In the Search of Character (in Nineteenth-century Theories of Opera and Artistic Prose)
PDF (Język Polski)

Keywords

opera
theories of music
theories of literature
character
nineteenth century

How to Cite

Nowicka, E. (2022). In the Search of Character (in Nineteenth-century Theories of Opera and Artistic Prose). Poznań Polish Studies. Literary Series, (42), 15–32. https://doi.org/10.14746/pspsl.2022.42.2

Abstract

The article analyses texts regarding the opera character, or indirectly linked to it, by a number of authors from the late eighteenth century to the last decades of the nineteenth century: Sulzer, Rousseau, Hoffmann, Stendhal, Baudelaire, Wagner. The author focuses on their theoretical texts and artistic prose. The analysis indicates a strong multilateral involvement of the reflection on the topic of character in contemporary aesthetic views and anthropological concepts.

https://doi.org/10.14746/pspsl.2022.42.2
PDF (Język Polski)

References

Algarotti Francesko ( 2019 ), Esej o operze, w: tegoż, Wybór pism, przeł. Mateusz Salwa, wybór, wstęp i opracowanie Mateusz Salwa, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, s. 41–51, https://doi.org/10.31338/uw.9788323540397.

Arystoteles ( 1988 ), Poetyka, w: tegoż, Retoryka; Poetyka, przekład, wstęp i komentarz Henryk Podbielski, PWN, Warszawa, s. 315–368.

Baudelaire Charles ( 2003 ), Sztuka romantyczna, przeł. Ewa Burska i in., wstęp Andrzej Kijowski, komentarz i przypisy Claude Pichois, słowo/obraz terytoria, Gdańsk.

Bristiger Michał ( 2010 ), Transkrypcje. Pisma i przekłady, słowo/obraz terytoria, Gdańsk.

Hoffmann Ernst Theodor Amadeus ( 1963a ), Ombra adorata, w: tegoż, Poetische Werke in sechs Bänden, t. 1, Berlin, s. 88–92, [ dostęp: 30 września 2021 ], https://tinyurl.com/kvd5cymx, [ wydanie internetowe ].

Hoffmann Ernst Theodor Amadeus ( 1963b ), Gedanken über den hohen Wert der Musik, t. 1, Berlin, s. 92–98, [ dostęp: 25 września 2021 ], https://tinyurl.com/3azxek4d, [ wydanie internetowe ].

Hoffmann Ernst Theodor Amadeus ( 1999 ), Don Juan. Z dziennika podróżującego entuzjasty, przeł. Antoni Lange, w: tegoż, Opowiadania fantastyczne, przeł. Felicjan Faleński i in., Pruszyński i S-ka, Warszawa, s. 14–24.

Rilke Reiner Maria ( 1993 ), Poezje, wybór, przekład i posłowie Mieczysław Jastrun, Wydawnictwo Literackie, Kraków.

Rousseau Jean-Jacques ( 2010 ), Opera, przeł. Zbigniew Skowron, w: Zbigniew Skowron, Myśl muzyczna Jeana-Jacques’a Rousseau. Aneks, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, s. 283–294.

Starobinski Jean ( 2011 ), Czarodziejki, przeł. Maryna Ochab, Tomasz Swoboda, słowo/obraz terytoria, Gdańsk.

Stendhal ( 1960 ), Pamiętnik egotysty, przełożył i wstępem opatrzył Tadeusz Żeleński, PIW, Warszawa.

Stendhal ( 1963 ), Korespondencja, wybór, przekład Hanna Szumańska-Grossowa, oprac. Irena Wachlowska, PIW, Warszawa.

Stendhal ( 2007 ), Rzym, Neapol i Florencja w 1817, przekład i opracowanie Leszek Sługocki, Oficyna Bibliofilów, Łódź.

Sulzer Johann Georg ( 2005 ), Opera. Operetki; opery komiczne, przeł. Michał Bristiger, „Res Facta Nova”, nr 8 (17), s. 15–28.

Wagner Richard ( 1907 ), Opera i dramat, cz. 1: Opera a istota muzyki, przekład i wstęp Marian Dienstl, H. Altenberg, Lwów, [ dostęp: 10 czerwca 2021 ], https://tinyurl.com/bdfcmj74.

Wagner Richard ( 2009 ), O pisaniu i komponowaniu oper w szczególności, przeł. Marek Kasprzyk, w: tegoż, Dramaturgia opery: wybór pism z lat 1971–1877, oprac. i posł. do wyd. niem. Egon Voss, wstęp Krzysztof Kozłowski, oprac. wyd. pol. Anna Igielska, Krzysztof Kozłowski, słowo/obraz terytoria, Gdańsk, s. 197–227.