Abstrakt
A teacher’s work with children of preschool and early school age focuses on achieving the teaching and educational objectives, as well as those related to childcare. The tasks include, among others, supporting pupils in shaping the image of the world, recognising different values and criteria,as well as methods of choosing them, obtaining basic social skills, and shaping moral and religious attitudes. The educator is obliged to show the children universal values and ethical principles. They also have to present role models and motivate their pupils to imitate them. All of this fosters an image of sanctity among children. When it comes to making decisions regarding the shaping of the image of sanctity among children, the teacher is restricted by educational law, especially the core curriculum of general education, as well as the school’s curriculum. This restriction applies mainly to the objectives and content of teaching and education. However, in matters of methodology, the teacher has many possibilities for creative action. They may exceed the methodologies suggested by educational law and design their own teaching innovations. With regard to shaping the image of sanctity among children, of particular note are All Saints’ Day balls, Angel Days, educational games and activities, family fairs, saints’ parades, competition and stage productions.
Bibliografia
Arka Noego, Święty uśmiechnięty, https://www.youtube.com/watch?v=-Pjn0ARlTRY [dostęp 12.10.2016].
Bagrowicz J, Towarzyszyć wzrastaniu. Z dyskusji o metodach i środkach edukacji religijnej młodzieży, Toruń 2006.
Bale Wszystkich Świętych na Pomorzu, http://www.dziennikbaltycki.pl/wiadomosci/a/bale-wszystkich-swietych-na-pomorzu-zdjecia-wideo,11334479/ [dostęp: 31.10.2016], s. 1-2.
Banach Cz., Wartości w systemie edukacji, http://www.wsp.krakow.pl/konspekt/konspekt7/banach7.html [dostęp 12.10.2016].
Baran G., Świętość. II. W Biblii, w: Encyklopedia katolicka, t. 19, red. E. Gigilewicz, Lublin 2013, kol. 401-403.
Bednarska M.A. (red.), O autorytecie w wychowaniu i nauczaniu, Wrocław 2009.
Brzezińska A.I., Appelt K., Ziółkowska B., Psychologia rozwoju człowieka, Sopot 2016.
Budzyńska K., Bajki terapeutyczne i ich rola, „Życie Szkoły” 11(2013), s. 8-9.
Cholewa M., Psychologia rozwojowa, Kraków 2015.
Cielecki J., Nie ograć z Halloween, http://www.naszdziennik.pl/mysl/106049,nie-igrac-z-halloween.html [dostęp 27.10.2016], s. 1-3.
Decyzyjność., http://sjp.pwn.pl/sjp/;3028672 [dostęp 10.10.2016].
Dziewiecki M., Ponowoczesność – człowiek – wychowanie, http://www.opoka.org.pl/biblioteka/
I/ID/ponowoczesnosc_wychowanie.html [dostęp 12.10.2016], s. 1-6.
Furmanik K., Wczesne uwarunkowania obrazu Boga, http://www.opoka.org.pl/biblioteka/I/IP/kf_obraz-boga.html, [dostęp 22.10.2016], s. 1-8.
http://sp2miechow.szkolnastrona.pl/index.php?p=new&idg=mg,28&id=295&action=show [dostęp 2.11.2016].
http://www.kspinowroclaw.pl/archiwum/dzie%C5%84-aniola/ [dostęp 2.11.2016]. http://www.pm106.pl/2015/10/02/dzien-aniola/ [dostęp: 2.11.2016].
Kasprzak M., Miejsce św. Józefa w katechezie na I, II i III etapie edukacyjnym, „Katecheta” 58(2012) nr 12, s. 4-10.
Kobyłecka E., Edukacja aksjologiczna w przestrzeni szkolnej codzienności, w: Codzienność szkoły. Uczeń, red. E. Bochno, I. Nowosad, M.J. Szymański, Kraków 2014, s. 131-141.
Kołodziejski M (red.), Twórcza codzienność w kształceniu i wychowaniu: teoria i praktyka edukacyjna, Pułtusk 2014.
Konferencja Episkopatu Polski, Podstawa programowa katechezy Kościoła katolickiego w Polsce, Kraków 2010.
Korowody i bale Wszystkich Świętych, http://www.tvp.info/27549430/korowody-i-bale-wszystkich-swietych [dostęp 31.10.2016], s. 1.
Korowody świętych w całym kraju, https://ekai.pl/diecezje/poznanska/x104706/korowody-swietych-w-calym-kraju/ [dostęp 3.11.2016], s. 1-2.
Królikowski P., Rusecki M., Świętość Kościoła, w: Encyklopedia katolicka, t. 19, red. E. Gigilewicz, Lublin 2013, kol. 404-407.
Kulpaczyński S., Psychologia rozwojowo-wychowawcza nie tylko dla katechetów, Lublin 2009.
Kupisiewicz Cz., Kupisiewicz M., Słownik pedagogiczny, Warszawa 2009.
Langier C., Bajki i baśnie jako źródło wartości w wychowaniu moralnym dzieci, w: Edukacja dziecka wobec wyzwań i zagrożeń ponowoczesności, red. C. Langier, K. Śleziński, Częstochowa 2014, s. 97-208.
Lubina E. (red.), Małe dziecko w przestrzeni społecznej i edukacyjnej, Warszawa 2012.
Łużyńska D. (red.), Autorytet w wychowaniu i edukacji, Józefów 2013.
Marek Z, Szczęsny M, Szołda B, Warchał T., Bóg w przedszkolu i szkole. Zarys katechezy przedszkolnej i wczesnoszkolnej, Kraków 2000.
Mąkosa P., Rola katechezy w kształtowaniu obrazu Boga u dzieci w młodszym wieku szkolnym, w: Katecheza dzieci. Red. M. Zając. Lublin 2009, s. 169-185.
Milerski B., Śliwerski B. (red.), Pedagogika. PWN Leksykon, Warszawa 2000.
Okoń W., Nowy słownik pedagogiczny, Warszawa 1998.
Posacki A., Halloween jako celebracja okultyzmu i satanizmu, http://www.petrus.kielce.opoka.org.pl/pliki/pdf/Posacki_A_Halloween_jako_celebracja_okultyzmu_i_satanizmu_Diabelskie_sieci_na_nasze_dzieci.pdf [dostęp 31.10.2016], s. 1-4.
Preambuła Ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, poz. 425 z późn. zm.
Przetacznik-Gierowska M., Makiełło-Jarża G., Psychologia rozwojowa i wychowawcza wieku dziecięcego, Warszawa 1992.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii, „Dziennik Ustaw” z 2015, poz. 1249.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 czerwca 2016 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół. Załącznik nr 1. Podstawa programowa wychowania przedszkolnego dla przedszkoli oraz innych form wychowania przedszkolnego, „Dziennik Ustaw” z 2016, poz. 895.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 czerwca 2016 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół. Załącznik nr 2. Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych, „Dziennik Ustaw” z 2016, poz. 895.
Rybicki A., Świętość. III. W teologii, w: Encyklopedia katolicka, t. 19, red. E. Gigilewicz, Lublin 2013, kol. 403-404.
Schaffer H.R., Psychologia dziecka, Warszawa 2005.
Schmidt A., Sytuacja dziecka w obecnym świecie – blaski i cienie współczesnego dzieciństwa, http://blizejprzedszkola.pl/temat-38,890,sytuacja-dziecka-w-obecnym-swiecie [dostęp 12.10.2016], s. 1-4.
Smith P.K., Rozwój społeczny, w: Psychologia rozwojowa, red. P.E. Bryant, A.M. Colman, tłum. A. Bezwińska-Walerjan, Poznań 1995, s. 60-86.
Stefańska-Klar R., Późne dzieciństwo. Młodszy wiek szkolny, w: Psychologia rozwoju człowieka, t. 2, Charakterystyka rozwoju człowieka, red. B. Harwas-Napierała, J. Trempała, Warszawa 2000, s. 130-162.
Stelmach A., Strzeżcie dzieci przed pogańskim halloween, http://www.pch24.pl/strzezcie-dzieci-przed-poganskim-halloween,7056,i.html [dostęp 29.10.2016], s. 1-3.
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, „Dziennik Ustaw” 1991 nr 95, poz. 425 z późn. zm.
Ustawa z dnia z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela, „Dziennik Ustaw” z 1982 nr 3, poz. 19, z późn. zm. tekst jednolity „Dziennik Ustaw” 2016 r. poz. 1379.
Waloszek, Dziecko, w: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, red. T. Pilch, t. 1, Warszawa 2003, s. 883-895.
Wawro F.W. (red.), Pedagog wobec wyzwań współczesności, Lublin 2010.
Werbiński I., Błogosławiona Karolina Kózka jako wzór osobowy dla współczesnej młodzieży żeńskiej, „Ateneum Kapłańskie” 134(2000), s. 33-40.
Wołoszynowa L., Młodszy wiek szkolny, w: Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży, red. M. Żebrowska, Warszawa 1982, s. 522-663.
Żurek A., Style wychowania doświadczane w dzieciństwie jako korelaty religijności osób dorosłych. Pilotażowe badania empiryczne wśród rodziców dzieci przygotowujących się do sakramentu Eucharystii, „Studia Paradyskie” 25(2015), s. 229-246.