Abstract
The aim of this article is to analyse Memory of Italy by Wojchech Karpinski in the in the prospect of the neuroaesthetic Semira Zeki theory. A works of art is an appropriately fabricated stimulus which is aimed at reprimanding the recipient. Evoking emotions at the spectator defined is included in nature of the works of art. The travel to Italy lets the hero experience the beauty, to find out the truth about world and about oneself, as well as to commune with the transcendental dimension.References
Białostocki Jan (1966), Sztuka i myśl humanistyczna. Studia z dziejów i myśli o sztuce, PIW, Warszawa.
Bieńkowska Ewa (2009), Michał Anioł – nieszczęśliwy Rzymianin, Sic!, Warszawa.
Bull George (2002), Michał Anioł, przeł. Jan Paygert, PIW, Warszawa.
Chastel Andre (1978), Sztuka włoska, t. 2, przeł. Eligia Bąkowska, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa.
Condivi Ascanio (1960), Żywot Michała Anioła, przeł. Władysław Jabłonowski, PIW, Warszawa.
Duch Wodzisław (2003), Neurokognitywna teoria świadomości, w: Subiektywność a świadomość, red. Wioletta Dziarnowska, Andrzej Klawiter, Zysk i S-ka, Poznań, s. 133-154.
Karpiński Wojciech (2002), Pamięć Włoch, Wydawnictwo słowo/obraz terytoria, Gdańsk.
Kawabata Hideaki, Zeki Semir (2004), Neural Correlates of Beauty, „J Neurophysiol”, nr 91, s. 1699-1705.
Kosslyn Stephen (2005), Mental Images and the Brain, „Cognitive Neuropsychology”, nr 22, s. 333-346.
Ligocki Alfred (1973), Sztuka renesansu, Wiedza Powszechna, Warszawa.
Merleau-Ponty Maurice (1945), Phénoménologie de la perception, Librairie Gallimard, Paris [Francja], s. 160-161.
Muratow Paweł (1988), Obrazy Włoch, t. 1, przeł. Paweł Hertz, PIW, Warszawa.
Paivio Allan (1991), Images in Mind: The Evolution of a Theory, Harvester Wheatsheaf, New York [USA].
Przybysz Piotr (2006), O uchwytywaniu piękna. Rola deformacji estetycznych w tworzeniu i percepcji dzieła sztuki w ujęciu neuroestetyki, „Studia z Kognitywistyki i Filozofii Umysłu”, nr 2, s. 365-385.
Przybysz Piotr, Markiewicz Piotr (2006), Artysta jako nieświadomy neurobiolog, „Wiedza i Życie”, nr 2, s. 18-21.
Ramachandran Vilayanur Subramanian (2003), The Emerhing Mind, Profile Books, London [Wielka Brytania].
Ramachandran Vilayanur Subramanian, Hirstein William (1999), The Science of Art. A Neurological Theory of Aesthetic Experience, „Journal of Consciousness Studies”, nr 6-7, s. 15-51.
Tatarkiewicz Władysław (1967), Historia estetyki. Estetyka nowożytna, t. 3, Ossolineum, Wrocław.
Wallis Mieczysław (1975), Późna twórczość wielkich artystów, PIW, Warszawa.
Zeki Semir (1999), Inner Vision. An Exploration of Art and the Brain, Oxford University Press, Oxford [Wielka Brytania].
Zeki Semir (2009), Blaski i cienie pracy mózgu. O miłości, sztuce i pogoni za szczęściem, przeł. Anna Binder, Marek Binder, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
License
Authors
Authors of texts accepted for publication in „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” are required to complete, sign and return to the editor's office the Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license.
Under the agreement, the authors of texts published in „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” grant the Adam Mickiewicz University in Poznań a non-exclusive, royalty-free license and authorize the use of Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0)Creative Commons sub-license.
The authors retain the right to continue the free disposal of the work.
Users
Interested Internet users are entitled to use works published in „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” since 2016, for non-commercial purposes only, under the following conditions:
- attribution - obligation to provide, together with the distributed work, information about the authorship, title, source (link to the original work, DOI) and the license itself.
- no derivatives - the work must be preserved in its original form, without the author's consent it is not possible to distribute the modified work, such as translations, publications, etc.
Copyrights are reserved for all texts published before 2016.
Miscellaneous
Adam Mickiewicz University in Poznań retains the right to magazines as a whole (layout, graphic form, title, cover design, logo etc.).