Abstrakt
The article is devoted to the concept of the Ukrainian school of Polish romanticism appearing in Adam Mickiewicz’s Paris lectures. It presents the rules of discourse allowing the professor-poet to lecture at Coll.ge de France on Ukraine – its history, culture and literature. This discourse is one that orientalises Ukraine, utilises stereotypes of what “Ukrainian” means and, above all, confines Ukraine’s history and literature to those of Poland, omitting Ukraine’s separateness and self-determination.
Bibliografia
Batowski Henryk (1933), Słowiańska biblioteka Mickiewicza, Sprawozdania PAU, Kraków.
Kuziak Michał (2007a), Die Kategorie des Anderen im Diskurs von Brodziński, Mochnacki und Mickiewicz, w: Romantik und Geschichte. Polnisches Paradigma, europäischer Kontext, deutschpolnische Perspektive, red. Aafred Gall, Thomas Grob, Andreas Lawaty, German Ritz, Harrassowitz Verlag, Wiesbaden.
Kuziak Michał (2007b), O prelekcjach paryskich Adama Mickiewicza, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pomorskiej w Słupsku, Słupsk.
Kuziak Michał, Nawrocki Bartłomiej, red. (2016), Romantyzm środkowoeuropejski w kontekście postkolonialnym. Cz. 1, Wydawnictwo IBL PAN, Warszawa.
Ławski Jarosław (2013), „Nadgrobek libertyna”. Mickiewicz–Trembecki–prelekcje paryskie, w: „Sofijówka” Stanisława Trembeckiego – konteksty i interpretacje, red. Grażyna Filip, Magdalena Patro-Kucab, Jolanta Kowal, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów.
Maciejewski Marian (1976), Spojrzenie „w górę” i „wokoło” (Norwid–Malczewski), „Roczniki Humanistyczne”, z. 1.
Makowski Stanisław (1990), Współczesność literacka w prelekcjach paryskich Adama Mickiewicza, „Rocznik Towarzystwa Literackiego im. Adama Mickiewicza”, t. XXV.
Mickiewicz Adam (1955), Dzieła, red. Julian Krzyżanowski, Czytelnik, Warszawa.
Pigoń Stanisław (1936), Dramat dziejowy polsko-rosyjski w ujęciu Mickiewicza, w: tegoż, Na wyżynach romantyzmu. Studia historycznoliterackie, Skład Główny w Kasie im. Mianowskiego, Kraków.
Rutkowski Krzysztof (1987), Przeciw (w) literaturze, Wydawnictwo Pomorze, Bydgoszcz.
Said Edward (2005), Orientalizm, przeł. Monika Wyrwas-Wiśniewska, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań.
Sawicki Stefan (1969), Początki syntezy historycznoliterackiej w Polsce, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.
Stefanowska Zofia (1993), Mickiewicz jako czytelnik „Marii” Malczewskiego, w: Księga w 170 rocznicę wydania „Ballad i romansów” Adama Mickiewicza, red. Jacek Kolbuszewski, Uniwersytet Wrocławski, Wrocław.
Walicki Andrzej (1970), Filozofia a mesjanizm, PIW, Warszawa.
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Michał Kuziak
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalają na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2016 roku w „Poznańskich Studiach Polonistycznych. Serii Literackiej” pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa – obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych – utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2016 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).