PIRACTWO MORSKIE I JEGO IMPLIKACJE DLA BEZPIECZEŃSTWA MORSKIEGO W DRUGIEJ DEKADZIE XXI WIEKU – CASUS SOMALII
PDF

Słowa kluczowe

strategiczne podejście
piractwo morskie
państwa dysfunkcyjne
transport morski
bezpieczeństwo
pomoc międzynarodowa
efektywność

Jak cytować

Wardin, K. (2017). PIRACTWO MORSKIE I JEGO IMPLIKACJE DLA BEZPIECZEŃSTWA MORSKIEGO W DRUGIEJ DEKADZIE XXI WIEKU – CASUS SOMALII. Przegląd Strategiczny, (10), 191–208. https://doi.org/10.14746/ps.2017.1.10

Abstrakt

W artykule zaprezentowano i oceniono strategiczne podejście do problemu piractwa morskiego i jego implikacji w kontekście bezpieczeństwa transportu morskiego. Ukazano problem piractwa w najważniejszych regionach jego występowania, intensywność występowania tego problemu w latach 90. XX wieku oraz jego współczesny aspekt. Zaprezentowano i oceniono działania społeczności międzynarodowej w kontekście zwalczania piractwa morskiego oraz pomocy dla państw dysfunkcyjnych na przykładzie Somalii. Artykuł kończy się wnioskami i prawdopodobnym rozwojem omawianego procederu w kolejnych latach, w których Autorka prognozuje, że wdrożone, jak do tej pory działania przyczyniły się do ograniczenia liczby ataków, ale w niewielkim stopniu przyczyniły się do poprawy sytuacji ekonomicznej ludności somalijskiej. W związku z zanotowaniem rosnącej liczby ataków w latach 2015 i 2016, kolejne lata mogą przynieść dalszą falę renesansu piractwa. Jeżeli udzielana pomoc nie zostanie zintensyfikowana i precyzyjniej wykorzystana, to piractwo morskie pozostanie realnym zagrożeniem dla transportu morskiego.

https://doi.org/10.14746/ps.2017.1.10
PDF

Bibliografia

Abdulkadir Gabeira Farah, były prezes Fundacji dla Somalii, kandydat na prezydenta Somalii, zginął w ataku terrorystycznym przeprowadzonym przez organizacje terrorystyczną Aszszabab w Mogadiszu 23.09.2015 podczas kampanii prezydenckiej, wywiad przeprowadzony 12.05.2015.

Axe D. (2008), Somalia: Piracy Threatens Aid Effort, Mombasa.

Barios C. (2016), Fighting piracy in the Gulf of Guinea, http://www.iss.europa.eu/ (12.03.2016).

BTI 2016, Somalia Country Report, https://www.bti-project.org, 19.05.2017.

EUCAP Somalia, https://www.eucap-nestor.eu/ (20.03.2017).

Fragile States Index, http://library.fundforpeace.org (20.02.2017).

Harding A. (2016), Somalia warns of return to piracy, http://www.bbc.com/news/world-africa (3.04.2016).

KenBIT, http://www.kenbit.pl/ (03.05.2017).

Oil and gas in Africa (2016), https://www.kpmg.com (12.03.2016).

Podgieter T. (2012), Maritime security in the Indian Ocean: strategic setting and features, „Institute for Security Studies”, No. 236.

Review of maritime transport (2015), New York–Geneva.

Richardson P. (2016), Piracy threat rises for ships off Somalia, http://www.bloomberg.com/ (8.04.2016).

Rokiciński K. (2013), Asymetria na morzu. Wyzwania, szanse i zagrożenia, Sowa, Gdynia.

Strategia Unii Europejskiej w Zakresie Bezpieczeństwa Morskiego (2014), Rada Unii Europejskiej, http://register.consilium.europa.eu/ (20.05.2016).

The Economic Costs of Maritime Piracy (2010, 2011, 2012, 2013, 2014, 2015, 2016), http://oceansbeyondpiracy.org/ (20.09.2011).

The Somali Compact (2014), http://eeas.europa.eu/ (10.02.2014).

Walje M. R. (2015), The state of Maritime Piracy 2014, http://oceansbeyondpiracy.org/(20.09.2015).

Wardin K. (2012), Współczesne piractwo morskie. Wyzwanie somalijskie oraz odpowiedź społeczności międzynarodowej, Warszawa.

Wardin K. (2014), Model reagowania na zagrożenie piractwem morskim, Warszawa.

World Oil Transit Chokepoints (2016), http://www.eia.gov (12.03.2016).

Zawadzki, J. profesor nadzwyczajny, kierownik Katedry Bezpieczeństwa Wyższej Szkoły Bankowej w Gdańsku, wywiad przeprowadzony 14.03.2015.