Abstrakt
Co Rzym ma wspólnego z Doliną Krzemową? Innymi słowy, co Kościół ma współcześnie wspól- nego z nauką i technologią? Jak Kościół odnosi się do problematyki postępu naukowo-technicz- nego, którego symbolem jest Dolina Krzemowa? Celem podjętych rozważań jest poszukiwanie nowej koncepcji postępu technicznego, uwzględniającej całościową wizję rzeczywistości. Naucza- nie papieża Franciszka, zwłaszcza z Encykliki Laudato si’ (2015), stanowi podstawę realizacji wybranego tematu. Struktura rozważań nawiązuje do zasad nauki społecznej tzw. trzech kroków: zbadać, ocenić, działać. Dlatego w trakcie rozważań są prezentowane najpierw cechy postępu tech- nicznego (1), dokonana jego ocena (2), a następnie elementy integralnej wizji rzeczywistości (3).
Bibliografia
Bogner A., Einführung: Zur Ethisierung der Technik [in:] Ethisierung der Technik — Technisierung der Ethik. Der Ethik-Boom im Lichte der Wissenschafts- und Technik- forschung, hrsg. v. A. Bogner, Baden-Baden 2013, s. 7–25.
Bremer J., Encyklika Laudato si’ — ekologia integralna podstawowym elementem kato- lickiej nauki społecznej [in:] Kościół i nauka w obliczu ekologicznych wyzwań, red. J. Poznański, S. Jaromi, Kraków 2016, S. 37–54.
Dylus A., Integralna ekologia papieża Franciszka. Perspektywa etyki odpowiedzialności [in:] Świat jako wspólny dom. Wokół koncepcji ekologii integralnej w encyklice Lau- dato si’, red. A. Wysocki, Warszawa 2016, S. 109–129.
Edenhofer O., Klima, Kohle, Kapital. Zum Stand der internationalen Klimapolitik, „Stim- men der Zeit“ 143 (2018) 4, S. 255–264.
Endras A., Die Welt brennt, der Gipfel streitet, „Zeit Online“, https://www.zeit.de/wirt-schaft/2018-12/un-klimakonferenz-welt-klimagipfel-klimaschutz-kattowitz [Abruf: 25.01.2019].
Ethisierung der Technik — Technisierung der Ethik. Der Ethik-Boom im Lichte der Wis- senschafts- und Technikforschung, hrsg. v. A. Bogner, Baden-Baden 2013.
Franziskus, Ansprache von Papst Franziskus an der Vollversammlung des Päpstlichen Apostolischen Rates für die Kultur (18.11.2017), http://w2.vatican.va/content/fran-cesco/de/speeches/2017/november/documents/papa-francesco_20171118_plenaria-cultura.html [Abruf: 12.02.2019].
Franziskus, Apostolisches Schreiben Evangelii Gaudium (2013), http://w2.vatican.va/content/francesco/de/apost_exhortations/documents/papa-francesco_esortazione-ap_20131124_evangelii-gaudium.html [Abruf: 15.01.2019].
Franziskus, Enzyklika Laudato si’ (2015), https://www.katholisch.at/laudatosi [Abruf: 16.02.2019].
Ganowicz-Bączyk A., Wątki ekoetyczne w encyklice Laudato si’ papieża Franciszka [in:] Kościół i nauka w obliczu ekologicznych wyzwań, red. J. Poznański, S. Jaromi, Kraków 2016, S. 193–214.
Hertl M., In der digitalen Subkultur, „Herder Korrespondenz“ 71 (2017) 6, S. 37–39. Hubig Ch., Technik [in:] Lexikon der Wirtschaftsethik, hrsg. v. G. Enderle, Freiburg 1993, S. 1079–1081.
Johannes XXIII, Enzyklika Mater et Magistra (1961), http://w2.vatican.va/content/john-xxiii/de/encyclicals/documents/hf_j-xxiii_enc_15051961_mater.html [Abruf:16.02.2019].
Miller C., Technocracy and Tradition, „Communio. International Catholic Review“ 44 (2017) 4, S. 718–746.
Mutschler H.D., Die Gottmaschine. Das Schicksal Gottes im Zeitalter der Technik, Augsburg 1998.
Mutschler H.D., Technik als Religionsersatz, „Scheidewege. Jahresschrift für skeptisches Denken“ 28 (1999), S. 42–54.
Nordmann A., Technikphilosophie zur Einführung, Hamburg 2015.
Schleissing S., Laien, Experten, Propheten: Zur Rolle der Theologen in Technikdiskursen [in:] Technik und Lebenswirklichkeit: Philosophische und theologische Deutungen der Technik im Zeitalter der Moderne, hrsg. v. A.M. Richter, Ch. Schwarke, Stuttgart 2014, S. 203–216.
Tatar M., Ontyczna duchowość stworzenia w perspektywie Laudato si’ [in:] Świat jako wspólny dom. Wokół koncepcji ekologii integralnej w encyklice Laudato si’, red. A. Wysocki, Warszawa 2016, S. 61–82.
Wieland Th., Laudato si’ praktisch, „Herder Korrespondenz“ 70 (2016), Nr. 11, S. 47–50.