Abstrakt
The article is devoted to the biography of Justine Frank (1900-1943), a marginalized member of the surrealist movement, a painter and writer who combined Judaism with pornography, a critic of the Zionist project who tragically died in Palestine. Written by an Israeli artist and an expert on the interwar avant-garde, Roee Rosen, it is not only an artistic provocation – a part of a larger experiment in the field of the so-called parafiction also including editions of Frank’s novel Sweet Sweat and exhibitions of her paintings – but also an interesting statement in the discussion on the possibilities and limitations of feminist criticism, as it points out the problem of fabrication of the indispensable precursors.
Bibliografia
Bojarska Katarzyna, Rosen Roee (2014), One Man and One Woman; or, Too Many Characters in a Conversation, „Widok”, nr 5, [online], [dostęp: 23 sierpnia 2019], http://pismowidok.org/index.php/one/article/view/171/282.
Borkowska Grażyna (1992), Córki Miltona (o krytyce feministycznej ostatnich piętnastu lat), w: Po strukturalizmie. Współczesne badania teoretycznoliterackie, red. Ryszard Nycz, Wiedza o kulturze, Wrocław, s. 71-92.
Chadwick Whitney (1985), Women Artists and the Surrealist Movement, Little Brown, New York [USA]. Frank Justine (2009), Sweet Sweat, Sternberg Press, Berlin–New York [Niemcy–USA].
Führer-Ha’sfari Joanna (2003), I’m My Own Grandma, The Past and Present Life of Justine Frank, w: Roee Rosen, Justine Frank, A Retrospective, [online], [dostęp: 23 sierpnia 2019], https://www.roeerosen.com/writings-and-art-books, The Herzliya Museum of Art, Herzliya [Izrael].
Führer-Ha’sfari Joanna (2014), Things Collapse in the World, Georges Bataille with Jacob and Justine Frank, w: C.H.O.S.E.N, red. Galit Eilat, Aneta Szyłak, The Israeli Center for Digital Art, Holon [Izrael], s. 95-112.
Gajewska Agnieszka (2008), Zwrot biograficzny krytyki feministycznej, w: Dwadzieścia lat literatury polskiej 1989-2009. Idee, ideologie, metodologie, red. Inga Iwasiów, Arleta Galant, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin, s. 97-109.
Kuczyńska Agnieszka (2017), Fantomas i surrealiści, „Kultura i Historia”, nr 32, s. 207-215.
Lambert-Beatty Carrie (2009), Make believe: Parafiction and plausibility, „October”, nr 129, s. 51-84.
Majbroda Katarzyna (2012), Feministyczna krytyka literatury w Polsce po 1989. Tekst, dyskurs, poznanie z odmiennej perspektywy, Universitas, Kraków.
Melzer Gilad (2016), Roee Rosen’s Conceptual Surrealism, w: Roee Rosen, Roee Rosen. A group Exhibition, Tel Aviv Museum of Art, Tel Aviv, [Izrael], s. 321-310.
Rosen Roee (1999), זימה סוריאליסטית כשרה למהדרין: על זיעה מתוקה, הרומן
הפורנוגרפי של ז’אסטין פראנק, „וביקורת תיאוריה” , nr 15, [online], [dostęp: 23 sierpnia 2019], https://theory-and-criticism.vanleer.org.il.
Roee Rosen, reż. (2005), Two Women and a Man, [online], [dostęp: 25 kwietnia 2019], http://roeerosen.com/tagged/Justine-Frank.
Rosen Roee (2009a), Glaat-Kosher Surrealist Smut: Reading „Sweet Sweat”, w: Justine Frank, Roee Rosen, Sweet Sweat, Sternberg Press, Berlin–New York [Niemcy–USA], s. 149-221.
Rosen Roee (2009b), Stained portfolio. On the Life and Work of Justine Frank, w: Justine Frank, Roee Rosen, Sweet Sweat, Sternberg Press, Berlin–New York [Niemcy–USA], s. 13-83.
Świerkosz Monika (2011), Historia literatury kobiet – niedokończony projekt, „Wielogłos”, nr 10, s. 60-76.
Świerkosz Monika (2017), Arachne i Atena. Literatura, polityka i kobiecy klasycyzm, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalają na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2016 roku w „Poznańskich Studiach Polonistycznych. Serii Literackiej” pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa – obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych – utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2016 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).