ASEAN wobec sporu na Morzu Południowochińskim po orzeczeniu trybunału arbitrażowego w Hadze
PDF (English)

Słowa kluczowe

stosunki międzynarodowe
konflikt na Morzu Południowochińskim
prawo morza
ASEAN
Wietnam

Jak cytować

Pietrasiak, M. (2020). ASEAN wobec sporu na Morzu Południowochińskim po orzeczeniu trybunału arbitrażowego w Hadze. Przegląd Strategiczny, (13), 215–227. https://doi.org/10.14746/ps.2020.1.13

Abstrakt

Morze Południowochińskie jest najbardziej zapalnym obszarem w regionie Azji Południowo-Wschodniej, ze względu na jego zasoby naturalne, znaczenie handlowe i polityczne. Państwa ASEAN, bezpośrednio zaangażowane w spór mają sprzeczne interesy, związane głównie z ich relacjami z Chinami, pretendentem do całego tego obszaru. Dlatego też podejmowane próby uregulowania sporu nie przynoszą rezultatów. W dniu 12 lipca 2016 r. Trybunał Arbitrażowy w Hadze przyznał rację Filipinom w sporze z Chinami w oparciu o Prawo Morza i odrzucił racje historyczne Chin. Chiny nie brały udziału w postępowaniu i nie uznały wyroku, ale jednocześnie podjęły dialog z ASEAN nad Kodeksem Postępowania Stron na Morzu Południowochińskim. W artykule przybliżone są powody, dla których te rozmowy przedłużają się. Obecnie najbardziej zdeterminowanym członkiem ASEAN, który wszelkimi dyplomatycznymi metodami dąży do uregulowania sporu jest Wietnam. Celem artykułu jest omówienie w jaki sposób strony są zaangażowane w konflikt, jakie są postępy dotyczące podpisania kodeksu postępowania stron na Morzu Południowochińskim oraz postaw członków ASEAN wobec konfliktu. Ze względu na stopień uzależnienia gospodarek od wpływów chińskich oraz relacji z innymi mocarstwami, głównie USA zachowania poszczególnych państw są różne. Stąd problem ze spójnością organizacji i niemożnością przełamania impasu w tej sprawie. Podstawową hipotezą badawczą, która zostanie zweryfikowana jest utrzymanie status quo na Morzu Południowochińskim w perspektywie długoterminowej. Jednocześnie odnotowano, że Wietnam jest przygotowany na długofalowe działania, z zastosowaniem środków dyplomatycznych w połączeniu z twardą postawą. ASEAN będzie musiał stawić czoła tym problemom w sposób bardziej konsekwentny, wykorzystując w większym stopniu cichą dyplomację. Teoretyczną podstawą artykułu jest teoria neorealizmu Hurrella, który analizuje między innymi zasady i cele działania organizacji regionalnych w środowisku międzynarodowym. Hurrell zakłada, że wszystkie organizacje regionalne nie mogą być rozumiane inaczej niż przez pryzmat równowagi sił i polityki sił dominujących i postawa ASEAN udowadnia ten punkt widzenia.

https://doi.org/10.14746/ps.2020.1.13
PDF (English)

Bibliografia

Ang Cheng Guan (2019), Southeast Asia after the Cold War. A Contemorary History, Nus Press Singapore.

Chairman’s Statement, http://asean.org/storage/2017/04/Chairs-Statement-of-30th-ASEAN-Summit_FINAL.pdf (05.06.2017).

China Power, https://chinapower.csis.org/much-trade-transits-south-china-sea/ (15.11.2019).

China Says Ready to Work With ASEAN for South China Sea Peace, https://www.usnews.com/news/world/articles/2019-11-03/china-says-ready-to-work-with-asean-for-south-china-sea-peace (20.02.2020).

CIA, The World Factbook, https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/rankorder/2241rank.html (15.11.2019).

Commission on the Limits of the Continental Shelf (CLCS) Outer limits of the continental shelf beyond 200 nautical miles from the baselines: Submissions to the Commission: Joint submission by Malaysia and the Socialist Republic of Viet Nam, http://www.un.org/Depts/los/clcs_new/submissions_files/submission_mysvnm_33_2009.htm (29.06.2017).

Fravel T. M., The United States in the South China Sea Disputes https://www.swpberlin.org/fileadmin/contents/products/projekt_papiere/BCAS2012_Taylor_Fravel_web_final_ks.pdf (12.02.2016).

Glosy M. A. (2007), Stabilizing the back yard: Recent development In China’s Policy Toward Southeast Asia, in: (eds.) J. Eisenman, E. Hegingotham, D. Mitchell, China and the Developing World: Beijing’s Strategy for the 21st Century, M.E. Sharpe, Armonk, N.Y., pp. 150–188.

Hoang Viet (2009), ASEAN and the Prospect for Solution to Disputes In the South China Sea, in: The South China Sea: Cooperation for Regional Security and development, Hanoi.

Hurrell A. (1995), Regionalism In Theoretical Perspective, in: Regionalism In World Politics. Regional Organisation and International Order, (eds:) L. Fawcett, S. Hurrell, Oxford University Press, Oxford–New York.

International Policy Digest, http://www.internationalpolicydigest.org/2014/06/17/exposing-chinas-artificial-islands-plan-spratlys/ (20.06.2014).

Join Statement On the Application Of the Code for Unplaned Encounters At Sea In the South China Sea, http://asean.org/storage/2016/09/Joint-Statement-on-the-Application-of-CUES-in-the-SCS-Final.pdf (05.06.2017).

Joint Statement after the meeting Between Raksha Mantri and Japanese Defence Minister in New Delhi, http://pib.nic.in/newsite/PrintRelease.aspx?relid=147097 (13.11.2016).

Joint Press Briefing, http://asean.org/storage/2017/05/14th-SOM-DOC-Co-Chairs-Joint-Press-Briefing-Remarks-As-delivered-18-May-amen.pdf (05.06.2017).

Laksama E. A., The Domestic Politics of Indonesia’s Approach to the Tribunal Ruling and the South China Sea, “Contemporary Southeast Asia” 38 (3), p. 382–388, https://static1.squarespace.com/static/57e3c9e1d1758e2877e03ba5/t/5b3868130e2e72597373ffb7/1530423316116/CSEA_The_Domestic_Politics_of_Indonesias_Appr.pdf (12.06.2017).

Lee Seok Hwai, Malaysia calls for South China Sea dispute to be resolved by diplomatic and legal processes after Hague ruling, http://www.straitstimes.com/asia/se-asia/malaysia-calls-for-south-china-sea-dispute-to-be-resolved-by-diplomatic-and-legal (05.07.2017).

Linh Tong, The ASEAN Crisis, Part 1: Why the South China Sea Is a Critical Test, “The Diplomat”, 21 December 2016, http://thediplomat.com/2016/12/the-asean-crisis-part-1-why-the-south-china-sea-is-a-critical-test/ (09.07.2017).

Lokshyn G. M. (2014), Juzhno-kitajskije Morie: Do Mira i Spokojstwija jeshcho dalieko, (South China Sea: A Long Way to Peace and Agreement), Tichookieanskoje Obrazowanije 2012–2013, Moscow.

Metelitsa A., Kupfer J., Oil and Gas Resources and Transit Issues in South China Sea, http://asiasociety.org/files/SouthChinaSea_OilGas_brief.pdf (27.06.2017).

Mogato M., ASEAN gives Beijing a pass on South China Sea dispute, cites ‘improving cooperation’, http://www.reuters.com/article/us-asean-summit-idUSKBN17W02E (05.07.2017).

Nguyen Ha, Vietnam Gets a US Confidence Boost in China Sea Dispute, https://www.voanews.com/east-asia-pacific/vietnam-gets-us-confidence-boost-china-sea-dispute (05.11.2019).

Nguyen Minh Quang, Saving the China-ASEAN South China Sea Code of Conduct, https://thediplomat.com/2019/06/saving-the-china-asean-south-china-sea-code-of-conduct/ (29.10.2019).

PCA Case Nº 2013-19 In the matter of the South China Sea Arbitration, https://pca-cpa.org/wp-content/uploads/sites/175/2016/07/PH-CN-20160712-Award.pdf (05.01.2016).

Portiakov V. (2012), O niekatorych osobiennostiach wnieshniej polityki Kitaja w 2009–2011 [On Selected Characteristic Features of China’s Policy in the Years 2009–2011], “Probliemy Dalniego Vostoka”, No. 2.

Sobczyński M. (2008), Uwarunkowania geopolityczne międzynarodowego sporu o Wyspy Spratly (Geopolitical Conditions of the International Conflict about Spratly Islands), in: Problemy rozwoju państw azjatyckich (Development Problems of Asian States), ed. J. Marszałek-Kawa, Wyd. Adam Marszałek, Toruń.

Statement on Award of Arbitral Tribunal on South China Sea Under Annexure VII of UNCLOS, http://www.mea.gov.in/pressreleases.htm?dtl/2701/Statement+on+Award+of+Arbitral+Tribunal+on+South+China+Sea+Under+Annexure+VII+of+UNCLOS (13.11.2016).

Statement by Malaysia, Ministry of Foreign Affairs of Malaysia Putrajaya 12.07.2016, https://www.kln.gov.my/web/guest/home?p_p_id=101&p_p_lifecycle=0&p_p_state=maximized&p_p_mode=view&_101_struts_action=%2Fasset_publisher%2Fview_content&_101_returnToFullPageURL=http%3A%2F%2Fwww.kln.gov.my%2Fweb%2Fguest%2Fhome%3Fp_p_id%3D3%26p_p_lifecycle%3D1%26p_p_state%3Dnormal%26p_p_state_rcv%3D1&_101_assetEntryId=8393068&_101_type=content&_101_urlTitle=press-release-following-the-decision-of-the-arbitral-tribunal-on-the-south-china-seaissue&redirect=http%3A%2%2Fwww.kln.gov.my%2Fweb%2Fguest%2Fhome%3Fp_p_id%3D3%26p_p_lifecycle%3D0%26p_p_state%3Dmaximized%26p_p_mode%3Dview%26_3_keywords%3Dsouth%2Bchina%2Bsea%26_3_struts_action%3D%252Fsearch%252Fsearch&inheritRedirect=true (31.10.2020).

Termsak Chalermpalanupap (2016), No ASEAN Consensus on the South China Sea, “The Diplomat”, 21 July, http://thediplomat.com/2016/07/no-asean-consensus-on-the-south-china-sea/ (05.07.2017).

“The Economist”, 27 May 2017.

The Jakarta Post 07, 2016, https://www.thejakartapost.com/seasia/2016/07/12/indonesia-urges-parties-to-respect-laws-following-south-china-sea-ruling.html (29.10.2019).

“The New York Times” 14.07.2016, https://www.nytimes.com/2016/07/15/world/asia/south-china-sea-dispute-arbitration-explained.html (17.06.2017).

US Energy Information Administration, https://www.eia.gov/beta/international/analysis_includes/regions_of_interest/South_China_Sea/south_china_sea.pdf (17.06.2017).