PODZIAŁ KOMPETENCJI WEWNĄTRZ WŁADZY WYKONAWCZEJ W SFERZE BEZPIECZEŃSTWA PAŃSTWA ORAZ SPRAW ZAGRANICZNYCH W ŚWIETLE KONSTYTUCJI RP Z 1997 ROKU
Main Article Content
Abstrakt
Prezydent Rzeczpospolitej Polskiej oraz Rada Ministrów zgodnie z art. 10 Konstytucji RP stanowią władze wykonawczą w Rzeczpospolitej Polskiej. Występujący w Polsce dualizm egzekutywy stwarza problem podziału zadań i kompetencji między rządem a głową państwa. Publikacja poddaje analizie podział kompetencji wewnątrz władzy wykonawczej w sferze bezpieczeństwa państwa oraz w sferze prowadzenia polityki zagranicznej. Analiza przepisów konstytucyjnych oraz praktyka ustrojowa skłaniają do konkluzji, że przyjęty w Konstytucji z 1997 roku model kooperacji Prezydenta i rządu w sferze wykonawczej jest nieefektywny i prowadzi do konfliktów politycznych. Biorąc pod uwagę polskie warunki polityczne wskazanym jest przeprowadzenie nowelizacji konstytucji, w wyniku którego odejdziemy od mieszanego modelu i opowiemy się za prezydenckim lub parlamentarno-gabinetowym modelem egzekutywy.
Downloads
Download data is not yet available.
Article Details
Jak cytować
Urbaniak, K. (2017). PODZIAŁ KOMPETENCJI WEWNĄTRZ WŁADZY WYKONAWCZEJ W SFERZE BEZPIECZEŃSTWA PAŃSTWA ORAZ SPRAW ZAGRANICZNYCH W ŚWIETLE KONSTYTUCJI RP Z 1997 ROKU. Przegląd Strategiczny, (10), 209-222. https://doi.org/10.14746/ps.2017.1.11
Numer
Dział
Bezpieczeństwo w wymiarze międzynarodowym i wewnętrznym
Teksty opublikowane na łamach czasopisma "Przegląd Strategiczny" i udostępniane w formacie PDF objęte są licencją CC BY 4.0 (Creative Commons - Uznanie autorstwa). Kopiowanie i rozpowszechnianie dozwolone jest pod warunkiem uznania autorstwa.
Referencje
- Balicki R. (1998), Uprawnienia Prezydenta w nowej Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej – zagadnienia podstawowe, „Przegląd Prawa i Administracji – Acta Universitatis Wratislaviensis”, Vol. XL.
- Balicki R. (2014 I), Zwierzchnictwo prezydenta RP nad Siłami Zbrojnymi (wybrane problemy), „Przegląd Prawa Konstytucyjnego”, No. 2 (18).
- Balicki R. (2014 II), Komentarz do art. 136 Konstytucji, Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. Komentarz, (ed.) M. Haczkowska, Warszawa.
- Banaszak B. (2002), Kompetencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej dotyczące orderów i odznaczeń, „Przegląd Sejmowy”, No. 4.
- Banaszak B. (2009), Kompetencje Prezydenta RP w zakresie spraw zagranicznych i ich realizacja, in: Instytucje prawa konstytucyjnego w dobie integracji europejskiej. Księga jubileuszowa dedykowana prof. Marii Kruk-Jarosz, (eds.) J. Wawrzyniak, M. Laskowska, Warszawa.
- Banaszak B. (2012), Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. Komentarz, 2 ed., Warszawa.
- Bożek M. (2011), Współdziałanie Prezydenta RP i Rady Ministrów jako konstytucyjny warunek zapewnienia bezpieczeństwa państwa w czasie stanu szczególnego zagrożenia, „Przegląd Sejmowy”, No. 2.
- Chojan A. (2013), Polityka zagraniczna współczesnej Polski w świetle uwarunkowań instytucjonalno-prawnych, „Myśl Ekonomiczna i Polityczna”, No. 1 (40).
- Chorążewska A. (2008), Model prezydentury w praktyce politycznej po wejściu w życie Konstytucji RP z 1997 r., Warszawa.
- Chruściak R. (2010), Prezydent jako najwyższy przedstawiciel państwa i gwarant ciągłości władzy państwowej – z dyskusji konstytucyjnej nad art. 126 Konstytucji RP z 1997 r. (zarys), in: Prawa człowieka – społeczeństwo obywatelskie – państwo demokratyczne. Księga jubileuszowa dedykowana Profesorowi Pawłowi Sarneckiemu, (eds.) P. Tuleja, M. Florczak-Wątor, J. Kubas, Warszawa.
- Chruściak R. (2011), Spór o konstytucyjne kompetencje Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej, „Studia Politologiczne”, Vol. 19.
- Ciapała J. (1999), Prezydent w systemie ustrojowym Polski (1989–1997), Warszawa.
- Czupryk M., Dunaj K., Karpiuk M., Prokop K. (2016), Bezpieczeństwo państwa. Zagadnienia prawne i administracyjne, Olsztyn.
- Dudek D. (2013), Autorytet Prezydenta a Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej, Lublin.
- Działocha K. (1996), O podziale kompetencji konstytucyjnych organów państwa w sprawach obronności i bezpieczeństwa zewnętrznego, in: Konstytucja i gwarancje jej przestrzegania.
- Księga pamiątkowa ku czci prof. Janiny Zakrzewskiej, „Studia i Materiały TK”, T. 4, (eds.) J. Trzciński, A. Jankiewicz, Warszawa.
- Eckhardt K. (2012), Stan nadzwyczajny jako instytucja polskiego prawa konstytucyjnego, Przemyśl–Rzeszów.
- Frankiewicz A. (2009), Elementy ustrojowej pozycji Prezydenta RP decydujące o sposobie realizacji jego kompetencji, in: Pozycja ustrojowa prezydenta na przykładzie wybranych państw Europy Środkowo-Wschodniej i Niemiec, (eds.) A. Frankiewicz, S. Stadniczenko, Opole.
- Garlicki L. (2007), Konstytucja a „sprawy zewnętrzne”, „Przegląd Sejmowy”, No. 4.
- Gdulewicz E. (1997), Model francuski (V Republiki), in: Konstytucyjne systemy rządów, (ed.) M. Domagała, Warszawa.
- Gebethner S. (1982), Stany szczególnego zagrożenia jako instytucja prawa konstytucyjnego, No. 8.
- Gebethner S. (1997 I), Modele systemów rządów a ich regulacja konstytucyjna, in: Demokratyczne modele ustrojowe w rozwiązaniach konstytucyjnych, (eds.) S. Gebethner, R. Chruściak, Warszawa.
- Gebethner S. (1994), Parlamentarne i prezydenckie systemy rządów, „Państwo i Prawo”, No. 7–8.
- Gebethner S. (1997 II), System rządów parlamentarno-gabinetowych, system rządów prezydenckich oraz rozwiązania pośrednie, in: Konstytucyjne systemy rządów, (ed.) M. Domagała, Warszawa.
- Glajcar R. (2006), Relacje Prezydenta z Radą Ministrów, in: Prezydent w Polsce po 1989 r. Studium politologiczne, (eds.) R. Glajcar, M. Migalski, Warszawa.
- Grzybowski M. (2004), System rządów Rzeczypospolitej Polskiej – model konstytucyjny a praktyka ustrojowa (Prezydent RP – Rada Ministrów), „Przegląd Prawa Konstytucyjnego”, No. 1.
- Grzybowski M. (2012), System rządów w Rzeczypospolitej Polskiej: charakterystyka i diagnoza wątpliwości. Uwagi wprowadzające, „Przegląd Prawa Konstytucyjnego”, No. 1.
- Grzybowski M. (2006), Władza wykonawcza w Konstytucji RP, in: O potrzebie zmian Konstytucji Polski i Ukrainy. Międzynarodowa Konferencja Naukowa Krasiczyn-Rzeszów 19–21 IX 2005, (eds.) K. Eckhardt, W. Skrzydło, W. Szapował, Przemyśl.
- Haczkowska M. (2014), Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. Komentarz, Warszawa.
- Jamróz A. (2013), Status konstytucyjny Prezydenta RP w świetle funkcji określonych w art. 126 Konstytucji (propozycje wykładni), in: Aktualne problemy reform konstytucyjnych, (ed.) S. Bożyk, Białystok.
- Jaskiernia J. (2008), Konstytucyjna konstrukcja kompetencyjna organów władzy wykonawczej w obszarze bezpieczeństwa państwa a propozycje zmian polskiej ustawy zasadniczej, „Bezpieczeństwo i Ochrona”, No. 1–2.
- Jaskiernia J. (2010 I), Charakterystyka prawna funkcji Prezydenta RP czuwania nad przestrzeganiem Konstytucji, in: Prawa człowieka – społeczeństwo obywatelskie – państwo demokratyczne. Księga jubileuszowa dedykowana Profesorowi Pawłowi Sarneckiemu, (eds.) P. Tuleja, M. Florczak-Wątor, J. Kubas, Warszawa.
- Jaskiernia J. (2010 II), Współdziałanie Prezydenta i Rady Ministrów w sferze polityki zagranicznej, „Państwo i Prawo”, No. 6.
- Juchniewicz J., Dąbrowski M. (2015), Kompetencyjny charakter art. 126 Konstytucji RP, „Przegląd Sejmowy”, No. 4.
- Masternak-Kubiak M., Preisner A. (2006), Realizacja podziału kompetencji organów państwa w stosunkach zewnętrznych, in: Otwarcie Konstytucji RP na prawo międzynarodowe i procesy integracyjne, (ed.) K. Wójtowicz, Warszawa.
- Mażewski L. (2009), Prowadzenie polityki zagranicznej w Rzeczpospolitej Polskiej, „Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny”, No. 3.
- Mojak R. (1997), Pozycja ustrojowa Prezydenta RP w świetle nowej Konstytucji, „Państwo i Prawo”, No. 11–12.
- Opaliński B. (2012), Rozdzielenie kompetencji władzy wykonawczej między Prezydenta RP oraz Radę Ministrów na tle Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z 1997 r., Warszawa.
- Opaliński B. (2013), Kompetencje Rady Ministrów w zakresie bezpieczeństwa Rzeczpospolitej Polskiej. Przyczynek do rozważań, „Polityka i Społeczeństwo”, No. 2 (11).
- Patyra S. (2015), Egzekutywa w Konstytucji z 1997 r.: model zracjonalizowany czy dysfunkcjonalny? (przyczynek do dyskusji), in: Ustroje, tradycje i porównania. Księga jubileuszowa dedykowana prof. dr. hab. Marianowi Grzybowskiemu w siedemdziesiątą rocznicę urodzin, (eds.) P. Mikuli, A. Kulig, G. Kuca, Warszawa.
- Podgórski P. (2012), Pozycja prezydenta w ustroju politycznym III RP, „Acta Pomerania”, No. 4.
- Prokop K. (2005), Stany nadzwyczajne w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, Białystok.
- Rydlewski G. (2009 I), Prezydent RP w systemie bezpieczeństwa wewnętrznego, in: Bezpieczeństwo wewnętrzne państwa. Wybrane zagadnienia, (eds.) S. Sulowski, M. Brzeziński, Warszawa.
- Rydlewski G. (2009 II), Rada Ministrów i inne naczelne organy administracji rządowej w systemie bezpieczeństwa wewnętrznego, in: Bezpieczeństwo wewnętrzne państwa. Wybrane zagadnienia, (eds.) S. Sulowski, M. Brzeziński, Warszawa.
- Safjan M., Bosek L. (2016), Konstytucja RP. Komentarz. Tom II. Art. 87-243, Warszawa.
- Sarnecki P. (2000), Prezydent Rzeczpospolitej Polskiej, Kraków.
- Sarnecki P. (2001), Komentarz do art. 146, in: Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. Komentarz, (ed.) L. Garlicki, Warszawa.
- Sarnecki P. (2002), Zakres działania i funkcje Rady Ministrów, in: Rada Ministrów. Organizacja i funkcjonowanie, (ed.) A. Bałaban, Kraków.
- Skrzydło W. (2000), Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. Komentarz, Warszawa.
- Słomka T. (2005), Prezydent Rzeczypospolitej po 1989 roku. Ujęcie porównawcze, Warszawa.
- Socha R. (2004), Cywilna kontrola nad wojskiem, „Wojskowy Przegląd Prawniczy”, No. 2.
- Sokolewicz W. (1993), Korzystanie z obcych wzorów przy projektowaniu nowej konstytucji: konieczność czy możliwość, in: Zagadnienia współczesnego prawa konstytucyjnego, (ed.) A. Pułło, Gdańsk.
- Steinborn S. (2016), Objaśnienia do art. 229 Konstytucji, in: Konstytucja RP. Komentarz. Tom II. Art. 87-243, (eds.) M. Safjan, L. Bosek, Warszawa.
- Surmański M. (2013), Bezpieczeństwo i obronność państwa w świetle kompetencji Prezydenta RP i Rady Ministrów, „Bezpieczeństwo Narodowe”, No. 1 (25).
- Szymanek J. (2009), Arbitraż polityczny głowy państwa, Warszawa.
- Świtała S. (2009), Prezydent Rzeczpospolitej Polskiej w świetle konstytucji z 1997 roku. Regulacja i jej oceny, „Dialogi Polityczne”, No. 11.
- Szczurowski B. (2016 I), Objaśnienia do art. 133 Konstytucji, in: Konstytucja RP. Komentarz. Tom II. Art. 87-243, (eds.) M. Safjan, L. Bosek, Warszawa.
- Szczurowski B. (2016 II), Objaśnienia do art. 136 Konstytucji, in: Konstytucja RP. Komentarz. Tom II. Art. 87-243, (eds.) M. Safjan, L. Bosek, Warszawa.
- Szewczyk M. (2015), Zwierzchnictwo prezydenta nad Siłami Zbrojnymi RP w czasie wojny, „Przegląd Prawa Konstytucyjnego”, No. 2.
- Trzeciakowski R. (2016), Delimitacja zadań i kompetencji Rady Ministrów i Prezydenta RP oraz ich współdziałanie w zakresie wewnętrznego i zewnętrznego bezpieczeństwa państwa i porządku publicznego, „Białostockie Studia Prawnicze”, No. 20.
- Winczorek P. (2008), Komentarz do Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 roku, Warszawa.
- Wiśniewski L. (1997), Stany nadzwyczajne w projekcie nowej konstytucji RP, in: Prawa człowieka w sytuacjach nadzwyczajnych ze szczególnym uwzględnieniem prawa i praktyki polskiej, (ed.) T. Jasudowicz, Toruń.
- Witkowski Z. (2006), Prezydent Rzeczpospolitej Polskiej, in: Prawo konstytucyjne, (ed.) Z. Witkowski, Toruń.
- Witkowski Z. (2009), Dyrektywa “współdziałania władz” jako element organizujący życie wspólnoty państwowej w świetle Konstytucji RP z 2 kwietnia 1997 r., in: Instytucje prawa konstytucyjnego w dobie integracji europejskiej. Księga jubileuszowa dedykowana prof. Marii Kruk- Jarosz, (eds.) J. Wawrzyniak, M. Laskowska, Warszawa.
- Wojciszko M. (2011), Kompetencje naczelnych organów państwa w dziedzinie obronności, „Zeszyty Naukowe Akademii Marynarki Wojennej”, No. 4 (187).
- Wojciszko M. (2012), Pozycja ustrojowa wybranych organów państwa w kontekście realizacji przez nie zadań w obszarze obronności, „Zeszyty Naukowe Wyższa Szkoła Oficerska Wojsk Lądowych”, No. 1 (163).
- Wołpiuk W. (1998), Siły zbrojne w regulacjach konstytucyjnych, Warszawa.
- Żebrowski W. (2010), Propozycje modyfikacji systemu politycznego Polski współczesnej, „Szkice Humanistyczne”, No. 1.