Abstrakt
The article discusses Miłosz’s poetic strategies of expression in problems of the body, illness, getting old, and the impending death. Those problems are closely related to Miłosz’s personal experience. The autobiographical plane adds dramatism to Miłosz’s experiments in developing a new poetic language in his old age. Especially in Farther Surroundings seems to develop a new poetical diction in the epistemological sense. The dark tone of the poet is still present, but it gradually weakens and is replaced by words that unambiguously praise (perhaps overpraise) existence, and so reveal their (self)persuasive quality. In this perspective the profusion of texts, which Miłosz wrote in his last years, is evidence of not only of an impressive intellectual power, but also of a drama that was covered by an overload of words.
Bibliografia
Fiut A., Moment wieczny. Poezja Czesława Miłosza, Kraków 2011.
Jarniewicz J., Dlaczego Miłosz nie lubi Larkina?, w: Poznawanie Miłosza 3. 1999–2010, red. A. Fiut, Kraków 2011.
Miłosz C., Degradacja, w: Druga przestrzeń, Kraków 2002.
Miłosz C., Do poety Roberta Lowella, w: To, Kraków 2000.
Miłosz C., Hymn o Perle, w: Wiersze, t. 2, Kraków–Wrocław 1984.
Miłosz C., Kroniki, Kraków 1988.
Miłosz C., Na brzegu rzeki, Kraków 1994.
Miłosz C., Nieobjęta ziemia, Kraków 1988.
Miłosz C., Nie rozumiem, w: To, Kraków 2000.
Miłosz C., Notatnik, w: Druga przestrzeń, Kraków 2002.
Miłosz C., Oczy, w: Druga przestrzeń, Kraków 2002.
Miłosz C., Ogród nauk, Lublin 1991.
Miłosz C., O nierówności ludzi, w: To, Kraków 2000.
Miłosz C., Oset, pokrzywa, w: Dalsze okolice, Kraków 1991.
Miłosz C., Rodowód, w: Kroniki, Kraków 1988.
Miłosz C., Sześć wykładów wierszem (Wykład VI), w: Kroniki, Kraków 1988.
Miłosz C., To, w: To, Kraków 2000.
Miłosz C., To jasne, w: To, Kraków 2000.
Miłosz C., To jedno, w: Kroniki, Kraków 1988.
Miłosz C., Traktat moralny, w: Wiersze, t. 1, Kraków–Wrocław 1984.
Miłosz C., Trytony (1913–1923), w: Kroniki, Kraków 1988.
Miłosz C., Tytanik (1912), w: Kroniki, Kraków 1988.
Miłosz C., Wiek nowy, w: Druga przestrzeń, Kraków 2002.
Miłosz C., Wstęp, w: Kroniki, Kraków 1988.
Miłosz C., Wstydzę się, w: Wiersze ostatnie, Kraków 2006.
Pawelec D., Treny, w: Poznawanie Miłosza 3. 1999–2010, red. A. Fiut, Kraków 2011.
Skrendo A., Starzy poeci i nowa rzeczywistość — Miłosz i nie tylko, w: Poznawanie Miłosza 3. 1999–2010, red. A. Fiut, Kraków 2011.
Stankowska A., Spowiedź poety, „Res Publica Nowa” 2000, nr 11.
Zaleski M., Zamiast, Kraków 2005.
Licencja
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalają na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2016 roku w „Poznańskich Studiach Polonistycznych. Serii Literackiej” pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa – obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych – utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2016 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).