Pojęcie osoby w konfucjanizmie
PDF (English)

Słowa kluczowe

osoba
Konfucjusz
konfucjanizm
relacje społeczne
humanizm

Jak cytować

Gacka, B. (2021). Pojęcie osoby w konfucjanizmie. Poznańskie Studia Teologiczne, 39, 127–141. https://doi.org/10.14746/pst.2021.39.07

Abstrakt

Artykuł prezentuje pojęcie osoby w konfucjanizmie w kontekście życia Konfucjusza (551-475 przed Chr.). Jako wędrowny Mędrzec, Konfucjusz uczył praktycznego znaczenia wartości moralnych w życiu społecznym i politycznym. Uczniowie zebrali jego nauki w Analektach, w których Konfucjusz twierdzi, że w wieku pięćdziesięciu lat pojął wolę Niebios (A 11:4) i zajął się kształtowaniem człowieka. Nauczał humanizmu z odniesieniem do Transcendencji (T’ien).
Według Tu Wei-Minga (Harvard University) i Johna Berthronga (Boston University), wybitnych specjalistów, konfucjanizm ukazuje społeczny wymiar „osoby ludzkiej”, która stanowi „centrum relacji”, a zarazem podkreśla, że osoba rozwija się twórczo. Moralny charakter stosunków międzyludzkich obejmuje zwłaszcza „pięć relacji”: pan–sługa, ojciec–syn, mąż–żona, starszy brat–młodszy brat, przyjaciel–przyjaciel. Istotą osoby ludzkiej jest człowieczeństwo (jen lub ren).
Tak jak „współczucie” jest największą cnotą buddyjską, a miłość stanowi największą cnotę chrześcijańską, tak „człowieczeństwo” (jen lub ren) wyraża największą cnotę konfucjańską. Nauka konfucjańska ma na uwadze udoskonalenie porządku społeczno-politycznego jako środka do osiągnięcia powszechnej miłości i osobowego rozwoju człowieka (juncy).

https://doi.org/10.14746/pst.2021.39.07
PDF (English)

Bibliografia

Berthrong J., All under Haeven. Transforming Paradigms in Confucian-Christian Dialogue, Albany 1994.

Berthrong J., E., Confucianism. A Short Introduction, London 2014.

Chang W., Prior M.J., Confucian Ren and Jesus’ Agape as a Basic Virtue towards a More Ecumenical World, “Journal of Ecumenical Studies” 51 (2016) 4, pp. 552-566.

Encyclopedia of Chinese Philosophy, ed. A.S. Cua, New York 2003.

Fang Th.H., Creativity in Man and Nature. A Collection of Philosophical Essays, Taipei 1980.

Hinton D., Bullen D., Analects. Confucius, Berkeley 2014.

Kościół Azji a religie, ed. I. Ledwoń, Lublin 2018.

Lan Y.F., A History of Chinese Philosophy, trans. D. Bo dde, Princeton 1952.

Leksykon religii, ed. H. Waldenfels, Warszawa 1997.

Lu Y., “Love Your Neighbor as Yourself” (L k 10:27b). The Parable of the Good Samaritan in the Light of Regulatory Focus Theory, “EC Psychology and Psychiatry” 5 (2017) 1, pp. 1-6.

Sakowicz E., Religioznawstwo, Lublin 2009.

Tu Wei-Ming, A spiritual turn in philosophy: Rethinking the global significance of Confucian humanism, “Journal of Philosophical Research” 37 (2012), pp. 389-401.

Tu Wei-Ming, Centrality and Commonality: An Essay on Confucian Religiousness [in:] A Revised and Enlarged Edition of ‘Centrality and Commonality: An Essay on Chung-yung, New York 1989.

Tu Wei-Ming, Confucian Thought: Selfhood as Creative Transformation, New York 1985.

Yao Z.X., Confucianism and Christianity. A Comparative Study of Jen and Agape, Brighton 1996.

Young D.J., Confucianism and Chistianity. The First Encounter, Hong Kong 1983.