„Księgi Justynine”. O biografii Justine Frank
PDF

Słowa kluczowe

Roee Rosen
Justine Frank
Marquis de Sade
Jacob Frank
surrealism
parafiction

Jak cytować

Magnone, L. . (2019). „Księgi Justynine”. O biografii Justine Frank. Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka, (35), 237–251. https://doi.org/10.14746/pspsl.2019.35.11

Abstrakt

The article is devoted to the biography of Justine Frank (1900-1943), a marginalized member of the surrealist movement, a painter and writer who combined Judaism with pornography, a critic of the Zionist project who tragically died in Palestine. Written by an Israeli artist and an expert on the interwar avant-garde, Roee Rosen, it is not only an artistic provocation – a part of a larger experiment in the field of the so-called parafiction also including editions of Frank’s novel Sweet Sweat and exhibitions of her paintings – but also an interesting statement in the discussion on the possibilities and limitations of feminist criticism, as it points out the problem of fabrication of the indispensable precursors.

https://doi.org/10.14746/pspsl.2019.35.11
PDF

Bibliografia

Allmer Patricia (2016), Revising the Canon: Feminist Interventions, w: A Companion to Dada and Surrealism, red. David Hopkins, Blackwell, London [Wielka Brytania], s. 366-383.

Bojarska Katarzyna, Rosen Roee (2014), One Man and One Woman; or, Too Many Characters in a Conversation, „Widok”, nr 5, [online], [dostęp: 23 sierpnia 2019], http://pismowidok.org/index.php/one/article/view/171/282.

Borkowska Grażyna (1992), Córki Miltona (o krytyce feministycznej ostatnich piętnastu lat), w: Po strukturalizmie. Współczesne badania teoretycznoliterackie, red. Ryszard Nycz, Wiedza o kulturze, Wrocław, s. 71-92.

Chadwick Whitney (1985), Women Artists and the Surrealist Movement, Little Brown, New York [USA]. Frank Justine (2009), Sweet Sweat, Sternberg Press, Berlin–New York [Niemcy–USA].

Führer-Ha’sfari Joanna (2003), I’m My Own Grandma, The Past and Present Life of Justine Frank, w: Roee Rosen, Justine Frank, A Retrospective, [online], [dostęp: 23 sierpnia 2019], https://www.roeerosen.com/writings-and-art-books, The Herzliya Museum of Art, Herzliya [Izrael].

Führer-Ha’sfari Joanna (2014), Things Collapse in the World, Georges Bataille with Jacob and Justine Frank, w: C.H.O.S.E.N, red. Galit Eilat, Aneta Szyłak, The Israeli Center for Digital Art, Holon [Izrael], s. 95-112.

Gajewska Agnieszka (2008), Zwrot biograficzny krytyki feministycznej, w: Dwadzieścia lat literatury polskiej 1989-2009. Idee, ideologie, metodologie, red. Inga Iwasiów, Arleta Galant, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin, s. 97-109.

Kuczyńska Agnieszka (2017), Fantomas i surrealiści, „Kultura i Historia”, nr 32, s. 207-215.

Lambert-Beatty Carrie (2009), Make believe: Parafiction and plausibility, „October”, nr 129, s. 51-84.

Majbroda Katarzyna (2012), Feministyczna krytyka literatury w Polsce po 1989. Tekst, dyskurs, poznanie z odmiennej perspektywy, Universitas, Kraków.

Melzer Gilad (2016), Roee Rosen’s Conceptual Surrealism, w: Roee Rosen, Roee Rosen. A group Exhibition, Tel Aviv Museum of Art, Tel Aviv, [Izrael], s. 321-310.

Rosen Roee (1999), זימה סוריאליסטית כשרה למהדרין: על זיעה מתוקה, הרומן
הפורנוגרפי של ז’אסטין פראנק, „וביקורת תיאוריה” , nr 15, [online], [dostęp: 23 sierpnia 2019], https://theory-and-criticism.vanleer.org.il.

Roee Rosen, reż. (2005), Two Women and a Man, [online], [dostęp: 25 kwietnia 2019], http://roeerosen.com/tagged/Justine-Frank.

Rosen Roee (2009a), Glaat-Kosher Surrealist Smut: Reading „Sweet Sweat”, w: Justine Frank, Roee Rosen, Sweet Sweat, Sternberg Press, Berlin–New York [Niemcy–USA], s. 149-221.

Rosen Roee (2009b), Stained portfolio. On the Life and Work of Justine Frank, w: Justine Frank, Roee Rosen, Sweet Sweat, Sternberg Press, Berlin–New York [Niemcy–USA], s. 13-83.

Świerkosz Monika (2011), Historia literatury kobiet – niedokończony projekt, „Wielogłos”, nr 10, s. 60-76.

Świerkosz Monika (2017), Arachne i Atena. Literatura, polityka i kobiecy klasycyzm, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.

Autorzy

Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.

Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalają na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).

Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.

Użytkownicy

Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2016 roku w „Poznańskich Studiach Polonistycznych. Serii Literackiej” pod następującymi warunkami:

  • uznanie autorstwa – obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
  • bez tworzenia utworów zależnych – utwór musi być zachowany w  oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.

Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2016 r. prawa autorskie są zastrzeżone.

Inne

Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.