Abstrakt
The aim of this article is to present the decadent style, a phenomenon overlooked by contemporary research on early modernism, based on the statements of Józef Weyssenhoff (“New literary phenomenon. Maurycy Maeterlinck and symbolic decadentism”, Biblioteka Warszawska 1891, vol. 2). The discussion of Weyssenhoff's text leads to the conclusion that the authors of discussions, reviews and summaries of French literature from the turn of the 1890s saw its uniqueness primarily in the linguistic layer, treating the worldview aspect as definitely secondary.
Bibliografia
Berent Wacław (1998), Próchno, oprac. Jerzy Paszek, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław.
Huysmans Joris-Karl (1976), Na wspak, przeł. Julian Rogoziński, Czytelnik, Warszawa.
Krzywicki Ludwik (1894), Najmłodsi, „Prawda”, nr 16.
Praz Mario (1974), Zmysły, śmierć i diabeł w literaturze romantycznej, przeł. Krzysztof Żaboklicki, wstęp Mieczysław Brahmer, PIW, Warszawa.
Prażmowska Teresa (1889), Najnowsi poeci francuscy, cz. 2, „Kłosy”, t. 49, nr 1257.
Rawita-Gawroński Franciszek (1886), Wybitniejsze prądy w nowoczesnej literaturze francuskiej, „Prawda”, nr 40.
Szarama-Swolkieniowa Maria (1972), Maria Krysińska. Poetka francuskiego symbolizmu, nakł. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
Walas Teresa (1986), Ku otchłani (dekadentyzm w literaturze polskiej 1890–1900), Wydawnictwo Literackie, Kraków.
Walas Teresa (2016), Dekadentyzm [hasło], w: Słownik polskiej krytyki literackiej 1764–1918, t. 1, red. Józef Bachórz, Grażyna Borkowska, Teresa Kostkiewiczowa i in., Instytut Literatury Polskiej UMK, Toruń.
Weyssenhoff Józef (1891), Nowy fenomen literacki. Maurycy Maeterlinck i dekadentyzm symboliczny, „Biblioteka Warszawska”, t. 2.
Wojnarowska Cezaryna Wanda (1891a), Nowa literatura francuska, „Ateneum”, t. 3.
Wojnarowska Cezaryna Wanda (1891b), Nowa literatura francuska, „Ateneum”, t. 4.
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Klaudia Ataman

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Autorzy
Autorzy tekstów przyjętych do publikacji w czasopiśmie „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” są zobowiązani do wypełnienia, podpisania i odesłania na adres redakcji umowy o udzielenie nieodpłatnej licencji do utworów, z zobowiązaniem do udzielania sublicencji CC.
Zgodnie z umową, autorzy tekstów opublikowanych w czasopiśmie „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” udzielają Uniwersytetowi im. Adama Mickiewicza w Poznaniu niewyłącznej i nieodpłatnej licencji oraz zezwalają na użycie sublicencji Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-ND 4.0).
Autorzy zachowują prawa do dalszego, swobodnego rozporządzania utworem.
Użytkownicy
Zainteresowani użytkownicy internetu uprawnieni są do korzystania z utworów opublikowanych od 2016 roku w „Poznańskich Studiach Polonistycznych. Serii Literackiej” pod następującymi warunkami:
- uznanie autorstwa – obowiązek podania wraz z rozpowszechnionym utworem, informacji, o autorstwie, tytule, źródle (odnośniki do oryginalnego utworu, DOI) oraz samej licencji;
- bez tworzenia utworów zależnych – utwór musi być zachowany w oryginalnej postaci, nie można bez zgody twórcy rozpowszechniać np. tłumaczeń, opracowań.
Do wszystkich tekstów opublikowanych przed 2016 r. prawa autorskie są zastrzeżone.
Inne
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zachowuje prawo do czasopisma jako całości (układ, forma graficzna, tytuł, projekt okładki, logo itp.).
