Abstract
In the article, the author brings back the forgotten poet of the interwar period Elizabeth Szemplińska. The starting point of the discussion is the political and social situation that occurred in Poland in the thirties. The economic crisis, from which the whole of Europe was struggling from, favored radicalization among the Polish intelligence. Szemplińska openly admitted to her communist sympathies. The article remembers young poets from the Quadriga group, one of whom was also Nina Rydzewska. The group suggested the slogan „poetry socialized” showing the misery and suffering of the lowest social class. The author focused on the analysis of several lines from Szemplińska’s poems, in which the poet shows a woman of the proletariat crippled by hard work.References
Fryde Ludwik (1966), Wybór pism krytycznych, oprac. Andrzej Biernacki, PIW, Warszawa, s. 213-225.
Gombrowicz Witold (1934), Nowe postacie w literaturze. Elżbieta Szemplińska, „Kurier Poranny”, nr 187, s. 8.
Kraskowska Ewa (1999), Konsekwencje humanitaryzmu. O twórczości Elżbiety Szemplińskiej, w: tejże, Piórem niewieścim. Z problemów prozy kobiecej dwudziestolecia międzywojennego, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.
Kwiatkowski Jerzy (1990), Literatura Dwudziestolecia, PWN, Warszawa.
Marx Jan (1983), Grupa poetycka „Kwadryga”, Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza, Warszawa.
Miłosz Czesław (1997), Abecadło Miłosza, Wydawnictwo Literackie, Kraków.
Napierski Stefan (1933), Wiersze Szemplińskiej, „Wiadomości Literackie”, nr 38, s. 5.
Piotrowiak Jan (1978), Skamandryckie konteksty wierszy Elżbiety Szemplińskiej, w: Skamander. Studia z zagadnień poetyki i socjologii form poetyckich, red. Ireneusz Opacki, seria Prace Naukowe Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, nr 240, Uniwersytet Śląski, Katowice.
Rydzewska Nina (1929), Miasto, Biblioteka Kwadrygi, Księgarnia F. Hoesicka, Warszawa.
Sebyła Władysław (1933), Poezje [rec. Elżbieta Szemplińska, Wiersze], „Pion”, nr 4, s. 10.
Słonimski Antoni (1989), Alfabet wspomnień, PWN, Warszawa.
Soporowska-Wojtczak Olga (2013), Twórczość Elżbiety Szemplińskiej-Sobolewskiej [online], Poznań [dostęp: 7 stycznia 2017], https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/8795.
Stępień Marian (1985), Polska lewica literacka, PWN, Warszawa.
Szemplińska Elżbieta (1933), Wiersze, Towarzystwo Wydawnicze w Warszawie, Warszawa.
Szemplińska Elżbieta (1934), Gangrena, „Wiadomości Literackie”, nr 13.
Szemplińska Elżbieta (1936), Korespondencja, „Skamander”, z. 66, s. 60.
Szyk Agnieszka (2011), „Aż do fanatyzmu” – biografia zaangażowana Elżbiety Szemplińskiej-Sobolewskiej, w: Dwudziestolecie mniej znane. O kobietach piszących w latach 1918-1939 z antologią, red. Ewa Graczyk, Monika Graban-Pomirska, Karolina Cierzan, Paulina Biczkowska, Wydawnictwo LIBRON, Kraków, s. 51-60.
Szymański Wiesław Paweł (1998), W połowie dwudziestolecia (o „Kwadrydze”), w: tegoż, Moje dwudziestolecie, Wydawnictwo ARCANA, Kraków, s.75-96.
Twardochleb Bogdan (1979), O „Madonnę Nędzarzy” czyli literatura i polityka, „Poezja”, nr 11/12, s. 55-60.
Wysłouch Seweryna (1999), Paradoksy reifikacji w literaturze i sztuce, w: Człowiek i rzecz. O problemach reifikacji w literaturze, filozofii i sztuce, red. Seweryna Wysłouch, Bogumiła Kaniewska, Wydawnictwo „Poznańskie Studia Polonistyczne”, Poznań.
Zaremba Paweł (1981), Historia Dwudziestolecia (1918-1939), t. 2, oprac. Marek Łatyński, Instytut Literacki, Paryż.
Zawiszewska Agata (2011) W cieniu Młodej Polski, Skamandra i Awangardy. O poezji kobiet w latach 1818-1939. Rekonesans, w: Dwudziestolecie mniej znane. O kobietach piszących w latach 1918-1939 z antologią, red. Ewa Graczyk, Monika Graban-Pomirska, Karolina Cierzan, Paulina Biczkowska, Wydawnictwo LIBRON, Kraków, s. 297-304.
Zawodziński Karol Wiktor (1934), Liryka, „Rocznik Literacki za rok 1933”, red. Zygmunt Szweykowski, Warszawa, s. 32-33.
License
Authors
Authors of texts accepted for publication in „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” are required to complete, sign and return to the editor's office the Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license.
Under the agreement, the authors of texts published in „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” grant the Adam Mickiewicz University in Poznań a non-exclusive, royalty-free license and authorize the use of Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0)Creative Commons sub-license.
The authors retain the right to continue the free disposal of the work.
Users
Interested Internet users are entitled to use works published in „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” since 2016, for non-commercial purposes only, under the following conditions:
- attribution - obligation to provide, together with the distributed work, information about the authorship, title, source (link to the original work, DOI) and the license itself.
- no derivatives - the work must be preserved in its original form, without the author's consent it is not possible to distribute the modified work, such as translations, publications, etc.
Copyrights are reserved for all texts published before 2016.
Miscellaneous
Adam Mickiewicz University in Poznań retains the right to magazines as a whole (layout, graphic form, title, cover design, logo etc.).