The Systematics of Operatic Ghosts
PDF (Język Polski)

Keywords

opera
ghosts
musical characteristics

How to Cite

Golianek, R. D. (2022). The Systematics of Operatic Ghosts. Poznań Polish Studies. Literary Series, (42), 183–205. https://doi.org/10.14746/pspsl.2022.42.11

Abstract

Ghosts have been an attractive element of operatic dramaturgy since the beginning of the genre’s history, and their stage presence influences the metaphysical and fantastic features of the works. In seventeenth- and eighteenth-century operas, conventional forms of musical presentation and characteristics of ghosts were developed, and in the nineteenth century a conventionalized method of musical presentation of ghosts in opera was shaped, which was also due to the great popularity of the theme of various spectres and phantoms in romantic culture. The proposed systematics concerns the ghosts presented in operatic works. Three criteria of division have been introduced: the existential status of ghosts, their number (singularity or multiplicity), and the types of afterlife the ghosts are associated with. The systematics is accompanied by the distinction of the means of musical characteristics used by opera composers in order to suggestively represent ghosts in their works.

https://doi.org/10.14746/pspsl.2022.42.11
PDF (Język Polski)

References

Berlioz Hector, de Nerval Gérard (2022), La Damnation de Faust, [libretto], [dostęp: 7 września 2022], https://tinyurl.com/yrhep6kv.

Bukofzer Manfred (1970), Muzyka w epoce baroku. Od Monteverdiego do Bacha, przeł. Elżbieta Dziębowska, PWN, Warszawa.

Floros Constantin (1977), Gustav Mahler, t. 2: Mahler und die Symphonik des 19. Jahrhunderts in neuer Deutung, Breitkopf & Härtel, Wiesbaden.

Golianek Ryszard Daniel (1990), „Faust” Goethego w twórczości muzycznej epoki romantyzmu, „Muzyka”, nr 4, s. 41–48.

Handel Georg, Haym Nicola (2022), Giulio Cesare, [libretto],[dostęp: 7 września 2022], https://tinyurl.com/mrxrtjt6.

Jacobshagen Arnold (2000), Das Oratorium auf der Bühne – Anton Grigor’evič Rubinštejns Konzeption der „Geistlichen Oper”, w: Musikkonzepte – Konzepte der Musikwissenschaft, t. 2, red. Kathrin Eberl, Wolfgang Ruf, Bärenreiter, Kassel, s. 511–518.

Jęcz Jadwiga (2018), Komandor w operze. Konteksty, „Kwartalnik Młodych Muzykologów”, nr 4 (39), s. 21–38, https://doi.org/10.4467/23537094KMMUJ.18.037.9738.

Lühning Helga (1994), Arie. Da-capo-Arie und Generalbaßsatz,w: Die Musik in Geschichte und Gegenwart. Sachteil, t. 1: A–Bog, red. Ludwig Finscher, Bärenreiter, Kassel, szp. 816–819.

McClelland Clive (2012), Ombra: Supernatural Music in the Eighteenth Century, Lexington Books, Lanham.

Mianowski Jarosław (2000), Semantyka tonacji w niemieckich dziełach operowych XVIII–XIX wieku, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.

Mozart Wolfgang Amadeus, da Ponte Lorenzo (2022), Don Giovanni, [libretto], [dostęp: 7 września 2022], https://tinyurl.com/2rd78s74.

Musketa Konstanze, red. (2008), Mythos und Allegorie bei Händel, „Händel-Jahrbuch”, [nr] 54, s. 9–292.

operaschmopra (2018), Audrey Luna, Ariel – The Tempest,[dostęp: 14 września 2021], https://tinyurl.com/mr2enxx7.

Petersen Nils Holger (2010), Mozart und das Jüngste Gericht: Der Komtur, die Posaune Gottes und… Søren Kierkegaard, w: Mozart und die Religion, red. Peter Tschuggnall, Müller-Speiser, Anif, s. 191–205.

Rallo-Ditche Elisabeth (2005), La voix des ombres dans „Le tour d‘écrou” de Britten, w: Éclats de voix. L’expression de la voix en littérature et en musique, red. Pascal Lécroart, Frédérique Toudoire-Surlapierre, Improviste, Paris, s. 279–287.

Rubinstein Anton (1882), Die geistliche Oper, w: Vor den Coulissen, red. Joseph Lewinsky, t. 2, Hofmann, Berlin, s. 47–50.

Schreiber Ulrich (1997), Verdis schillerndes Opernphantom, w: Verdi--Theater, red. Udo Bermbach, Metzler Verlag, Stuttgart, s. 89–103, https://doi.org/10.1007/978-3-476-03679-7_6.

Schwinger Wolfram (1987), Dämonen, Engel und Gespenster: Der Opernkomponist Krzysztof Penderecki, „Oper heute”, [nr] 10,s. 175–204.