DYPLOMACJA W ZGLOBALIZOWANYM ŚWIECIE
PDF (English)

Słowa kluczowe

dyplomacja korporacyjna
globalizacja
rządy
transnarodowe przedsiębiorstwa
rynki wschodzące

Jak cytować

Villanueva Lop, G. (2017). DYPLOMACJA W ZGLOBALIZOWANYM ŚWIECIE. Przegląd Strategiczny, (10), 367–382. https://doi.org/10.14746/ps.2017.1.20

Abstrakt

Początek XXI wieku to konsolidacja procesu globalizacji, w którym od końca lat 80. XX wieku hegemoniczna pozycja Stanów Zjednoczonych została osłabiona, a środowisko międzynarodowe zaczęło zmierzać w kierunku systemu wielobiegunowego charakteryzującego się wieloma gospodarkami wschodzącymi. W tym kontekście nowe podmioty niepaństwowe, takie jak organizacje pozarządowe lub międzynarodowe firmy, których rola w przeszłości była ograniczona, zaczęły zyskiwać na znaczeniu. Proces globalizacji spowodował, że firmy stawały się coraz bardziej widoczne na arenie międzynarodowej. W szczególności kryzys finansowy rozpoczęty w 2008 roku wywołał załamanie rynków krajowych i spowodował, że wiele firm zaczęło spoglądać poza granice swoich państw, chcąc przetrwać i skorzystać z ogromnych możliwości oferowanych przez potencjalnie nowe rynki zagraniczne. Dlatego, aby jeszcze bardziej realizować swoje cele, zarówno rządy, jak i transnarodowe przedsiębiorstwa powinny dostosować narzędzia dyplomacji i jej zdolności do własnych potrzeb. Z tego względu tak ważne jest, aby dyplomacja korporacyjna łączyła w sobie elementy polityki, praktyki oraz instrumenty i struktury organizacyjne. Tylko w ten sposób można przetrwać w dzisiejszym szybko zmieniającym się globalnym środowisku biznesowym. Tylko przez interakcje zachodzące między nimi oraz pozostałymi podmiotami na arenie międzynarodowej, państwa i międzynarodowe firmy będą w stanie korzystać ze wspomnianej zmiany odnoszącej się do światowej gospodarki.

https://doi.org/10.14746/ps.2017.1.20
PDF (English)

Bibliografia

Berridge G. R., James A. (2001), A Dictionary of Diplomacy, Basingstoke.

Black J. (2010), A history of diplomacy, London.

Ford C. (2005), Commercial Diplomacy: The Next Wave, „Foreign Service Journal”, Vol. 82, Issue 4.

Hamilton K., Langhorne R. (2011), The Practice of Diplomacy: Its Evolution, Theory and Administration, London.

Kostecki M., Naray O. (2007), Commercial diplomacy and international business, „Clingendael Discussion Papers in Diplomacy”, No. 107.

Mercier A. (2007), Commercial Diplomacy in Advanced Industrial States: Canada, the UK and the U.S., „Clingendael Discussion Papers in Diplomacy”, No. 108.

Riordan S. (2014), Business diplomacy: shaping the firm´s geopolitical risk environment, „Policy Brief”.

Ruel H. (2015), Business diplomacy: a definition and operationalization, „Windesheim University of Applied Sciences”.

Ruel H. (2013), Diplomacy means business, „Windesheim reeks Kennis en Onderzoek”, No. 46.

Ruel H., Zuidema L. (2012), The effectiveness of commercial diplomacy: A survey among Dutch embassies and consulates, “Clingendael Discussion Papers in Diplomacy”, No. 123.

Ruel H., Lee D., Visser R. (2013), Commercial Diplomacy and International Business: Inseparable Twins?, „Academy of International Business”, Vol. 13, No. 1.

Saner R., Yiu L. (2003), International Economic Diplomacy: Mutations in Postmodern Times, „Clingendael Discussion Papers in Diplomacy”, No. 84.

Van Veenstra M., Yakop M., van Bergeijk P. (2010), Economic diplomacy, the level of development and trade, „Clingendael Discussion Papers in Diplomacy”, No. 119.

Yakop M., van Bergeijk P. (2009), The weight of economic and commercial diplomacy, „International Institute of Social Studies Working Paper”, No. 478.