From a Character to a Voice. On the Increasingly Libretto-Like Character of Contemporary Drama
Journal cover Poznań Polish Studies.  Literary Series, no. 42, year 2022

Versions

PDF (Język Polski)

Keywords

libretto
drama
character
dialogue
plot
new music

How to Cite

Karasińska, M. (2022). From a Character to a Voice. On the Increasingly Libretto-Like Character of Contemporary Drama. Poznań Polish Studies. Literary Series, (42), 77–96. https://doi.org/10.14746/pspsl.2022.42.5

Abstract

The analyses presented in the article reverse the traditional course of studies which assume that the poetics of a dramatic text is instrumentally superior to that of the libretto. In order to adapt the hypothesis that contemporary drama is increasingly libretto-like, inserted into its structure is, excerpted by opera theatre researchers, the libretto poetics treated as a genealogical directive specific to the genre which differentiates it from the “third kind” in its classical expressions. The breakup of the basic categories constituting a drama ( character, dialogue and plot ) brings it visibly closer to the traditional operatic libretto with features characterised by Albert Gier, among others. The post-dramatic aesthetics adapted by contemporary opera and drama, which removes the character or reduces it to a voice treated merely as a medium, absolutising the way a word sounds and the poetics of a transsystemic remix all result in the emergence of a common aesthetics of the stage chimaera genre.

https://doi.org/10.14746/pspsl.2022.42.5
PDF (Język Polski)

References

Borkowska-Rychlewska Alina ( 2015 ), Teatr postdramatyczny – recykling form – intertekstualność. Libretto w operze XX i XXI wieku ( uwagi wstępne ), w: Miraże identyfikacji. Libretto w operze XX i XXI wieku, red. Alina Borkowska-Rychlewska, Elżbieta Nowicka, Wydawnictwo PTPN, Poznań, s. 11–22.

Dahlhaus Carl ( 1983 ), Vom Musikdrama zur Literaturoper. Aufsätze zu neueren Operngeschichte, Piper Verlag, München.

Gier Albert ( 1998 ), Das Libretto. Theorie und Geschichte einer musikoliterarischen Gattung, WBG, Darmstadt.

John Cage – Europeras 3 & 4 ( 2021 ), [ dostęp: 30 sierpnia 2021 ], https://tinyurl.com/58fuf3j2.

Miłobędzka Krystyna ( 1995 ), Na wysokiej górze. Commedia della lingua, w: tejże, Siała baba mak, Wrocław, s.133–146.

Pałyga Artur ( 2017 ), W środku słońca gromadzi się popiół, w: tegoż, Powrót bogów, Księgarnia Akademicka, Kraków, s. 97–212.

Raszewski Zbigniew ( 1988 ), Partytura teatralna, w: Problemy teorii dramatu i teatru, wybór i opracowanie Janusz Degler, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wydawnictwo A, Wrocław, s. 133–162.

Schaeffer Bogusław ( 1975 ), Mały informator muzyki XX wieku, PWM, Kraków.

Szpak Magdalena ( 2005 ), Skąd przychodzi, kim jest i dokąd zmierza Heiner Goebbels, „Glissando”, nr 5–6, [ dostęp: 19 sierpnia 2021 ], https://tinyurl.com/2jeuwejn.

Walczak Jakub ( 2014 ), Libretto jako ( u )twór. Zagadnienia genologiczne – zarys problematyki, „Przestrzenie Teorii”, nr 22, s. 89–100, https://doi.org/10.14746/pt.2014.22.5.