Abstract
The author of this sketch interprets Bogusława Latawiec’s poems in the context of women’s signatures. Poetry of Latawiec was usually read by critics in relation to the Polish avant-garde tradition represented by men: J. Przyboś and T. Karpowicz. The author recalls N. K. Miller’s proposition of feminist reading and her theory of text as an arachnology. Analysing Latawiec’s poems she shows some signs of feminine writing contained in metaphors: a thread, textiles, weaving, sewing, needlework. These signs are of particular importance in the metatextual poems talking about the process of creating as a weaving a text.References
Brach-Czaina Jolanta (1999), Szczeliny istnienia, eFKa, Kraków.
Fornalczyk Feliks (1965), Poezja niezbyt kobieca, „Głos Wielkopolski”, 10 października.
Głowiński Michał (1996), Jest wielkim poetą, w: Radość czytania Szymborskiej. Wybór tekstów krytycznych, oprac. Stanisław Balbus, Dorota Wojda, Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, Kraków, s. 46-49.
Grądziel-Wójcik Joanna (2016a), Poznań w poezji Bogusławy Latawiec – między „tym miastem” a „prywatną ciemnią”, w: tejże, Zmysł formy. Sytuacje, przypadki, interpretacje polskiej poezji XX wieku, TAiWPN Universitas, Kraków, s. 205-222.
Grądziel-Wójcik Joanna (2016b), „…zobaczone, dotknięte, pomyślane”. Bogusława Latawiec i Julian Przyboś, w: tejże, Przymiarki do istnienia. Wątki i tematy poezji kobiet XX i XXI wieku, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, s. 149-179.
Latawiec Bogusława (1999), Razem tu koncertujemy, Ars Nova, Poznań.
Latawiec Bogusława (2007), Odkrytki, PIW, Warszawa.
Latawiec Bogusława (2011), Gdyby czas był ziemią, Towarzystwo Przyjaciół Sopotu, Sopot.
Latawiec Bogusława (2015), Zmowy, Wydawnictwo Forma, Fundacja Literatury imienia Henryka Berezy, Szczecin.
Latawiec Bogusława (2016), Mickiewicz udomowiony, w: Joanna Grądziel-Wójcik, Piotr Łuszczykiewicz, Bogusława Latawiec. Portret podwojony, Wydawnictwo Pasaże, Kraków, s. 333-339.
Ligęza Wojciech (1983), Rytm środkowy, „Twórczość”, nr 1, s. 118-122.
Łuszczykiewicz Piotr (2016), Wiersze, sny, obrazy Bogusławy Latawiec, w: Joanna Grądziel-Wójcik, Piotr Łuszczykiewicz, Bogusława Latawiec. Portret podwojony, Wydawnictwo Pasaże, Kraków, s. 13-47.
Mazurek Anna (2008), Wstęga Möbiusa, „Akcent”, nr 3, s. 134-139.
Michałowski Piotr (1999), Zwierzęta nocy w ogrodach dnia, „Pogranicza”, nr 6, s. 81-83.
Mickiewicz Adam (1948), Snuć miłość, w: tegoż, Dzieła, t. 1, oprac. Wacław Borowy, Leon Płoszewski, Spółdzielnia Wydawnicza Czytelnik, Warszawa, s. 378.
Miller Nancy K. (2006), Arachnologie: kobieta, tekst i krytyka, przeł. Krystyna Kłosińska, Krzysztof Kłosiński, w: Teorie literatury XX wieku. Antologia, red. Anna Burzyńska, Michał Paweł Markowski, Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, Kraków, s. 487-513.
Szaruga Leszek (2000), Między wierszami (I), „Kultura”, nr 4, s. 135-139.
Szymańska Adriana (1999), Czas, którego nie ma, „Przegląd Powszechny”, nr 12, s. 366-369.
Tomsia Teresa (2012), Stacja metafizyczna na drodze poznania (w nowych wierszach Bogusławy Latawiec), „Topos”, nr 4, s. 115-119.
Węgrzyniakowa Anna (2002), Uczennice Przybosia, w: Stulecie Przybosia, red. Stanisław Balbus, Edward Balcerzan, Poznań, s.
-190.
Woroszylski Wiktor (1995), Dwugłos o „nigdy całości”, „Arkusz”, nr 4, s. 9.
License
Authors
Authors of texts accepted for publication in „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” are required to complete, sign and return to the editor's office the Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license.
Under the agreement, the authors of texts published in „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” grant the Adam Mickiewicz University in Poznań a non-exclusive, royalty-free license and authorize the use of Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0)Creative Commons sub-license.
The authors retain the right to continue the free disposal of the work.
Users
Interested Internet users are entitled to use works published in „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” since 2016, for non-commercial purposes only, under the following conditions:
- attribution - obligation to provide, together with the distributed work, information about the authorship, title, source (link to the original work, DOI) and the license itself.
- no derivatives - the work must be preserved in its original form, without the author's consent it is not possible to distribute the modified work, such as translations, publications, etc.
Copyrights are reserved for all texts published before 2016.
Miscellaneous
Adam Mickiewicz University in Poznań retains the right to magazines as a whole (layout, graphic form, title, cover design, logo etc.).