Księga Powtórzonego Prawa jako teologiczne źródło anamnetycznego wymiaru roku liturgicznego
PDF (Italiano)

Słowa kluczowe

Jezus Chrystus
Kościół
liturgia
rok liturgiczny
anamneza
uobecnienie
pamiątka
misteium

Jak cytować

Kwiatkowski, D. (2021). Księga Powtórzonego Prawa jako teologiczne źródło anamnetycznego wymiaru roku liturgicznego. Poznańskie Studia Teologiczne, 38, 205–217. https://doi.org/10.14746/pst.2021.38.10

Abstrakt

Artykuł przedstawia anamnetyczny wymiar roku liturgicznego oraz jego starotestamentalne źródło teologiczne, którym jest Księga Powtórzonego Prawa. Kalendarz liturgiczny nie jest terminarzem, w którym zaznaczone są daty różnych świąt kościelnych. Jest on rozłożonym w czasie uobecnieniem misterium zbawczego Jezusa Chrystusa. Chcąc zrozumieć anamnetyczny wymiar roku liturgicznego, trzeba ukazać, czym było święto religijnej tradycji Izraela. Zwłaszcza na podstawie Księgi Powtórzonego Prawa, nazywanej „Księgą pamięci”, wykazano, że każde biblijne święto jest anamnezą, czyli uobecnieniem konkretnego wydarzenia z historii zbawienia. Takie rozumienie święta jest także w liturgii Kościoła. Znaczenie roku liturgicznego polega przede wszystkim na ścisłym powiązaniu go z misterium Chrystusa. Każde święto jest uobecnieniem „tu” i „teraz” zbawczego dzieła Jezusa Chrystusa. Dokonuje się ono dzięki obecności i działaniu Ducha Świętego w liturgii Kościoła.

https://doi.org/10.14746/pst.2021.38.10
PDF (Italiano)

Bibliografia

Allmen von J., Saggio sulla cena del Signore, Roma 1968.

Bergamini A., L’anno liturgico. Cristo festa della Chiesa. Storia, celebrazione, teologia, spiritualità, pastorale, Cisinello Balsamo (Milano) 2002.

Brzeziński D., Chrystus wczoraj i dziś, i na wieki. Anamnetyczny wymiar roku liturgicznego, Toruń 2010.

Casel O., Chrześcijańskie misterium kultu, tłum. M. Wolicki, Kraków 2000.

Concilio Vaticano II, La Costituzione sulla Sacra Liturgia Sacrosanctum Concilium, Città del Vaticano 2002, p. 48-78.

Corbon J., Pamięć [in:] Słownik Teologii Biblijnej, red. X. Léon Dufour, Poznań 1990, p. 639-642.

Diètrich de S., Boży plan zbawienia, Warszawa 1967.

Dufour Leon X., Condividere il Pane Eucaristico, Leumann-Torino 1983.

Jak modlą się Żydzi. Antologia modlitw, studio di M. Tomal, Warszawa 2000.

Jeremias J., Le parole dell’ultima cena, Brescia 1973.

Kwiatkowski D., Teologiczno-liturgiczne znaczenie pojęć „pamiętać” i „pamiątka” w Starym Testamencie, „Kaliskie Studia Teologiczne” 1 (2002), p. 117-128.

Nadolski B., Liturgika, t. 2: Liturgia i czas, t. 2, Poznań 1991.

Neunheuser B., Memoriale [in:] Nuovo Dizionario di Liturgia, red. D. Sartore, A.M. Triacca, Cinisello Balsamo (Milano) 1993, p. 765-781.

Ogólne normy roku liturgicznego i kalendarza [in:] Mszał rzymski dla diecezji polskich, Poznań 1986, p. [66–88].

Pałęcki W., Rok liturgiczny Paschą Chrystusa. Misterium roku liturgicznego według Odo Casela (1886–1948), Sandomierz 2006.

Pius XII, Encyklika o liturgii Mediator Dei, tłum. J. Wierusz-Kowalski, Kielce 1948.

Rad von G., Teologia Starego Testamentu, tłum. B. Widła, Warszawa 1984.

Ravasi G., Deuteromonio [in:] Nuovo Dizionario di Teologia Biblica, a cura di P. Rossano, G. Ravasi, A. Girlanda, Cinisello Balsamo (Milano) 19945, p. 391-397.

Tomal M. (studio), Come pregano gli Ebrei. Antologia delle preghiere, Warszawa 2000.

Worbs M., Chrystocentryzm roku liturgicznego według Romana Guardiniego [in:] Misterium Chrystusa w roku liturgicznym. Księga pamiątkowa dedykowana Księdzu Profesorowi Bogusławowi Nadolskiemu TChr z okazji 55-lecia Święceń Kapłańskich i 50-lecia pracy naukowej, red. J. Nowak, Poznań 2012, p. 102-114.