Abstract
The article analyses texts regarding the opera character, or indirectly linked to it, by a number of authors from the late eighteenth century to the last decades of the nineteenth century: Sulzer, Rousseau, Hoffmann, Stendhal, Baudelaire, Wagner. The author focuses on their theoretical texts and artistic prose. The analysis indicates a strong multilateral involvement of the reflection on the topic of character in contemporary aesthetic views and anthropological concepts.
References
Algarotti Francesko ( 2019 ), Esej o operze, w: tegoż, Wybór pism, przeł. Mateusz Salwa, wybór, wstęp i opracowanie Mateusz Salwa, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, s. 41–51, https://doi.org/10.31338/uw.9788323540397.
Arystoteles ( 1988 ), Poetyka, w: tegoż, Retoryka; Poetyka, przekład, wstęp i komentarz Henryk Podbielski, PWN, Warszawa, s. 315–368.
Baudelaire Charles ( 2003 ), Sztuka romantyczna, przeł. Ewa Burska i in., wstęp Andrzej Kijowski, komentarz i przypisy Claude Pichois, słowo/obraz terytoria, Gdańsk.
Bristiger Michał ( 2010 ), Transkrypcje. Pisma i przekłady, słowo/obraz terytoria, Gdańsk.
Hoffmann Ernst Theodor Amadeus ( 1963a ), Ombra adorata, w: tegoż, Poetische Werke in sechs Bänden, t. 1, Berlin, s. 88–92, [ dostęp: 30 września 2021 ], https://tinyurl.com/kvd5cymx, [ wydanie internetowe ].
Hoffmann Ernst Theodor Amadeus ( 1963b ), Gedanken über den hohen Wert der Musik, t. 1, Berlin, s. 92–98, [ dostęp: 25 września 2021 ], https://tinyurl.com/3azxek4d, [ wydanie internetowe ].
Hoffmann Ernst Theodor Amadeus ( 1999 ), Don Juan. Z dziennika podróżującego entuzjasty, przeł. Antoni Lange, w: tegoż, Opowiadania fantastyczne, przeł. Felicjan Faleński i in., Pruszyński i S-ka, Warszawa, s. 14–24.
Rilke Reiner Maria ( 1993 ), Poezje, wybór, przekład i posłowie Mieczysław Jastrun, Wydawnictwo Literackie, Kraków.
Rousseau Jean-Jacques ( 2010 ), Opera, przeł. Zbigniew Skowron, w: Zbigniew Skowron, Myśl muzyczna Jeana-Jacques’a Rousseau. Aneks, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, s. 283–294.
Starobinski Jean ( 2011 ), Czarodziejki, przeł. Maryna Ochab, Tomasz Swoboda, słowo/obraz terytoria, Gdańsk.
Stendhal ( 1960 ), Pamiętnik egotysty, przełożył i wstępem opatrzył Tadeusz Żeleński, PIW, Warszawa.
Stendhal ( 1963 ), Korespondencja, wybór, przekład Hanna Szumańska-Grossowa, oprac. Irena Wachlowska, PIW, Warszawa.
Stendhal ( 2007 ), Rzym, Neapol i Florencja w 1817, przekład i opracowanie Leszek Sługocki, Oficyna Bibliofilów, Łódź.
Sulzer Johann Georg ( 2005 ), Opera. Operetki; opery komiczne, przeł. Michał Bristiger, „Res Facta Nova”, nr 8 (17), s. 15–28.
Wagner Richard ( 1907 ), Opera i dramat, cz. 1: Opera a istota muzyki, przekład i wstęp Marian Dienstl, H. Altenberg, Lwów, [ dostęp: 10 czerwca 2021 ], https://tinyurl.com/bdfcmj74.
Wagner Richard ( 2009 ), O pisaniu i komponowaniu oper w szczególności, przeł. Marek Kasprzyk, w: tegoż, Dramaturgia opery: wybór pism z lat 1971–1877, oprac. i posł. do wyd. niem. Egon Voss, wstęp Krzysztof Kozłowski, oprac. wyd. pol. Anna Igielska, Krzysztof Kozłowski, słowo/obraz terytoria, Gdańsk, s. 197–227.
License
Authors
Authors of texts accepted for publication in „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” are required to complete, sign and return to the editor's office the Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license.
Under the agreement, the authors of texts published in „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” grant the Adam Mickiewicz University in Poznań a non-exclusive, royalty-free license and authorize the use of Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0)Creative Commons sub-license.
The authors retain the right to continue the free disposal of the work.
Users
Interested Internet users are entitled to use works published in „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” since 2016, for non-commercial purposes only, under the following conditions:
- attribution - obligation to provide, together with the distributed work, information about the authorship, title, source (link to the original work, DOI) and the license itself.
- no derivatives - the work must be preserved in its original form, without the author's consent it is not possible to distribute the modified work, such as translations, publications, etc.
Copyrights are reserved for all texts published before 2016.
Miscellaneous
Adam Mickiewicz University in Poznań retains the right to magazines as a whole (layout, graphic form, title, cover design, logo etc.).