Misjonarze dla Indian według wytycznych pierwszych trzech Synodów w Limie
PDF (English)

Słowa kluczowe

misjonarze Indian
synody w Limie
seminaria w Ameryce Kolonialnej
święcenia Indian
redukcje

Jak cytować

Nawrot, P. (2021). Misjonarze dla Indian według wytycznych pierwszych trzech Synodów w Limie. Poznańskie Studia Teologiczne, 38, 123–144. https://doi.org/10.14746/pst.2021.38.06

Abstrakt

W czasie podboju i kolonizacji Ameryki hiszpańskiej Kościół katolicki miał co najmniej dwa różnorodne sposoby porządkowe: a) Kościół hiszpański i b) Kościół misyjny. Istniała wyraźna różnica między nimi, poczynając od grup etnicznych, wśród i dla których działały, metod pracy duszpasterskiej, stylu liturgii, treści katechezy, praw kościelnych, a nawet tożsamości księży, którzy mieli być kapelanami tylko jednej z tych społeczności. Niemal od samego powstania instytucji Kościół katolicki w Nowym Świecie miał zdolność różnicowania swojej działalności apostolskiej w zależności od grupy etnicznej, która go tworzyła. Zaszczepienie hiszpańskiego Kościoła w miastach kolonialnych w Ameryce było stosunkowo łatwe. Jednak zbudowanie nowego Kościoła - Kościoła misyjnego - wymagało stworzenia nowego modus operandi dla jego działalności apostolskiej. Praca misyjna wśród Indian nie mogła być powierzona któremukolwiek księdzu lub bratu, który czułby się powołany do podjęcia działań wśród Indian, ale zakonnikom i księżom specjalnie dobranym, by zamieszkać wśród ludności rodzimej i przygotowanym inaczej niż duchowieństwo świeckie. Pierwsze trzy Synody w Limie i ich równoległe Synody w Meksyku poruszyły tę kwestię na kilku swoich posiedzeniach. W artykule staram się przedstawić ówczesnych misjonarzy Indian, którzy choć niejednokrotnie nie uchowali się od niedoskonałości i błędów, umieli wypełniać misję z logiką i z apostolską odwagą, przestrzegając instrukcji synodów.

https://doi.org/10.14746/pst.2021.38.06
PDF (English)

Bibliografia

AHSI (Archivum Historicum Societatis Iesu), Perú 17, “Litterae Annuae 1688-89-90”.

AHSI, Perú 23, Historia General de la Compañia.

AHSI, Perú 19, Peruana Historia I, 1567-1625.

Bartra E., Los manuscritos del Tercer Concilio Limense (1582–1583) “Revista Teológica Limense” 16 (1982), pp. 307-322.

Concilium Limense. Celebratum anno 1583 sub Gregorio XIII Sum. Pont. autoritate Sixti Quinti Pont. Max. approbatum. Iussu Catholici Regis Hispaniarum atque Indiarum, Philippi Secundi, editum, Ex Officina Petri Madrigalis Typographi, Madrid 1591.

Decretos del Concilio Tercero Provincial Mexicano (1585). Edición histórico-crítica y estudio preliminar, ed. L. Martínez Ferrer, t. 1-2, México: El Colegio de Michoacán, Zamora (Mich.), Universidad Pontificia de la Santa Cruz, 2009.

Dussel E., Los concilios provinciales de América Latina en los siglos XVI y XVII [in:] El episcopado latinoamericano y la liberación de los pobres 1504-1620, Buenos Aires: Editorial Docencia, 2014.

García Adrianzén E.T., SJ, Aportaciones de la Compañía de Jesús en el III Concilio Provincial de Lima (1582-1583) para la labor evagelizadora de los pueblos, Madrid: Pontificia Universitas Comillensis, Matriri, 2017.

García Prieto Z., Los tres primeros concilios de México, Universidad Pontifica de Salamanca, REDC 46 (1989), pp. 435-487.

López Lamerain C., El III Concilio de Lima y la conformación de una normativa evangelizadora para la Provincia Eclesiástica del Perú, “Intus-Legere Historia” 5 (2011) 2; pp. 51-58.

Martínez Ferrer L., Los Terceros Concilios de Lima (1582-1583) y México (1585). Similitudes y divergencias [in:] La Iglesia y el Mundo Hispánico en tiempos de Santo Tomás de Villanueva (1486-1555), coord. F. Javier Campos, Madrid: Estudios Superiores del Escorial, 2018.

Tercer Concilio Limense (1583-1591), Edición bilingüe de los decretos, ed. L. Martínez Ferrer, tr. J.L. Gutiérrez, Lima: Facultad de Teología Pontificia y Civil de Lima, Universidad Pontificia de la Santa Cruz, Ediciones San Pablo, 2017.

Trujillo Mena V., La legislación eclesiástica en el Virreinato del Perú durante el siglo XVI. Lima: Librería e Imprenta GOL, S.A., 1963.