Abstract
The article focuses on the presentation and analysis of selected excerpts from Frédéric Chopin’s letters from the 1824-1849 period that illustrate their author’s attitude towards physical experiences. In contrast to the “disembodied” reception of the artist that reproduces the “soul of the piano” metaphor, the article describes a broad representation of the composer’s texts on physical appearance, the role of the body in the performance act, living through illness and the oncoming death. The cross-sectional and chronologically ordered study presented in the article shows the evolution of the subject’s attitude towards his own body along the progress of his illness. It is at the same time an illustration of the style and imagery used by the author of the letters while describing specific aspects of physical experience.
References
Abriszewska Paulina (2018), Ciało w literaturze, literackie, literatury. Trzy studia o romantyzmie, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń.
Bieńczyk Marek (2001), Czarny człowiek. Krasiński wobec śmierci, Słowo/obraz terytoria, Gdańsk.
Chopin Fryderyk (1955a), Korespondencja Fryderyka Chopina, t. 1, oprac. Bronisław Edward Sydow, red. Janusz Miketta, PIW, Warszawa. (Skrót: KS I).
Chopin Fryderyk (1955b), Korespondencja Fryderyka Chopina, t. 2, oprac. Bronisław Edward Sydow, red. Janusz Miketta, PIW, Warszawa. (Skrót: KS II).
Chopin Fryderyk (2009a), Album: Fragmenty z ALBUMU Fryderyka Chopina, w: Korespondencja Fryderyka Chopina, t. 1: 1816-1831, oprac. Zofia Helman, Zbigniew Skowron, Hanna Wróblewska-Straus, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa. (Skrót: Album).
Chopin Fryderyk (2009b), Korespondencja Fryderyka Chopina, t. 1: 1816-1831, oprac. Zofia Helman, Zbigniew Skowron, Hanna Wróblewska-Straus, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa. (Skrót: KFCh I).
Chopin Fryderyk (2017a), Korespondencja Fryderyka Chopina, t. 2, cz. 1: 1831-1838, oprac. Zofia Helman, Zbigniew Skowron, Hanna Wróblewska-Straus, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa. (Skrót: KFCh II, I).
Chopin Fryderyk (2017b), Korespondencja Fryderyka Chopina, t. 2, cz. 2: 1838-1839, oprac. Zofia Helman, Zbigniew Skowron, Hanna Wróblewska-Straus, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa. (Skrót: KFCh II, II).
Chopin Fryderyk (2021), Listy Chopina, [dostęp: 15 lutego 2021], https://chopin.nifc.pl/pl/chopin/list/265_do-wojciecha-grzymalyw-paryzu.
Czartkowski Adam, Jeżewska Zofia (2013), Fryderyk Chopin, red. Piotr Mysłakowski, Ewa Sławińska-Dahlig, PIW, NIFC, Warszawa.
Dziębowska Elżbieta, red. (2007), Encyklopedia muzyczna PWM, t. 10, PWM, Kraków.
Eigeldinger Jean-Jacques (2010), Chopin w oczach swoich uczniów, przeł. Zbigniew Skowron, Musica Iagellonica, Kraków.
Eigeldinger Jean-Jacques (2020), Dusza salonów paryskich 1830-1848, przeł. Zbigniew Skowron, NIFC, Warszawa.
Filar Dorota (2020), Noga jako bodziec dla zmysłów, [dostęp: 15 lutego 2020], https://tinyurl.com/s3yckesr.
Iwaszkiewicz Jarosław (2010), Dziedzictwo Chopina i szkice muzyczne, oprac. Radosław Romaniuk, PIW, Warszawa.
Krasiński Zygmunt (1973), Salon, przeł. Leopold Staff, w: tegoż, Dzieła literackie, t. 3, wybrał, notami i uwagami opatrzył Paweł Hertz, PIW, Warszawa.
Kuziak Michał (2015), Ciało – romantyzm, [dostęp: 15 lutego 2021], https://tinyurl.com/3r9m646r.
Linde Samuel Bogumił (1994), Słownik języka polskiego, t. 1, Gutenberg-Print, Warszawa.
Linde Samuel Bogumił (1995), Słownik języka polskiego, t. 4, Gutenberg-Print, Warszawa.
Liszt Franz (2011), Fryderyk Chopin, przeł. Maria Traczewska, PWM, Kraków.
Ładoń Monika (2012), Gruźlica: choroba – ciało – słowo, [dostęp: 15 lutego 2021], https://tinyurl.com/xy65bfry.
Przybylski Ryszard (2009), Cień jaskółki. Esej o myślach Chopina, Znak, Kraków.
Sand George (2009), Lukrecja Floriani, przeł. Zofia Jędrzejewska-Waszczuk, oprac. przekładu, przyp. i red. Joanna Strzelecka, NIFC, Warszawa.
Sielużycki Czesław (1999), Chopin geniusz cierpiący, Aula, Warszawa.
Skrodzki Eugeniusz (Wielisław) (1882a), Kilka wspomnień o Szopenie z mojej młodości, „Bluszcz”, nr 32 (28 lipca – 9 sierpnia), s. 249-250.
Skrodzki Eugeniusz (Wielisław) (1882b), Kilka wspomnień o Szopenie z mojej młodości, „Bluszcz”, nr 33 (4-16 sierpnia), s. 257-258.
Sontag Susan (2016), Choroba jako metafora. AIDS i jego metafory, przeł. Jarosław Anders, Karakter, Kraków.
Witt Michał, Szklener Artur, Marchwica Wojciech, Dobosz Tadeusz (2018), Disease not genetic but infectious: multiple tuberculomas and fibrinous pericarditis as symptoms pathognomonic for tuberculosis of Frederic Chopin, „Journal of Applied Genetics”, nr 59, s. 471-473, https://doi.org/10.1007/s13353-018-0456-3.
Zamoyski Adam (2010), Chopin. Książę romantyków, przeł. Michał Ronikier, PIW, Warszawa.
License
Authors
Authors of texts accepted for publication in „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” are required to complete, sign and return to the editor's office the Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license.
Under the agreement, the authors of texts published in „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” grant the Adam Mickiewicz University in Poznań a non-exclusive, royalty-free license and authorize the use of Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0)Creative Commons sub-license.
The authors retain the right to continue the free disposal of the work.
Users
Interested Internet users are entitled to use works published in „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” since 2016, for non-commercial purposes only, under the following conditions:
- attribution - obligation to provide, together with the distributed work, information about the authorship, title, source (link to the original work, DOI) and the license itself.
- no derivatives - the work must be preserved in its original form, without the author's consent it is not possible to distribute the modified work, such as translations, publications, etc.
Copyrights are reserved for all texts published before 2016.
Miscellaneous
Adam Mickiewicz University in Poznań retains the right to magazines as a whole (layout, graphic form, title, cover design, logo etc.).