Abstract
The aim of this article is to discuss the crucial difference between the notions of ‘avant-garde’ (from Lyotard’s or Danto’s essays) and Perloff’s or Bolecki’s ‘modernism’ and to suggest a new, exclusive rather than inclusive, approach to literary studies, based on the experimental theory and poetics of Surrealism. This so-called “surrealist attitude” could be applied in the literary and cultural studies as a twofold paradigm: on the one hand, it focuses on the verbal or textual aspect of the avant-garde experiments (utilizing Bürger’s or Barthes’ theories), on the other hand, it gives an opportunity to acknowledge their anthropological or sociological character marked by Baudrillard, Danto, Foster, or Krajewski. In this perspective, the substantial process of abandonment of reality (Lyotard), which stands for the dominant element of the avant-garde aesthetics, could be connected with the crisis of represetation and with the binary nature of the objects (simultaneously, the textual/internal and contextual/exteral forms).
References
Barthes R., Czy istnieje pisanie poetyckie?, w: idem, Stopień zero pisania oraz Nowe eseje krytyczne, przeł. K. Kot, Warszawa 2009, s. 57–58.
Barthes R., Śmierć autora, przeł. M.P. Markowski, „Teksty Drugie” 1999, nr 1–2, s. 247–251.
Baudrillard J., Słowa klucze, przeł. S. Królak, Warszawa 2008.
Bolecki W., Modalności modernizmu. Studia, analizy, interpretacje, Warszawa 2013.
Breton A., Manifest surrealizmu, w: Surrealizm. Teoria i praktyka literacka. Antologia, oprac. i przeł. A. Ważyk, Warszawa 1973, s. 72.
Bürger P., Teoria awangardy, przeł. J. Kita-Huber, Kraków 2006, s. 71–76.
Culler J., Literatura w teorii, przeł. M. Maryl, Kraków 2013, s. 142–143.
Danto A.C., Koniec sztuki, w: idem, Świat sztuki. Pisma z filozofii sztuki, oprac. i przeł. L. Sosnowski, Kraków 2006, s. 196.
Danto A.C., Po końcu sztuki. Sztuka współczesna i zatarcie się granic tradycji, przeł. M. Salwa, Kraków 2013.
Evocative Objects: Things We Think With, red. S. Turkle, Cambridge 2007.
Foster H., Powrót Realnego. Awangarda u schyłku XX wieku, przeł. M. Borowski, M. Sugiera, Kraków 2010. Nemoguće, Beograd 1930, s. 123.
Foucault M., Dystans, aspekt, źródło, przeł. T. Komendant, w: Powiedziane, napisane…, s. 82. Harman G., Traktat o przedmiotach, przeł. M. Rychter, Warszawa 2013.
Foucault M., Język bez końca, przeł. M.P. Markowski, w: idem, Powiedziane, napisane. Szaleństwo i literatura, oprac. T. Komendant, przeł. B. Banasiak et al., Warszawa 1999, s. 68–69.
Kornhauser J., Strategie liryczne serbskiej awangardy, Kraków 1991, s. 40–41.
Král P., Opak zrcadla, „Svědectví” 1989, t. 22, nr 86, s. 451, w: L. Engelking, Surrealizm, underground, postmodernizm. Szkice o literaturze czeskiej, Łódź 2001.
Lautréamont, Pieśni Maldorora, Pieśń VI, w: idem, Pieśni Maldorora i Poezje, przeł. M. Żurowski, Kraków 2004, s. 229.
Lyotard J.F., Odpowiedź na pytanie: Co to jest ponowoczesność?, w: idem, Postmodernizm dla dzieci. Korespondencja 1982–1985, przeł. J. Migasiński, Warszawa
Modernism, red. A. Eysteinsson, V. Liska, t. 1–2, Amsterdam–Philadelphia 2007.
Perloff M., Modernizm XXI wieku. „Nowe” poetyki, przeł. K. Bartczak, T. Cieślak-Sokołowski, Kraków 2012, s. 11–13.
Pol-Droit R. , 51 zabaw z rzeczami. Doświadczenie rzeczywistości, przeł. E. Urscheler, Gdańsk 2005.
Sontag S., Happening – sztuka radykalnych zestawień, w: eadem, Przeciw interpretacji i inne eseje, przeł. M. Pasicka, A. Skucińska, D. Żukowski, Kraków 2012, s. 360–361.
Taking Things Seriously: 75 Objects with Unexpected Significance, red. J. Green, C. Hayes, Princeton 2007.
Things, red. B. Brown, Chicago 2004. Things that talk. Object Lessons from Art and Science, red. L.J. Daston, New York 2004.
Załuski T., Modernizm artystyczny i powtórzenie. Próba interpretacji, Kraków 2008.
License
Authors
Authors of texts accepted for publication in „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” are required to complete, sign and return to the editor's office the Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license.
Under the agreement, the authors of texts published in „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” grant the Adam Mickiewicz University in Poznań a non-exclusive, royalty-free license and authorize the use of Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0)Creative Commons sub-license.
The authors retain the right to continue the free disposal of the work.
Users
Interested Internet users are entitled to use works published in „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” since 2016, for non-commercial purposes only, under the following conditions:
- attribution - obligation to provide, together with the distributed work, information about the authorship, title, source (link to the original work, DOI) and the license itself.
- no derivatives - the work must be preserved in its original form, without the author's consent it is not possible to distribute the modified work, such as translations, publications, etc.
Copyrights are reserved for all texts published before 2016.
Miscellaneous
Adam Mickiewicz University in Poznań retains the right to magazines as a whole (layout, graphic form, title, cover design, logo etc.).