Abstrakt
Kobieta jako wezwanie bytu według teologii wschodniej a przykład Jadwigi Zamoyskiej
Człowiek rozumiany jako obraz Boga ma niezbywalne prawo i możliwość wyrażania swojej tożsamości jako kobieta lub jako mężczyzna. Świadczy to o ontologicznej równości mężczyzny i kobiety, jednakowo powołanych do pokonywania ograniczeń związanych z indywidualną naturą. Współczesne ruchy tzw. wyzwolenia kobiet w dążeniu do wolności niejednokrotnie tracą z pola widzenia podstawowy zmysł człowieczeństwa. Skutkiem tego jest niekiedy ich wysoce konfrontacyjny styl zmagania o własną odrębność i autonomiczność prowadzący aż do zdobycia ekskluzywnej pozycji i całkowitego sprzeciwu wobec męskiej formy przewodnictwa w życiu wspólnotowym, co wydaje się absolutnie obce postawie Jadwigi Zamoyskiej. Tymczasem kobieta, podobnie zresztą jak mężczyzna, potrzebuje dziś odnalezienia w sobie utraconych aspektów chrystianizmu, które pozwoliłyby jej nieustannie pozostawać w zgodzie z samą sobą.
Bibliografia
Breckenhagen K., Die Ikone der „Gottesmutter von Vladimir“ und ihre byzantinischen Parallelen, „Kyrios” 3 (1963), pp. 146–151.
Behr-Sigel E., Ware K., L’ordination de femmes dans l’Église orthodoxe, Paris 1998.
Chałupka W., Jadwiga z Działyńskich Zamoyska — niewiasta mężna, wychowawczyni mądra. Verba Sacra, http://www.verbasacra.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=191:verba-sacra-w-zakopanem-generaowa-zamoyska [accessed: 25.02.2016].
Consulta Teologica Anglicana-Ortodossa negli USA, Dichiarazione sull’ordinazione delle donne (New York, 1976), in: Enchiridion Oecumenicum. Documenti del dialogo teologico interconfessionale, vol. 2: Dialogi locali 1965–1987, eds. G. Cereti, S.J. Voicu, Bologna 1988, pp. 1219–1223.
Czachowska K., Generałowa Jadwiga Zamoyska (1831–1923). Życie i dzieło, Poznań 2011.
Evdokomov P., Kobieta i zbawienie świata, transl. E. Wolicka, Poznań 1991.
Goriczewa T., Córki Hioba. Chrześcijaństwo a feminizm, transl., ed., G. Ojcewicz, Szczytno 2023.
Gwyn McDowell M., The iconicity of priesthood: male bodies or embodied virtue?, ‘Studies in Christian Ethics’ 26 (2013) no 3, pp. 364–377. DOI: https://doi.org/10.1177/0953946813484412
Harrison N.V., Orthodox arguments against the ordination of women as priests, in: Women and the priesthood, ed. T. Hopko, Crestwood [USA: New York] 1999, pp. 165–187.
Hopko T., Women and the priesthood: reflections on the debate — 1983, in: Women
and the priesthood, ed. T. Hopko, Crestwood [USA: New York] 1999, p. 235.
Jan Paweł II, Encyklika Evangelium vitae, Watykan 1995.
Kałużny T., Święcenia kapłańskie kobiet z perspektywy prawosławnej, „Polonia Sacra” 19 (2015) no 4 (41), pp. 133–153. DOI: https://doi.org/10.15633/ps.1096
Jazykova I., Świat ikony, transl. H. Paprocki, Warszawa 1998.
Paprocki H., Diakonisy (historia i współczesność), „Elpis” 4/6 (2002), pp. 261–272. DOI: https://doi.org/10.31743/vp.10379
Szafrański L., Diakonisy i ich rola w pierwotnym Kościele, „Vox Patrum” 9/17 (1989), pp. 737–755.
Szmydki R., Współczesna teologia o kobiecie, „Collectanea Theologica” 57/4 (1987), pp. 55–64.
Uspienski L., Teologia ikony, transl. M. Żurowska, Poznań 1993.
West Ch., Eros i agape. Miłość, która daje szczęście, transl. A. Skucińska, Kraków 2011.
http://www.verbasacra.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=191:verba-sacra-w-zakopanem-generaowa-zamoyska [accessed: 28.03.2023].
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Jarosław Moskałyk
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.