Abstract
In the article “Inne życie wiersza – Darek Foks” focuses on the description of a postmodern poem as an object saturated with life, reified and anthropomorphized. The phenomenon of the recurrent reification, the inclusion in the context of cultural processes aimed at dematerialization of medium is shown on the example of the poetry by Darek Foks. What must be emphasised is the principle of a totemic thinking determining the process of reification in the poetry of this author.
References
Bürger P., Awangardowe dzieło sztuki, w: idem, Teoria awangardy, przeł. J. Kita-Huber, Kraków 2006, s. 90.
DeLillo D., Punkt Omega, przeł. M. Kłobukowski, Warszawa 2011.
Didi-Huberman G., Strategie obrazów. Oko historii 1, przeł. J. Margański, Kraków 2011.
Foks D., Kebab Meister, Kraków 2012.
Foks D., Rozmowy z głuchym psem, Łódź 2013.
Foks D., Sonet drogi, Legnica 2000.
Foks D., Wiersze o fryzjerach, Lublin 1994.
Górska-Olesińska M., Elektroniczne uwolnienie słowa. W środowisku poematów cyfrowych, w: Materia sztuki, red. M. Ostrowicki, Kraków 2010, s. 511–523.
Lévi-Strauss C., Totemizm dzisiaj, przeł. A. Steinsberg, Warszawa 1998.
Majewska E., Sztuka jako pozór? Cenzura i inne paradoksy upolitycznienia kultury, Kraków 2013.
Masłowski M., Agonia wszechświata na 120 stronach, w: Don DeLillo, red. M. Paryż, Warszawa 2012.
Mitchell W.J.T., Czego chcą obrazy? Pragnienia przedstawień, życie i miłości obrazów, przeł. Ł. Zaremba, Warszawa 2013.
Mulvey L., Psychoza Alfreda Hitchcocka, przeł. J. Majmurek, w: eadem, Do utraty wzroku. Wybór tekstów, red. K. Kuc, L. Thompson, Kraków–Warszawa 2010.
Orska J., Liryczne narracje. Nowe tendencje w poezji polskiej 1989–2006, Kraków 2006.
Rabalais K., Dancing to the Music of Time,„The Australian” 2010, 26 marca; dostęp online: http://www.theaustralian.com.au/arts/books/dancing- to-the-music-of-time/story-e6frg8nf-1225836068982 [dostęp: 15 września 2014].
Rich A., Poetry and Commitment. An Essay, Londyn–Nowy Jork, 2007.
Sztabiński G., Inne idee awangardy. Wspólnota, wolność, autorytet, Warszawa 2011.
Turowski A.,Wielka utopia awangardy. Artystyczne i społeczne utopie w sztuce rosyjskiej 1910–1930, Warszawa 1990.
License
Authors
Authors of texts accepted for publication in „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” are required to complete, sign and return to the editor's office the Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license.
Under the agreement, the authors of texts published in „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” grant the Adam Mickiewicz University in Poznań a non-exclusive, royalty-free license and authorize the use of Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0)Creative Commons sub-license.
The authors retain the right to continue the free disposal of the work.
Users
Interested Internet users are entitled to use works published in „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” since 2016, for non-commercial purposes only, under the following conditions:
- attribution - obligation to provide, together with the distributed work, information about the authorship, title, source (link to the original work, DOI) and the license itself.
- no derivatives - the work must be preserved in its original form, without the author's consent it is not possible to distribute the modified work, such as translations, publications, etc.
Copyrights are reserved for all texts published before 2016.
Miscellaneous
Adam Mickiewicz University in Poznań retains the right to magazines as a whole (layout, graphic form, title, cover design, logo etc.).