Abstract
The essay concerns the ways of reading and understanding the biographies of Andrzej Wróblewski, one of the prominent representatives of modernist and post-war painters. One special case is the art-biography project
showing the need to reinterpret the author’s current biographical facts. The reading of texts by Jan Michalski, Magdalena Ziółkowska, Wojciech Grzybała and Andy Rottenberg shows this mechanism – expanding the
constellations of Andrzej Wróblewski.
References
Benton Michael (2010), Biografia teraz i kiedyś, przeł. Anna Pekaniec, „Dekada Literacka”, nr 4-5, s. 14.
Borucki Andrzej (1987), Własna wojna Andrzeja Wróblewskiego 1927-1957, „Akcent”, nr 1, s. 134.
Całek Anita (2013), Biografia naukowa. Od koncepcji do narracji: interdyscyplinarność, teorie, metody badawcze, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
Czermińska Małgorzata (1987), Autobiografia i powieść, czyli pisarz i jego pisarze, Wydawnictwo Morskie, Gdańsk.
Czermińska Małgorzata (2000), Autobiograficzny trójkąt: świadectwo, wyzwanie, wyznanie, Universitas, Kraków.
Gołubiew Zofia, red. (1998), Andrzej Wróblewski, Galeria Sztuki Współczesnej Zachęta, Warszawa.
Herbert Zbigniew (2008), Obsesja, widoczki, szukanie, w: tegoż, Węzeł gordyjski oraz inne pisma rozproszone, Biblioteka Więzi, Warszawa, s. 244-245.
(k) (1957), A. Wróblewski zmarł śmiercią naturalną, „Echo Krakowa”, 3 kwietnia, s. 2.
Kaźmierska Kaja, Czapliński Przemysław, Julkowska Violetta (2014), Biografia [hasło], w: Modi memorandi. Leksykon kultury pamięci, Magdalena Saryusz-Wolska, Robert Traba, Scholar, Warszawa, s. 61-66.
Łukasiewicz Jacek (2016), Kąt widzenia. Notatki literackie, Wrocławskie Wydawnictwo Warstwy, Wrocław.
Michalski Jan, red. (1993), Andrzej Wróblewski nieznany, teksty: Jan Michalski, Jarosław Modzelewski, Marek Sobczyk, Marta Tarabuła, Galeria Zderzak, Kraków.
Michalski Jan, red. (2009), Chłopiec na żółtym tle. Teksty o Andrzeju Wróblewskim, Galeria Zderzak, Kraków.
Nasiłowska Anna (2009), Biografie: zwrot biograficzny, [online], [dostęp: 24 września 2018], www.dwutygodnik.com, nr 16/2009.
Nowicka Daria (2016), Błękitne, wewnętrzne […] są w wołaniu. Im-pasywne obrazy w poezji Juliana Kornhausera [Od Wróblewskiego: Niebo nad górami], w: Rzeczy do nazwania. Wokół Kornhausera, red. Adrian Gleń, Jakub Kornhauser, Wydawnictwo WBPiCAK, Poznań, s. 470-482.
Nowicka Daria (2017), Zasypia ryba. Autobiograficzne i zwierzęce niepokojenia w malarstwie Andrzeja Wróblewskiego, „Narracje o Zagładzie”, nr 3, s. 217-232.
Nowicka Daria (2018), Artysta i mit. Wokół „Treści uczuciowej rewolucji” Andrzeja Wróblewskiego, „Porównania”, nr 2 (23), s. 259-278.
Nowicka Daria (2019), Słyszę was głosy zabitych – Andrzeja Wróblewskiego przypis do Louisa Aragona, „Narracje o Zagładzie” [w druku].
Podgórski Zbigniew (1957), Zagadkowa śmierć plastyka w Tatrach, „Dziennik Polski”, 3 kwietnia, s. 1.
Rottenberg Anda (2018a), Berlińska depresja. Dziennik wrzesień 2015 –lipiec 2016, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa.
Rottenberg Anda, red. (2018b), Perspektywa wieku dojrzewania: Szapocznikow – Wróblewski – Wajda, Muzeum Śląskie, Katowice.
Skrzyniarz Ryszard, Krzewska Elżbieta, Kuryluk Edmund, red. (2014), Biografia w literaturze i sztuce, Episteme, Lublin.
Ubertowska Aleksandra (2014), Holokaust. Auto(tanato)grafie, IBL PAN, Warszawa.
Venclova Tomas (2013), Wilno. Przewodnik biograficzny, przeł. Beata Piasecka, PIW, Warszawa.
Wojciechowski Aleksander, oprac. (1979), Andrzej Wróblewski, Arkady, Warszawa.
Ziółkowska Magdalena, Grzybała Wojciech, red. (2014), Unikanie stanów pośrednich, Fundacja Andrzeja Wróblewskiego, Instytut Adama Mickiewicza, Warszawa.
License
Authors
Authors of texts accepted for publication in „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” are required to complete, sign and return to the editor's office the Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license.
Under the agreement, the authors of texts published in „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” grant the Adam Mickiewicz University in Poznań a non-exclusive, royalty-free license and authorize the use of Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0)Creative Commons sub-license.
The authors retain the right to continue the free disposal of the work.
Users
Interested Internet users are entitled to use works published in „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” since 2016, for non-commercial purposes only, under the following conditions:
- attribution - obligation to provide, together with the distributed work, information about the authorship, title, source (link to the original work, DOI) and the license itself.
- no derivatives - the work must be preserved in its original form, without the author's consent it is not possible to distribute the modified work, such as translations, publications, etc.
Copyrights are reserved for all texts published before 2016.
Miscellaneous
Adam Mickiewicz University in Poznań retains the right to magazines as a whole (layout, graphic form, title, cover design, logo etc.).