2014), Can Urban Regimes Travel in Time and Space? Urban Regime Theory, Urban Governance Theory, and Comparative Urban Politics, “Urban Affairs Review”, vol. 50, no. 6, pp. 864–889. DOI: https://doi.org/10.1177/1078087413518175

Saward M. (ed.) (2000), Democratic innovation: Deliberation, representation, and association, Routledge, London–New York.

Smith G. (2009), Democratic Innovations: Designing institutions for citizen participation, Cambridge University Press, Cambridge. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511609848

Sørensen E., Torfing J. (2011), Enhancing Collaborative Innovation in the Public Sector, “Administration & Society”, vol. 4, no. 8, pp. 842–868. DOI: https://doi.org/10.1177/0095399711418768

Van Damme J., Brans M., Fobé E. (2011), Balancing Expertise, Societal Input and Political Control in the Production of Policy Advice. A comparative study of education councils in Europe, “Halduskultuur – Administrative Culture”, vol. 12, no. 2, pp. 126–145.

Walker A. (1999), Political participation and representation of older people in Europe, in: The Politics of Old Age in Europe, ed. A. Walker, G. Naegele, Open University Press, Buckingham [England]–Philadelphia.