Abstract
The article offers an analysis of Wojciech Kuczok’s renowned novel Gnój (Muck) from the perspective of studies on masculinity. It focuses on how hegemonic masculinity (a term popularized by the Australian researcher Raewyn Connell), represented in the novel by the protagonist’s father, functions, and on the forms of expressing a type of masculinity that the father does not accept, namely weakness, lameness and no aptitude for hypermasculinity, depicted in the protagonist.
The article also analyses the narration and building the linguistic image of the world presented in the novel, the main manner of expressing masculinity by the father and the way he reinforces his hegemonic status.
References
Anderson Eric (2015), Teoria męskości inkluzywnej, przeł. Piotr Sobolczyk, „Teksty Drugie” nr 2, s. 431–444.
Buryła Sławomir (2015), Męski faszyzm, „Teksty Drugie”, nr 2, s. 142–165.
Chylewska-Barakat Lidia (2002a), Agresja a psychologiczne aspekty płci w perspektywie rozwojowej, w: Interdyscyplinarne studia nad płcią. Od polaryzacji płciowej ku depolaryzacji rodzajowej, red. Aleksandra Hulewska, Aleksandra Jasielska, Michał Ziarko, Wydawnictwo Fundacji Humaniora, Poznań, s. 49–66.
Chylewska-Barakat Lidia (2002b), Przemoc i agresja małżeńska w kontekście ról i stereotypów płci, w: Interdyscyplinarne studia nad płcią. Od polaryzacji płciowej ku depolaryzacji rodzajowej, red. Aleksandra Hulewska, Aleksandra Jasielska, Michał Ziarko, Wydawnictwo Fundacji Humaniora, Poznań, s. 83–93.
Connell Raewyn (2006), Gender and Power. Society, the Person and Sexual Politics, Stanford University Press, Stanford.
Connell Raewyn (2013), Socjologia płci. Płeć w ujęciu globalnym, przeł. Olga Siara, PWN, Warszawa.
David Deborah Sarah, Brannon Robert, red. (1976), The Forty-Nine Percent Majority. The Male Sex Role, Addison-Wesaley Publishing Company, Massachusetts.
Gan-Krzywoszyńska Katarzyna, Leśniewski Piotr (2013), On Reyes Mate’s Theory Of The Victim. Meta-Ethical Sketches on Injustice, „Ethics in Progress”, vol. 4, z. 2, s. 63–77, https://doi.org/10.14746/eip.2013.2.6.
Irving Howard (2009), Haydn and the Consequences of Presumed Effeminacy, w: Masculinity and Western Musical Practice, red. Kirsten Gibson, Ian D. Biddle, Ashgate, Farnham, s. 95–112, https://doi.org/10.4324/9781315091419-7.
Kuczok Wojciech (2005), Gnój, W. A. B., Warszawa.
Lekszycki Paweł (2003), Kuczoka zniewalająca satyra na rzekomą „normalność”, „Studium”, nr 3/4, s. 242–245.
Morawiec Arkadiusz (2003), Powieść antyedukacyjna albo „Gnój”, „Dekada Literacka”, nr 7/8, s. 58–62.
Morrow Mary Sue (1997), German Music Criticism in the Late Eighteenth Century. Aesthetic Issues in Instrumental Music, Cambridge University Press, Cambridge, https://doi.org/10.1017/CBO9780511549427.
Nadana-Sokołowska Katarzyna (2013), Kobiety w prozie mężczyzn okresu transformacji, w: Gry o tożsamość w czasach wielkiej zmiany, red. Andrzej Werner, Tomasz Żukowski, IBL PAN, Warszawa, s. 178–197.
Nęcka Agnieszka (2014), Między Erosem i Tanatosem. O twórczości Wojciecha Kuczoka, w: Skład osobowy. Szkice o prozaikach współczesnych, cz. 1, red. Agnieszka Nęcka, Dariusz Nowacki, Jolanta Pasterska, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice, s. 167–197.
Sowa Jan (2010), Bezsilność przedstawiona, w: Literatura polska 1989–2009. Przewodnik, red. Piotr Marecki, Korporacja Ha!art, Kraków, s. 221–227.
Stokfiszewski Igor (2010), Fikcje, w: Literatura polska 1989–2009. Przewodnik, red. Piotr Marecki, Korporacja Ha!art, Kraków, s. 359–374.
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors
Authors of texts accepted for publication in „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” are required to complete, sign and return to the editor's office the Agreement for granting a royalty-free license to works with a commitment to grant a CC sub-license.
Under the agreement, the authors of texts published in „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” grant the Adam Mickiewicz University in Poznań a non-exclusive, royalty-free license and authorize the use of Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0)Creative Commons sub-license.
The authors retain the right to continue the free disposal of the work.
Users
Interested Internet users are entitled to use works published in „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” since 2016, for non-commercial purposes only, under the following conditions:
- attribution - obligation to provide, together with the distributed work, information about the authorship, title, source (link to the original work, DOI) and the license itself.
- no derivatives - the work must be preserved in its original form, without the author's consent it is not possible to distribute the modified work, such as translations, publications, etc.
Copyrights are reserved for all texts published before 2016.
Miscellaneous
Adam Mickiewicz University in Poznań retains the right to magazines as a whole (layout, graphic form, title, cover design, logo etc.).