Abstrakt
Całkowite odrzucenie agresji i okupacji terytoriów w prawie międzynarodowym prowadzi do ich hybrydowych i ukrytych form wykorzystujących gangi i najemników, proklamowania nowych „państw” itp. Działania te stanowią poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa międzynarodowego, mogą powodować i już powodują m.in. fragmentację państw, anarchię, kryminalizację polityki oraz nowe formy ekspansjonizmu. Autorzy artykułu uogólniają formy nielegalnej kontroli terytorium w prawie międzynarodowym i ich stosowanie z uwzględnieniem stanu determinacji Donbasu.
Prawo międzynarodowe od ponad wieku przewiduje możliwość odrębnego uregulowania suwerenności i praw państwa do terytorium z jednej strony, a wprowadzenie reżimu nielegalnej kontroli nad terytorium – z drugiej. Autorzy argumentują, że we współczesnym rozumieniu wypracowanym przede wszystkim przez doktrynę i sądy, nielegalną kontrolę nad terytorium można uznać za reżim prawny, którego jedną z form jest okupacja, podczas gdy inne określa się jako skuteczne, całościowe, ogólne, de facto kontroli i związane z nieujawnionymi działaniami i nieformalnymi środkami stosowanymi przez państwo agresora. Reżim ten charakteryzuje się sprawowaniem władzy nad terytorium z woli obcego państwa, a formy realizacji reżimu różnią się w zależności od tego, czy taka wola jest oficjalnie uznana, czy zatajona.
Transformacja międzynarodowego prawa humanitarnego po II wojnie światowej zatarła granice między uznaną i oficjalnie nieuznaną okupacją. Ale w przeciwieństwie do okupacji, której fakt może być oczywisty, fakt skutecznej lub innej kontroli nad terytorium wymaga ustalenia przez organy sądowe.
Kwalifikacja nielegalnej kontroli Federacji Rosyjskiej nad Donbasem w prawie krajowym i międzynarodowym jest niejednoznaczna. Autorzy argumentują, że pełnego uznania międzynarodowego konfliktu zbrojnego między Ukrainą a Rosją w Donbasie, a także nielegalnej kontroli Rosji nad tym ostatnim, należy się spodziewać w procesie rozpatrywania szeregu spraw w międzynarodowych instytucjach sądowych.
Bibliografia
Advisory opinion of the International Court of Justice on the Legal Consequences of the Construction of a Wall in the Occupied Palestinian Territory. № 131. 9 July 2004, https://www.un.org/unispal/document/auto-insert-178825/.
Annex to Convention (IV) Respecting the Laws and Customs of War on Land. Regulations concerning the Laws and Customs of War on Land. The Hague, 18 October 1907, https://ihl-databases.icrc.org/applic/ihl/ihl.nsf/0/1d1726425f6955aec125641e0038bfd6.
Brownlie I. (2003), Principles of public international law. 6th ed. New York. Commentary of 1958, https://ihl-databases.icrc.org/applic/ihl/ihl.nsf/Comment.xsp?action=openDocument& documentId=5AA133B15493D9D0C12563CD0042A15A/.
Convention (IV) Relative to the Protection of Civilian Persons in Time of War. Geneva, 12 August 1949, https://www.un.org/en/genocideprevention/documents/atrocity-crimes/Doc.33_GC-IV-EN.pdf.
Convention (IV) respecting the Laws and Customs of War on Land. The Hague, 18 October 1907, https://ihl-databases.icrc.org/applic/ihl/ihl.nsf/0/1d1726425f6955aec125641e0038bfd6.
Council of Europe: Parliamentary Assembly. Committee on Legal Affairs and Human Rights. Legal remedies for human rights violations on the Ukrainian territories outside the control of the Ukrainian authorities. Report. Rapporteur: Ms Marieluise Beck. 26 September 2016. Doc. 14139, https://www.refworld.org/docid/5836f4394.html.
De Mulinen F. (1987), Handbook on the Law of War for Armed Forces, Geneva.
Declaration on Principles of International Law concerning Friendly Relations and Co-operation among States in accordance with the Charter of the United Nations. UN General Assembly Resolution 2625 (XXV). 24 October 1970, https://undocs.org/en/A/RES/2625(XXV).
Definition of Aggression. UN General Assembly Resolution 3314 (XXIX). 14 December 1974, https://undocs.org/en/A/RES/3314(XXIX).
Deiaki roziasnennia shchodo rezoliutsii PACE vid 12.10.2016. 07.02.2017, https://mtot.gov.ua/ua/deyaki-roz-yasnennya-shhodo-rezolyutsiyi-parye-vid-12-10-2016.
European Court of Human Rights. Case of Ilaşcu and Others v. Moldova and Russia (Application no. 48787/99). Judgment. Strasbourg, 8 July 2004, https://hudoc.echr.coe.int/eng#{%22itemid%22:[%22001-61886%22]}.
European Court of Human Rights. Grand Chamber. Case Al-Skeini and Others v. The United Kingdom (Application no. 55721/07). Judgment. Strasbourg, 7 July 2011, https://hudoc.echr.coe.int/fre#{%22itemid%22:[%22001-105606%22]}.
European Court of Human Rights. Fourth Section. Case of Khlebik v. Ukraine (Application no. 2945/16). Judgment. Strasbourg, 25 July 2017, https://hudoc.echr.coe.int/eng#{%22itemid%22:[%22001-175656%22]}.
European Court of Human Rights. Fourth Section. Case of Tsezar and Others v. Ukraine (Applications nos. 73590/14, 73593/14, 73820/14, 4635/15, 5200/15, 5206/15 and 7289/15). Judgment. Strasbourg, 13 February 2018, https://laweuro.com/?p=9095.
European Court of Human Rights. Grand Chamber. Decision. Ukraine v. Russia (re Crimea). Applications nos. 20958/14 and 38334/18. Strasbourg, 16 December 2020, https://hudoc.echr.coe.int/eng#_Toc60998548.
European Court joins three inter-State cases concerning Eastern Ukraine. ECHR 354 (2020). 04.12.2020, http://hudoc.echr.coe.int/app/conversion/pdf/?library=ECHR&id=003-6875827-9221606&filename=European%20Court%20joins%20three%20inter-State%20applications.pdf.
Formuliuvannia “efektyvnyi kontrol” v mizhderzhavnykh zaiavakh Ukrainy proty Rosii daie shans vyhravaty spravy v ECHR. 10.02.2017, https://mtot.gov.ua/ua/ponyattya-efektyvnyj-kontrol-v-mizhderzhavnyh-zayavah-ukrayiny-proty-rosijskoyi-federatsiyi.
Humanitarian consequences of the war in Ukraine. Council of Europe. Parliamentary Assembly. Resolution 2198 (2018). 23 January 2018, https://assembly.coe.int/nw/xml/XRef/Xref-XML2HTML-en.asp?fileid=24432&lang=en.
International Criminal Court. Report on Preliminary Examination Activities (2019). 5 December 2019, https://www.icc-cpi.int/Pages/item.aspx?name=191205-rep-otp-PE.
International Criminal Court. Report on Preliminary Examination Activities (2016). 14 November 2016, https://www.icc-cpi.int/pages/item.aspx?name=161114-otp-rep-PE.
International Tribunal for the Prosecution of Persons Responsible for Serious Violations of International Humanitarian Law Committed in the Territory of The Former Yugoslavia since 1991. Case No. IT-95-14-T. The Prosecutor v. Tihomir Blaškiс. Date: 3 March 2000, https://www.icty.org/x/cases/blaskic/tjug/en/bla-tj000303e.pdf.
International Tribunal for the Prosecution of Persons Responsible for Serious Violations of International Humanitarian Law Committed in the Territory of The Former Yugoslavia since 1991. Case No.: IT-94-1-A. The Prosecutor v. Duško Tadić (Appeal Judgment). Date: 15 July 1999, https://www.icty.org/x/cases/tadic/acjug/en/tad-aj990715e.pdf.
Kompleks mer po vypolneniiu Minskih soglashenii. 12 fevralia 2015, https://www.osce.org/files/f/documents/5/b/140221.pdf.
Legal remedies for human rights violations on the Ukrainian territories outside the control of the Ukrainian authorities. Council of Europe. Parliamentary Assembly. Resolution 2133 (2016), https://pace.coe.int/pdf/20d22932f59d66ff5a2dd4340a35fd4b6e328f033326667a8259ffe25682ae848428feba12/resolution%202133.pdf.
Lishchyna I. Iu. (2016), Rozghliad pozoviv Ukrainy proty Rosii v ECHR. Problemy ta perspektyvy rozghliadu, https://uba.ua/documents/events/2016_JUDICIAL_FORUM/Ivan_Lishchyna.pdf.
Memorandum ob ispolnenii polozhenii Protokola po itogam konsultatsyi Trekhstoronnei kontaktnoi gruppy otnosytelno sovmestnykh shagov, napravlennykh na implementatsyiu Mirnogo plana Prezidenta Ukrainy P. Poroshenko i initsiativ Prezidenta Rossii V. Putina. 19 sentiabria 2014, https://www.osce.org/files/f/documents/a/1/123807.pdf.
Minski uhody: yurydychnyi status ta oboviazkovist vykonannia. 20.01.2017, https://mtot.gov.ua/ua/minski-ugody-yurydychnyj-status-ta-obov-yazkovist-vykonannya.
Mizhnarodnyi Sud OON v the Hague: Ukraina proty Rosii. 09.03.2017, https://mtot.gov.ua/ua/mizhnarodnyj-sud-oon-v-gaazi-ukrayina-proty-rosiyi.
Okupatsiia ta efektyvnyi kontrol: natsionalne spryiniattia ta mizhnarodno-pravovi realii. 23.01.2017, https://mtot.gov.ua/ua/okupatsiya-ta-efektyvnyj-kontrol-natsionalne-spryjnyattya-ta-mizhnarodno-pravovi-realiyi.
Political consequences of the Russian aggression in Ukraine. Council of Europe. Parliamentary Assembly. Resolution 2132 (2016), https://pace.coe.int/en/files/23166/html.
Protocol Additional to the Geneva Conventions of 12 August 1949, and Relating to the Protection of Victims of International Armed Conflicts (Protocol I). 1977, https://treaties.un.org/doc/Publication/UNTS/Volume%201125/volume-1125-I-17512-English.pdf#page=11.
Protokol po itogam konsultatsyi Trekhstoronnei kontaktnoi gruppy otnosytelno sovmestnykh shagov, napravlennykh na implementatsyiu Mirnogo plana Prezidenta Ukrainy P. Poroshenko i initsiativ Prezidenta Rossii V. Putina. 5 sentiabria 2014, https://www.osce.org/ru/home/123258.
Resolution 2166 (2014), Adopted by the Security Council at its 7221st meeting, on 21 July 2014, file:///C:/Users/User/Downloads/S_RES_2166(2014)-EN.pdf.
Resolution 2202 (2015), Adopted by the Security Council at its 7384th meeting, on 17 February 2015, https://www.securitycouncilreport.org/atf/cf/%7B65BFCF9B-6D27-4E9C-8CD3-CF6E4FF96FF9%7D/s_res_2202.pdf.
Responsibility of States for internationally wrongful acts. UN General Assembly Resolution 56/83. 1983, https://undocs.org/en/A/RES/56/83.
Rosiyska Federatsiia vidpovidalna za pidtrymku separatystskoho rezhymu – Yevropeiskyi sud z prav liudyny. 07.09.2016, https://mtot.gov.ua/ua/rosijska-federatsiya-vidpovidalna-za-pidtrymku-separatystskogo-rezhymu-yevropejskyj-sud-z-prav-lyudyny.
Tolstyh V. L. (2010), Kurs mezhdunarodnogo prava, Moscow.
Vitoshynskyi B. (2014), Viina i mizhnarodne pravo, Ukrainska vydavnycha spilka im. Yu. Lypy, Kyiv.
Zadorozhnii O. V. (2015), Porushennia ahresyvnoiu viinoiu Rosiiskoi Federatsii proty Ukrainy osnovnykh pryntsypiv mizhnarodnoho prava: monohrafiia, Kyiv.
Licencja
Teksty opublikowane na łamach czasopisma "Przegląd Strategiczny" i udostępniane w formacie PDF objęte są licencją CC BY 4.0 (Creative Commons - Uznanie autorstwa). Kopiowanie i rozpowszechnianie dozwolone jest pod warunkiem uznania autorstwa.