Trynitarny aspekt creatio continua
PDF

Słowa kluczowe

akt stwórczy
opatrzność
Bóg
Trójca Święta
creatio continua
trwanie
rozwój
pełnia

Jak cytować

Liszka, P. (2018). Trynitarny aspekt creatio continua. Poznańskie Studia Teologiczne, 30, 369–383. https://doi.org/10.14746/pst.2016.30.18

Abstrakt

The act of creation on the part of God is unique, but it has a trinitarian shape, since it is contained in the internal life of God. The act of creation is the action of Divine Persons. It culminated in the world, created living and non-living, material and non-material beings. From the perspective of world history the act of creation may be looked upon as an act of God that brought about the existence of the world and also as God’s ongoing effort aimed at sustaining the world in its existence and constant bringing about new beings. Creation in general, including creatio continua, has a trinitarian shape. It is an act of three Divine Persons, and especially an act of the Son of God, who as the only one of the Trinity, has the ability to embrace our human condition. This ability found its reflection in the Incarnation. Being both God and man, Christ is not only an acting subject but also a personified Coming into existence.

https://doi.org/10.14746/pst.2016.30.18
PDF

Bibliografia

Balthasar H.U. von, Trójca Święta a stworzenie, w: Kosmos i człowiek, red. L. Balter, K. Czulak, P.P.Góralczyk, „Kolekcja communio” 4, Poznań–Warszawa 1989.

Bartnik C.S., Dogmatyka katolicka, t. 1, Redakcja Wydawnictw KUL, Lublin 2000.

Bartnik C.S., Historia i myśl, Lublin 1995.

Benz A., Skąd się pojawia coś nowego w Universum?, „Communio”, Stworzenie czy natura? 2(2002), s. 3-13.

Boulnois O., Nasza koncepcja Boga i Opatrzności, „Communio” 6(2002), s. 78-103.

Costa M.L., Emmanuel Lévinas y Hayyim de Volozhyn: praximidad e inspiración, „Anámnesis” (Meksyk) 1(1998), s. 129-145.

Cristiani M., “Aeterni pia providentia Regis” – Opatrzność a rozumienie świata: Pomiędzy filozofią a chrześcijaństwem, „Communio” 6(2002), s. 3-17.

Cura Elena S. del, Perikhóresis, w: Diccionario Teológico. El Dios cristiano, red. X. Pikaza, N. Silanes, Salamanca 1992, s. 1086-1094.

Greshake G., Trójjedyny Bóg. Teologia trynitarna, tłum. J. Tyrawa, (Der Dreieine Gott. Eine trinitarische Theologie, Verlag Herder, Freiburg im Breisgau 20073; 19971]), TUM, Wrocław 2009.

Greshake G., Wenn Leid mein Leben lähmt. Leiden – Preis der Liebe?, Freiburg i. Br. 1992, s. 11- 64.

Gunton C., Daleki odbłysk Evangelium. Zbawienie we Władcy Pierścieni Tolkiena, w: Tolkien. Księga pamiątkowa. Studia o spuściźnie literackiej, red. J. Pearce, (Tolkien: A celebration, HarperCollinsPublishers 1999), tłum. J. Kokot, Zysk i S-ka, Poznań 2003, s. 119-132.

Korczyński M., Teologia kosmiczna w pismach Pseudo Dionizego Areopagity, Radom 1997.

Kowalczyk M., Opatrzność Boża w ujęciu personalistycznym, „Communio” 6(2002), s. 117-129.

Kuksiewicz Z., Zarys filozofii średniowiecznej. Filozofia bizantyjska, krajów zakaukaskich, słowiańska, arabska i żydowska, PWN, Warszawa 19822.

Liszka P., Wpływ nauki o czasie na refleksję teologiczną, Palabra, Warszawa 1992.

Łosski W. Teologia Mistyczna Kościoła Wschodniego, Warszawa 1989, s. 85-86.

Moltmann J., Bóg w stworzeniu, tłum. Z. Danielewicz, Kraków 1995.

Nawara P., Kształtowanie się koncepcji przebóstwienia (θεωσις) w myśli teologiczno-filozoficznej wczesnego chrześcijaństwa, w: Studia z filozoficznej tradycji chrześcijaństwa, red. M. Manikowski, Filozofia XXVIII, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 1998, s. 87-110.

Peacocke A.R., Creation and the World of Science, Oxford 1979.

Saranyana J.I., Alejos Grau C.J., La teología trinitaria de Fray Jerónimo Oré, O.F.M. (1554-1630) en su «Symbolo Catholico Indiano», w: Actas del VII simposio de teología histórica (28-30 abril 1992), Valencia 1993, s. 213-226.

Stróżewski W., Problem panteizmu w De Divinis Nominibus Pseudo Dionizego Areopagity, „Roczniki Filozoficzne” 5(1955-57), z. 3, s. 39-59.

Tomatis F., Schelling: mysterium Trinitatis, w: La Trinità e il pensare. Figuri percorsi prospettive, red. P. Coda; A. Tapken, Città Nuova, Roma 1997, 45-64, s. 45.

Tupikowski J., Relacje między Bogiem a światem w ujęciu św. Tomasza z Akwinu u A.N. Whiteheada, Lublin 1999, doktorat, maszynopis.

Turoldo D.M., Misterium czasu, tłum. B. Żurowska, Kraków 2000.

Zamboni S., Luce dell’essere, Dio della tenebra, Ermeneutica della luce nel «Corpus areopagiticum», “Ricerche Teologiche” 10(1999) 119-167, s. 135.

Zimoń H., Istota najwyższa, w: Encyklopedia katolicka, t. 7, red. S. Wielgus, TN KUL, Lublin 1997, kol. 540-541.