Abstract
This article attempts to reconstruct the key aspects of the criticism of literary naturalism present in J. K. Huysmans’ 1891 novel Là-Bas. The analysis is based on the opening dialogues of the characters and the following aesthetic considerations which appear to express not only the creative and spiritual transformation of the author himself, but also the ambience of anti-positivist turn of fin de siècle which, entering modernity, tries to free itself from the reductionist frames of naturalism and reveals an increasing interest towards the unconscious.
References
Bachtin Michaił (1987), Esthétique et théorie du Roman, Gallimard, Nanterre.
Beuchat Charles (1949), Le Naturalisme triomphant, Corrêa, Paris.
Brunetière Ferdinand (1883), Le roman naturaliste, Calmann Levy, Paris.
Brunetière Ferdinand (1887) La Banqueroute du naturalisme, „Revue des Deux Mondes”, 1 września, t. 83, s. 213-224.
Brunetière Ferdinand (1895), La science et la religion, Firmin-Didot, Paris.
Burren Maarten van (2003), Huysmans, critique d’art, w: C. R. I. N.:
Cahiers de recherche des instituts néerlandais de langue et de littérature française, s. 115-119, Brill-Rodopi, New York, https://doi.org/10.1163/9789004333536_011.
Canguilhem Georges (1985), La Connaissance de la vie, Libraire Philosophique, J. Vrin, Paris.
Cressot Marcel (1975), La phrase et le vocabulaire de J. K. Huysmans, Slatkin Reprints, Genève.
Guérin-Marmigère Stéphanie (2010), La Poétique romanesque de Huysmans, Honore Champion, Paris.
Hauser Arnold (2005), Social History of Arts, Taylor & Francis e-Library, London.
Huysmans Joris Karl (1924), Là-Bas, Librairie Plon, Paris.
Janion Maria (1974), Humanistyka: poznanie i terapia, PIW, Warszawa.
Kociubińska Edyta (2006), Le dialogue avec le naturalisme dans l’oeuvre de Joris-Karl Huysmans, Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin.
Kołakowski Leszek (1966), Filozofia pozytywistyczna (od Hume’a do Koła Wiedeńskiego), PWN, Warszawa.
Maingon Charles (1994), La Médecine dans l’oeuvre de Huysmans, A. G. Nizet, Paris.
Mrowcewicz Joanna (2012), Między dwiema otchłaniami: Joris-Karl Huysmans „w drodze” od naturalizmu do naturalizmu mistycznego, „Wiek XIX. Rocznik Towarzystwa Literackiego im. Adama Mickiewicza, s. 119-137, doi: 10.l83l8/WIEKXIX.2O12.5.
Nietzsche Fryderyk (2010), Zmierzch bożyszcz, czyli jak filozofuje się młotem, przeł. Stanisław Wyrzykowski, [cyfrowa reedycja młodopolskiego wydania Dzieł Fryderyka Nietzschego z zachowaniem paginacji i układu graficznego], red. Jakub Wroński, Tymoteusz Słowiński, Nietzsche Seminarium, Łódź–Wrocław, [dostęp: 17 lipca 2020], https://tinyurl.com/y68qo4ft.
Raimond Michel (1966), La crise du roman, José Corti, Paris.
Rogoziński Julian (1976), Wstęp, w: Joris-Karl Huysmansa, Na wspak, Czytelnik, Warszawa.
Smeets Marc (2003), Huysmans et le style gris, w: C. R. I. N.: Cahiers de recherche des instituts néerlandais de langue et de littérature française, vol. 42, s. 73-80, Brill-Rodopi, New York, https://doi.org/10.1163/9789004333536_008.
Zola Émile (2004), Écrits sur le roman, anthologie établie, présentée et annotée par Henri Mitterand, Le Livre de Poche, Paris.
Zola Émile (2005), Germinal, przeł. Krystyna Dolatowska, Biblioteka Gazety Wyborczej, Wrocław.
License
Authors
Authors of texts accepted for publication in „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” are required to complete, sign and return to the editor's office the Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license.
Under the agreement, the authors of texts published in „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” grant the Adam Mickiewicz University in Poznań a non-exclusive, royalty-free license and authorize the use of Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0)Creative Commons sub-license.
The authors retain the right to continue the free disposal of the work.
Users
Interested Internet users are entitled to use works published in „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” since 2016, for non-commercial purposes only, under the following conditions:
- attribution - obligation to provide, together with the distributed work, information about the authorship, title, source (link to the original work, DOI) and the license itself.
- no derivatives - the work must be preserved in its original form, without the author's consent it is not possible to distribute the modified work, such as translations, publications, etc.
Copyrights are reserved for all texts published before 2016.
Miscellaneous
Adam Mickiewicz University in Poznań retains the right to magazines as a whole (layout, graphic form, title, cover design, logo etc.).