Sowieckie dziedzictwo i wyimaginowana przeszłość skupione na polu bitwy Lewantu
Main Article Content
Abstrakt
Artykuł analizuje główne siły napędowe rewitalizacji sowieckich narracji ideologicznych w Uzbekistanie i Tadżykistanie. Kluczowym bodźcem do podjęcia badań jest stale rosnąca liczba ataków terrorystycznych, w których zginęły dziesiątki ofiar śmiertelnych w Rosji, popełnio nych przez bojowników pochodzących z Azji Środkowej, a także aresztowania kilkudziesięciu członków różnych organizacji religijnych zakazanych w Uzbekistanie i Tadżykistanie. Hipoteza opiera się na założeniu, że ideologiczna kakofonia wywodząca się z głębokich kontrowersji zawartych w przerobionych sowieckich narracjach ideologicznych jest główną przyczyną problemu. Stosując podejście „path dependence”, wskazuję przede wszystkim na interakcję między gwałtownym wzrostem ekstremizmu religijnego a dezorientacją ideologiczną spowodowaną dezorientacją ideologiczną w regionie trwającą od rozpadu Związku Radzieckiego w 1991 roku, aby odpowiedzieć na główne pytanie badawcze: „Jakie są zewnętrzne implikacje postsowieckich narracji ideologicznych w Uzbekistanie i Tadżykistanie?” Z artykułu wynika również, że post-niepodległościowa polityka tożsamości nie ma na celu budowania nowej idei, ale dyskutowania lub trzymania na dystans tożsamości marginalizowanych w okresie sowieckim. Sowiecka spuścizna stanowi rdzeń tożsamości neoetnicznych wprowadzonych przez byłych przywódców komunistycznych, tylko nieznacznie przerobionych z wysoce selektywnymi i politycznie umotywowanymi dodatkami. Ostre sprzeczności zawarte w tych narracjach, mające na celu zapewnienie celów politycznych, są jednym z czynników napędzających ideologiczną dezorientację, która z kolei działa jak wylęgarnia rekrutacji młodzieży uzbeckiej i tadżyckiej do globalnych sieci terrorystycznych.
Downloads
Article Details

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe.
Teksty opublikowane na łamach czasopisma "Przegląd Strategiczny" i udostępniane w formacie PDF objęte są licencją CC BY 4.0 (Creative Commons - Uznanie autorstwa). Kopiowanie i rozpowszechnianie dozwolone jest pod warunkiem uznania autorstwa.
Bibliografia
- Alshimi M. (2018), Analyze of factors causing radicalization among migrant workers from Central Asia in Russia (in Russian), Rusi Org, https://www.sfcg.org/wp-content/uploads/2018/04/RUSI-report_Central-Asia-Radicalisation_%D0%A0%D0%A3%D0%A1_24042018.pdf.
- Akcali P. (1998), Islam as a common bond in Central Asia: Islamic Renaissance Party and the Afghan Mujahidin, „Central Asian Survey”, Vol. 17, No. 2.
- Barrett R. (2017), Beyond the caliphate: foreign fighters and the threat of returnees, The Soufan Center, https://thesoufancenter.org/wp-content/uploads/2017/11/Beyond-the-Caliphate-Foreign-Fighters-and-the-Threat-of-Returnees-TSC-Report-October-2017-v3.pdf.
- Bennigsen A., Wimbush E. (1979), Muslim national communism in the Soviet Union: a revolutionary strategy for the colonial world, University of Chicago Press, Chicago–London.
- Bennigsen A. (1988), Soviet strategy and Islam, Palgrave.
- Blakkisrud H., Nozimova S. (2010), History writing and nation building in post-independence Tajikistan, „Nationalities Papers: The Journal of Nationalism and Ethnicity”, Vol. 38, No. 2.
- Carlisle D. S. (1986), The Uzbek Power Elite: Politburo and Secretariat (1938-1939), „Central Asian Survey”, Vol. 5, No. 3–4.
- Cummings S. (ed.) (2002), Power and change in Central Asia, Routledge, London–New York.
- Dagiev D. (2014), Regime transition in Central Asia: stateness, nationalism and political change in Uzbekistan and Tajikistan, Routledge, London–New York.
- Deutsche Welle (26.06.2015), Stoit li opasatsya radikalizatsii gasterbayterov v Rossii?, https://asiaplustj.info/ru/news/tajikistan/security/20150626/stoit-li-opasatsya-radikalizatsii-gastarbaiterov-v-rossii.
- Epkenhans T. (2017), Islam, Religious Elites, and the State in Post–Civil War Tajikistan, in: Islam, Society, and Politics in Central Asia, (ed.) J. Jones, University of Pittsburgh Press, Pittsburgh.
- Gleason G. (1986), Sharaf Rashidov and the dilemmas of national leadership, „Central Asian Survey”, Vol. 5, No. 3–4.
- Haugen A. (2003), The establishment of national republics in Soviet Central Asia, Palgrave Macmillan, New York.
- Keller S. (2001), To Moscow not Mecca: the Soviet campaign against Islam in Central Asia: 1917–1941, Praeger, Westport–Connecticut–London.
- Khalid A. (2007), Islam after communism, Religion and politics in Central Asia, University of Calofornia Press, Berkeley–Los Angeles.
- Kudaibergenova D. T. (2014), The Soviet legacy, primordalism and patterns of ideological development since 1991, in: Social and cultural change in Central Asia: the Soviet legacy, (eds.) S. Akyıldız, R. Carlson, Routledge, London–New York.
- Laurelle M. (2007), The return of the Aryan myth: Tajikistan in search of a secularized national ideology, “The Nationalities Papers”, Vol. 35, No. 1.
- Laurelle M. (2018), The nation narrated: Uzbekistan’s political and cultural nationalism, in: Constructing the Uzbek State: Narratives of the Post-Soviet, (ed.) M. Laurelle, Lexington Books, Lanham MD.
- Lemon E. (2015), Daesh and Tajikistan: The regime’s (in)security policy, “RUSI Journal”, Vol. 160, Issue 5.
- Lewis D. (2015), Illiberal Spaces: Uzbekistan’s extraterritorial security practices and the spatial politics of contemporary authoritarianism, “Nationalities Papers”, 43, No. 1.
- Marat E. (2008), Imagined past, uncertain future: the creation of national ideologies in Kyrgyzstan and Tajikistan, “Problems of post-Communism”, Vol. 55, No. 1.
- March A. F. (2002), The use and abuse of history: “National ideology” as transcendental object in Islam Karimov’s “ideology of national independence”, „Central Asian Survey”, Vol. 21, No. 4.
- Nozimova S., Epkenhans T. (2019), The transformation of Tajikistan’s religious field: from religious pluralism to authoritarian intertia, „Central Asian Affairs”, Vol. 6, No. 2–3.
- Olcott M. B. (1992), Central Asia’s catapult to independence’, “Foreign Affairs”, Vol. 71, No. 3.
- Omelicheva M. Y. (2011), Counterterrorism politics in Central Asia, Routledge.
- Peyrouse S. (2007), Islam in Central Asia: national specificities and postsoviet globalization, “Religion, State and Society”, Vol. 35, No. 3.
- Pierson P. (2000), Increasing returns, path dependence, and the study of politics’, “The American Political Science Review”, Vol. 94, No. 2.
- Putin: Nearly half of 20,000 foreign fighters in Syria hails from CIS, Sputnik News Agency, 12 April 2017, https://sputniknews.com/middleeast/201704121052556932-putin-cis-syria-foreign-fighters/ (28 February 2021).
- Putin tanks Trump for foiling New Year attacks, BBC News, 29 December 2019, https://www.bbc.com/news/world-europe-50941754 (28 February 2021).
- Rashid A. (1994), The resurgence of Central Asia: Islam or nationalism, Oxford University Press, Oxford.
- Roche S. (2017), The Family in Central Asia: New Perspectives, Klaus Schwarz Verlag, Berlin.
- Roy O. (2000), The new Central Asia. The Creation of Nations, I. B. Tauris Publishers, London–New York.
- Russia arrests alleged 22 ISIS agents, Zenger News, 29 July 2020, https://www.zenger.news/2020/07/29/russia-arrests-22-alleged-isis-agents/ (01 March 2021).
- Sakiev A. (2020), Guest warriors: The phenomenon of post-soviet fighters in the Syrian conflict, “Journal of Eurasian Studies”, Vol. 11(2): 188–200.
- Sewel W. Jr. (1996), Three temporalities: toward an eventful sociology, in: The historic turn in the human sciences, (ed.) Terrance J. McDonald, University of Michigan Press, Ann Arbor.
- Slezkine Y. (1994), The USSR as a Communal Apartment, or How a Socialist State Promoted Ethnic Particularism, “Slavic Review”, Vol. 53, No. 2.
- Tucker N. (2015), Central Asian involvement in the conflict in Syria and Iraq: drivers and responses, USAID, Management Systems International.
- Yemelianova G. (ed.) (2010), Radical Islam in the former Soviet Union, Routledge Publications, London–New York.