Abstrakt
W historii dzieła misyjnego Kościoła, realizowanego nieprzerwanie od dwóch tysięcy lat, wiele razy pojawiały się kolejne paradygmaty misyjności, a w konsekwencji nowe metody misyjne oraz innowacyjne środki odziaływania misyjnego. Znajomość zakresu i znaczenia owych paradygmatów oraz metod pozwala dostrzec dynamiczność realizacji dzieła misyjnego Kościoła nie tylko w wymiarze geograficznym, ale nade wszystko zrozumieć wymiar kreatywnej operatywności Kościoła w odniesieniu do zmieniających się uwarunkowań społeczno-kulturowych, czyli nowych wyzwań o charakterze misyjno-ewangelizacyjnym, z jakimi Kościół musi się zmierzyć w każdej epoce.
Bibliografia
Baptista J., Modelos de la Iglesia en la historia de la misión: una perspectiva histórica, w: La misión en el umbral del tercer milenio. Simposio Latinoamericano de Misionología, Cochabamba 2002, s. 49-53.
Benedykt XV, List apostolski „Maximum Illud” (1919), https://opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/benedykt_xv/listy/maximum_illud_30111919.html [dostęp 7.07.2022].
Bevans S. B., Schroeder R., Teología para la misión hoy. Constantes en contexto, Estella 2009.
Bosch D. J., Oblicza misji chrześcijańskiej. Zmiany paradygmatu w teologii misji, Katowice 2010.
Castro L. A., Modelos de la Iglesia en la historia de la misión, su impacto para nosotros hoy, w: La misión en el umbral del tercer milenio. Simposio Latinoamericano de Misionología, Cochabamba 2002, s. 19-48.
Chrostowski W., Entuzjazm i sprzeciw wobec Chrystusa, Kraków 2019.
Esquerda Bifet J., Teología de la evangelización, Madrid 1995.
Fąs L., „Amor fontalis” jako początek misji, „Nurt SVD” 38(2004)2, s. 7-25.
Fąs L., Misyjność Kościoła w przedsoborowych dyskusjach misjologicznych, „Nurt SVD” 39(2005)2, s. 109-146.
Fąs L., Obraz misji w różnorodności eklezjologicznej, „Nurt SVD” 39(2005)3, s. 35-64.
Franciszek, Adhortacja „Evangelii gaudium” (2013), Kraków 2013.
Górski J., Misje zadaniem Kościoła, w: Misje i religie. Księga pamiątkowa poświęcona ks. prof. dr. hab. Władysławowi Kowalakowi SVD z okazji 45-lecia działalności misjologii w ATK i UKSW w Warszawie, red. J. Różański, Górna Grupa 2014, s. 53-59.
Handbuch der Kirchengeschichte, Hg. H. Jedin, Bd. I, Freiburg 1965.
Jan Paweł II, Encyklika „Fides et ratio” (1998), Wrocław 1998.
Jan Paweł II, Encyklika „Redemptor hominis” (1979), Wrocław 2017.
Jan Paweł II, Encyklika „Redemptoris missio” (1990), Wrocław 1995.
Kluj W., Formowanie się lokalnego duchowieństwa na Madagaskarze, w: Ewangelia w Afryce wczoraj i dziś, red. J. Różański, P. Szuppe, Warszawa 2003, s. 159-175.
Kluj W., Zmienne dzieje Kościoła w Azji Środkowej, w: „Ecclesia in Asia”. Wybrane problemy Kościoła w Azji w świetle posynodalnej adhortacji Jana Pawła II, red. J. Różański, Warszawa 2004, s. 143-165.
Kollbruner F., Vatikanum II, w: Lexikon Missions-Theologischer Grundbegriffe, red. K. Müller, Th. Sundermeier, Berlin 1987, s. 520-525.
Kominek B., Kościół po Soborze, Paris 1969.
Luzbetak L., Kościół a kultury. Nowe perspektywy w antropologii misyjnej, Warszawa 1998.
Martínez de Arrola V., Alejos Grau C. J., Saranyana J. I., Magisterio pontificio y asambleas eclesiásiticas en el siglo XX, w: Teología en América Latina. El siglo de las teologías latinoamericanas (1899-2001), red. J. I. Saranyana, Vol. III, Vervuert 2002, s. 39-162. https://doi.org/10.31819/9783964563545-005 DOI: https://doi.org/10.31819/9783964563545-005
Michalik A., Zrozumieć chrześcijaństwo. Istota chrześcijaństwa według Josepha Ratzingera, Tarnów 2008.
Miotk A., List apostolski „Maximum illud” w stulecie promulgacji – historyczne znaczenie i profetyczne przesłanie, w: W służbie misji. Od „Maximum illud” do „Evangelii gaudium” i „Querida Amazonia”, red. A. Pietrzak, Ł. Samiec, Lublin 2021, s. 49-69.
Modele misyjne i areopagi współczesnego zaangażowania misyjnego, red. Z. Sobolewski, K. Szymczycha, Górna Grupa 2021.
Mulders A., Missionsgeschichte. Die Ausbreitung des katholischen Glaubens, Regensburg 1960.
Müller K., Teologia misji. Wprowadzenie, Warszawa 1989.
Muñoz León D., Modelos de misión en las primeras comunidades cristianas, w: OMP, La misionología hoy, Estella 1987, s. 112-137.
Paweł VI, Adhortacja apostolska „Evangelii nuntiandi” (1975), Wrocław 2001.
Ratzinger J., Misje w świetle innych tekstów soborowych, w: Misje po Soborze Watykańskim II, red. W. Kowalak, Płock 1981, s. 49-66.
Restori M., Raschietti E., Historia de la evangelización. Introducción a los paradigmas y modelos de misión, w: CELAM, Manual de Misionología. Iglesia, tu nombre es Misión. Un compromiso más allá de las fronteras. PELAL VII, Bogotá 2019, s. 75-123.
Różański J., Inkulturacja Kościoła wśród ludów Środkowego Sudanu, Poznań 2004.
Różański J., Misje a promocja ludzka, Warszawa 2001.
Różański J., Misjologia i religioznawstwo na ATK/UKSW (1969-2019). Historia i dokumentacja, Warszawa 2020.
Różański J., Wokół koncepcji inkulturacji, Warszawa 2008.
Samiec Ł., Rozumienie misji Kościoła w oparciu o przyjęty paradygmat teologii według Stephana B. Bevensa i Rogera Schroedera, w: W służbie misji. Od „Maximum illud” do „Evangelii gaudium” i „Querida Amazonia”, red. A. Pietrzak, Ł. Samiec, Lublin 2021, s. 13-47.
Schmidlin J., Katholische Missionslehre im Grundriss, Münster 1919.
Sievernich M., Die christliche Mission. Geschichte und Gegenwart, Darmstadt 2009.
Sobór Watykański II, Dekret o działalności misyjnej Kościoła „Ad gentes” (1965), Poznań 2002.
Sobór Watykański II, Konstytucja dogmatyczna o Kościele „Lumen gentium” (1964), Poznań 2002.
Sobór Watykański II, Konstytucja pastoralna o Kościele w świecie współczesnym „Gaudium et spes” (1965), Poznań 2002.
Spindler M., Modele misyjne, w: Misjologia. Kontekst ekumeniczny. Mały słownik, red. I. Bria, Ph. Chanson, J. Gadille, M. Spindler, Warszawa 2007, s. 216-221.
Suess P., Teología de la misión. Convocar y enviar: siervos y testigos del Reino, Quito 2007.
Licencja
Prawa autorskie (c) 2022 Tomasz Szyszka
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.