Abstract
The article presents the stages of Aleksander Wat’s first journey to Italy in 1949 – starting from Venice, through Florence and Rome, finishing in Naples and Capri. Most of all, the article interprets the poetic records of the places visited by the poet and his impressions written down in letters. As a result, what the journey to Italy becomes for Wat is not only a discovery of the beauty of landscape and the plenty of art, but, most importantly, an experience of physical contact with the Mediterranean land, an initiation into the fascinating witnessing of the incarnation of cultural tradition into a visible landscape, a sensual initiation into the legacy of the Mediterranean. The coda of the text is his unexpected reminiscence from the first journey to Italy recorded in a social realist drama.
References
Borowski Jarosław (1998), „Między bluźniercą a wyznawcą”. Doświadczenie sacrum w poezji Aleksandra Wata, Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin.
Czaja Dariusz (1992), Wenecja i śmierć. Konteksty symboliczne, „Konteksty. Polska Sztuka Ludowa”, nr ¾, s. 59-65, [dostęp: 4 stycznia 2021], http://bazhum.pl/bib/article/306930/.
Jarmułowicz Małgorzata (2004), Dramat i teatr [hasło], w: Słownik realizmu socjalistycznego, red. Zdzisław Łapiński, Wojciech Tomasik, Universitas, Kraków, s. 38-45.
Ligęza Wojciech (1998), Jerozolima i Babilon. Miasta poetów emigracyjnych, Baran i Suszczyński, Kraków.
Marinelli Luigi (2002), Włochy Wat – rekonesans, w: W „antykwariacie anielskich ekstrawagancji”. O twórczości Aleksandra Wata, red. Jarosław Borowski, Władysław Panas, Wydawnictwo KUL, Lublin, s. 329-343.
Muratow Paweł (1988), Obrazy Włoch, t. 1-2, przekł., przyp. i posłowie Paweł Hertz, PIW, Warszawa.
Pietrych Krystyna (2010), Co poezji po bólu? Empatyczne przestrzenie lektury, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Pietrych Piotr (2011), Kobiety z Monte Olivetto, w: tegoż, Aleksander Wat w Polsce powojennej (1946-1953). Teksty i konteksty, Wydawnictwo Uniwersytetu Jana Kochanowskiego, Kielce, s. 281-308.
Przymuszała Beata (2011), Wiersze Wata o Zagładzie, w: Elementy do portretu. Szkice o twórczości Aleksandra Wata, red. Agnieszka Czyżak i Zbigniew Kopeć, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań, s. 201-213.
Ritz German (2001), Aleksander Wat – próba ponownego początku po roku 1946, „Twórczość”, nr 4, s. 40-54.
Silva Umberto (2002), Pożegnanie Aleksandra Wata, w: W „antykwariacie anielskich ekstrawagancji”. O twórczości Aleksandra Wata, red. Jarosław Borowski, Władysław Panas, Wydawnictwo KUL, Lublin, s. 345-350.
Venclova Tomas (1997), Aleksander Wat. Obrazoburca, przeł. Jan Goślicki, Wydawnictwo Literackie, Kraków.
Wat Aleksander (1957), Wiersze, Wydawnictwo Literackie, Kraków.
Wat Aleksander (1997), Poezja, oprac. tekstu Anna Micińska i Jan Zieliński, posłowiem opatrzył Jan Zieliński, Czytelnik, Warszawa.
Wat Aleksander (2000), Kobiety z Monte Olivetto. Dramat w trzech aktach, pięciu odsłonach, Biblioteka Narodowa, Warszawa.
Wat Aleksander (2001), Dziennik bez samogłosek, wyd. zm., oprac. oraz przypisami i indeksem opatrzyli Krystyna i Piotr Pietrychowie, Czytelnik, Warszawa.
Wat Aleksander (2005), Korespondencja, t. 1, wybrała, oprac., przypisami i wstępem opatrzyła Alina Kowalczykowa, Czytelnik, Warszawa.
Wat Aleksander (2008), Publicystyka, zebrał, oprac., przypisami, posłowiem oraz indeksem opatrzył Piotr Pietrych, Czytelnik, Warszawa.
Zieliński Jan (2000), Dramat antysocrealistyczny, w: Aleksander Wat, Kobiety z Monte Olivetto. Dramat w trzech aktach, pięciu odsłonach, Biblioteka Narodowa, Warszawa, s. 5-15.
License
Authors
Authors of texts accepted for publication in „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” are required to complete, sign and return to the editor's office the Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license.
Under the agreement, the authors of texts published in „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” grant the Adam Mickiewicz University in Poznań a non-exclusive, royalty-free license and authorize the use of Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0)Creative Commons sub-license.
The authors retain the right to continue the free disposal of the work.
Users
Interested Internet users are entitled to use works published in „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” since 2016, for non-commercial purposes only, under the following conditions:
- attribution - obligation to provide, together with the distributed work, information about the authorship, title, source (link to the original work, DOI) and the license itself.
- no derivatives - the work must be preserved in its original form, without the author's consent it is not possible to distribute the modified work, such as translations, publications, etc.
Copyrights are reserved for all texts published before 2016.
Miscellaneous
Adam Mickiewicz University in Poznań retains the right to magazines as a whole (layout, graphic form, title, cover design, logo etc.).