DYPLOMACJA W ZGLOBALIZOWANYM ŚWIECIE
Main Article Content
Abstrakt
Początek XXI wieku to konsolidacja procesu globalizacji, w którym od końca lat 80. XX wieku hegemoniczna pozycja Stanów Zjednoczonych została osłabiona, a środowisko międzynarodowe zaczęło zmierzać w kierunku systemu wielobiegunowego charakteryzującego się wieloma gospodarkami wschodzącymi. W tym kontekście nowe podmioty niepaństwowe, takie jak organizacje pozarządowe lub międzynarodowe firmy, których rola w przeszłości była ograniczona, zaczęły zyskiwać na znaczeniu. Proces globalizacji spowodował, że firmy stawały się coraz bardziej widoczne na arenie międzynarodowej. W szczególności kryzys finansowy rozpoczęty w 2008 roku wywołał załamanie rynków krajowych i spowodował, że wiele firm zaczęło spoglądać poza granice swoich państw, chcąc przetrwać i skorzystać z ogromnych możliwości oferowanych przez potencjalnie nowe rynki zagraniczne. Dlatego, aby jeszcze bardziej realizować swoje cele, zarówno rządy, jak i transnarodowe przedsiębiorstwa powinny dostosować narzędzia dyplomacji i jej zdolności do własnych potrzeb. Z tego względu tak ważne jest, aby dyplomacja korporacyjna łączyła w sobie elementy polityki, praktyki oraz instrumenty i struktury organizacyjne. Tylko w ten sposób można przetrwać w dzisiejszym szybko zmieniającym się globalnym środowisku biznesowym. Tylko przez interakcje zachodzące między nimi oraz pozostałymi podmiotami na arenie międzynarodowej, państwa i międzynarodowe firmy będą w stanie korzystać ze wspomnianej zmiany odnoszącej się do światowej gospodarki.
Downloads
Article Details
Teksty opublikowane na łamach czasopisma "Przegląd Strategiczny" i udostępniane w formacie PDF objęte są licencją CC BY 4.0 (Creative Commons - Uznanie autorstwa). Kopiowanie i rozpowszechnianie dozwolone jest pod warunkiem uznania autorstwa.
Referencje
- Berridge G. R., James A. (2001), A Dictionary of Diplomacy, Basingstoke.
- Black J. (2010), A history of diplomacy, London.
- Ford C. (2005), Commercial Diplomacy: The Next Wave, „Foreign Service Journal”, Vol. 82, Issue 4.
- Hamilton K., Langhorne R. (2011), The Practice of Diplomacy: Its Evolution, Theory and Administration, London.
- Kostecki M., Naray O. (2007), Commercial diplomacy and international business, „Clingendael Discussion Papers in Diplomacy”, No. 107.
- Mercier A. (2007), Commercial Diplomacy in Advanced Industrial States: Canada, the UK and the U.S., „Clingendael Discussion Papers in Diplomacy”, No. 108.
- Riordan S. (2014), Business diplomacy: shaping the firm´s geopolitical risk environment, „Policy Brief”.
- Ruel H. (2015), Business diplomacy: a definition and operationalization, „Windesheim University of Applied Sciences”.
- Ruel H. (2013), Diplomacy means business, „Windesheim reeks Kennis en Onderzoek”, No. 46.
- Ruel H., Zuidema L. (2012), The effectiveness of commercial diplomacy: A survey among Dutch embassies and consulates, “Clingendael Discussion Papers in Diplomacy”, No. 123.
- Ruel H., Lee D., Visser R. (2013), Commercial Diplomacy and International Business: Inseparable Twins?, „Academy of International Business”, Vol. 13, No. 1.
- Saner R., Yiu L. (2003), International Economic Diplomacy: Mutations in Postmodern Times, „Clingendael Discussion Papers in Diplomacy”, No. 84.
- Van Veenstra M., Yakop M., van Bergeijk P. (2010), Economic diplomacy, the level of development and trade, „Clingendael Discussion Papers in Diplomacy”, No. 119.
- Yakop M., van Bergeijk P. (2009), The weight of economic and commercial diplomacy, „International Institute of Social Studies Working Paper”, No. 478.