Szymon Mag - pierwszy herezjarcha w chrześcijaństwie w źródłach patrystycznych i apokryfach „Piotrowych”
Okładka czasopisma Poznańskie Studia Teologiczne, tom 46, rok 2024
PDF

Słowa kluczowe

Szymon Mag
Apokryfy Nowego Testamentu
szymonianie
gnoza
herezja
pierwszy herezjarcha w chrześcijaństwie
apokryfy „Piotrowe”

Jak cytować

Kieling, M. (2024). Szymon Mag - pierwszy herezjarcha w chrześcijaństwie w źródłach patrystycznych i apokryfach „Piotrowych”. Poznańskie Studia Teologiczne, 46, 125–141. https://doi.org/10.14746/pst.2024.46.8

Abstrakt

Wielu autorów wczesnochrześcijańskich uważało Szymona Maga, którego historia pojawia się w kanonicznej Księdze Nowego Testamentu — Dziejach Apostolskich (Dz 8,4–24) — za pierwszego herezjarchę i archetyp wszystkich heretyków. Opis jego działalności, w której ważne miejsce znajduje jego spór ze św. Piotrem można znaleźć w literaturze apokryficznej, a szczególnie w „apokryfach Piotrowych”. Celem artykułu jest przedstawienie roli pierwszego herezjarchy jako praojca wszystkich herezji w Kościele oraz ukazanie motywu walki ze św. Piotrem na podstawie apokryfów określanych jako „Piotrowe”, do których zaliczamy następujące pisma: Dzieje Piotra (Acta Petri), Męczeństwo św. Piotra i Pawła spisane przez Linusa biskupa, Czyny i Męczeństwo św. Apostołów Piotra i Pawła, ps. Macellusa, Księgę ps. Abdiasza i Pseudoklementyny. W ramach opracowania w pierwszej części przedstawiono teksty autorów patrystycznych, którzy opisują działalność Szymona Maga i jego gnostyckiej sekty (Justyn Męczennik, Filastriusz z Brescii, Euzebiusz z Cezarei, Augustyn, Epifaniusz z Salaminy, Konstytucje Apostolskie, Izydor z Sewilli, Jan Damasceński). W drugiej części ukazano zagadnienie roli Szymona Maga w literaturze apokryficznej na podstawie utworów określanych jako apokryfy „Piotrowe”, z uwzględnieniem najważniejszego motywu jego działalności jako założyciela gnostyckiej sekty szymonian, oraz walki herezjarchy z Piotrem Apostołem w Rzymie, która zakończyła się zwycięstwem nad Szymonem Magiem, jego upadkiem i śmiercią. Apokryfy „Piotrowe” ukazują znaczenie i doktrynalny autorytet św. Piotra w Kościele starożytnym oraz przedstawiają upadek pierwszej gnostyckiej herezji. Pisma te mają charakter pouczający i stanowią przestrogę przed jakąkolwiek herezją. Ponadto potwierdzają pobyt Piotra w Rzymie, opisują jego działalność w stolicy imperium i jego śmierć męczeńską.

https://doi.org/10.14746/pst.2024.46.8
PDF

Bibliografia

Apokryfy Nowego Testamentu, t. 2: Apostołowie, część 1: Andrzej, Jan, Paweł, Piotr, Tomasz, red. M. Starowieyski, Kraków 2017.

Augustinus, De haeresibus, PL 42, 21–50.

Augustinus, De haeresibus ad Quodvultdeum liber unus, ed. R. Vander Plaetse, C. Beukers, Turnholti 1969, CCL 46, 266–345.

Constitutiones Apostolorum — Konstytucje Apostolskie, tłum. S. Kalinkowski, układ i oprac. A. Baron, H. Pietras, ŹMT 42 (Synodes et Collectiones Legum 2), Kraków 2007 (tekst grecki wg. ed. F.X. Funka, Didascalia et Constitutiones Apostolorum, I, Paderbornae 1905, 1–595.

Czyny i męczeństwo świętych Apostołów Piotra i Pawła ps. Marcellusa, tłumaczenie fragmentów wersji dłuższej i opracowanie: ks. M. Starowieyski, wersji krótszej: S. Wasielewski, w: Apokryfy…, s. 545–568.

Die Pseudoklementinen I. Homilien, hrsg. v. B. Rehm, G. Strecker, GCS 42, Berlin 1953; 1969, 1992 s. 23–281.

Die Pseudoklementinen II. Rekognitiones in Ruinus Übersetzung, hrsg. v. B. Rehm, F. Paschke, GCS 51, Berlin 1965.

Dwunastu. Pseudo Abdiasza historie apostolskie, tłum. M. Starowieyski, Kraków 1995.

Dzieje Piotra (Actus Vercellensis), przekład Z. Izydorczyk, M. Bielewicz, opracowanie Z. Izydorczyk, w: Apokryfy…, s. 480–524.

Epifaniusz z Salaminy, Panarion. Herezje 1-33. Tekst grecki i polski, tłum. M. Gilski Kraków 2015.

Epiphanius, Panarion, ed. K. Holl, 1–33, GCS 25, Leipzig 1915, 162–464. DOI: https://doi.org/10.1515/9783112469545-004

Euzebiusz z Cezarei, Historia kościelna, tłum. A. Caba na podstawie tłumaczenia ks. Arkadiusza Lisieckiego, ŹMT 70, Kraków 2013.

Filastrius Brixiensis, Diuersarum hereseon liber, ed. F. Heylen, G. Banterle, Scriptores circa Ambrosium 2, Milano–Roma 1991.

Filastrius Brixiensis, Diversarum hereseon liber, PL 12, 1111–1301.

Filastriusz z Brescii, Księga różnych herezji, wstęp, tłumaczenie i opracowanie M. Szram, ŹMT 87, Kraków 2021.

Irenaeus, Adversus haereses, I, ed. A. Rousseau – L. Doutreleau – B. Hemmerdinger – Ch. Mercier, SCh 263-264, Paris 1979; V, SCh 152-153, Paris 1969.

Isidorus Hispalensis, De haeresibus liber, ed. A.C. Vega, PLS 4, Paris 1970, 1815-1820, tłum. M. Cholewa: Świętego Izydora, biskupa Sewilli, Księga o herezjach, WST 6 (1993) 59-81.

Iustinus Martyrus, Apologiae pro Christianis, PTS 38, Berlin–New York 1994.

Iustinus Martyrus, Dialogus cum Tryphone, PTS 47, Berlin–New York 1997.

Jan Damasceński, O herezjach, tłum. A. Zhyrkova, w: Jan Damasceński, Dialektyka albo rozdziały filozoficzne. O herezjach, ŹMT 59, Kraków 2011, s. 105–139.

Joannes Damascenus, De haeresibus, ed. B. Kotter, (Die Schriften des Johannes von Damaskos 5), Berlin 1980.

Justyn Męczennik, Apologia 1, tłum. L. Misiarczyk, PSP 82, Warszawa 2023.

Justyn Męczennik, Dialog z Żydem Tryfonem, tłum. L. Misiarczyk, PSP 82, Warszawa 2023.

Męczeństwo św. Piotra Apostoła spisane przez Linusa biskupa, przekład i opracowanie K. Obrycki, w: Apokryfy…, s. 530–544.

Pseudoklementyny, omówienie ks. M. Starowieyski, w: Apokryfy…, s. 525–529.

Teodoret z Cyru, O herezjach, tłum. P.M. Szewczyk, ŹMT, Kraków 2016.

Theodoretus Cyrensis, Haereticarum fabularum compendium, PG 83, 335–556.

Vincentius Lerinensis, Commonitorium XXI, PL 50, 566.

Wincenty z Lerynu, Pamiętniki, tłum. J. Stahr, POK 8, Poznań 1928 (reprint 2012).

Czyżewski B., Herezje wczesnochrześcijańskie — zagadnienia wprowadzające, „Vox Patrum” 68 (2017), s. 7–20. DOI: https://doi.org/10.31743/vp.3327

Izydorczyk Z., Wstęp, w: Dzieje Piotra…, s. 480–482.

Janocha M., Wpływ apokryfów na ikonografię apostołów i ewangelistów, w: Apokryfy…, s. 71–121.

Kieling M., Geneza herezji i postawa wobec heretyków na podstawie Konstytucji apostolskich, „Vox Patrum” 71 (2017), s. 270–291. DOI: https://doi.org/10.31743/vp.4537

Kieling M., Wiara katolicka i stosunek do heretyków na podstawie XV księgi Kodeksu Teodozjusza w latach 325–395, w: Opuscula dedicata. Spiritus sanctus et eccelsia. Opuscula Bogdano Częsz septuagenario dedicata, Poznań 2015, s. 21–31.

Kochanek P., Szymon Mag, EK XIX, kol. 229–230.

Myszor W., Herezja w okresie patrystycznym, EK VI, kol. 752–753.

Obrycki K., Wstęp, w: Męczeństwo…, s. 530–531.

Ortodoksja, herezja, schizma w Kościele starożytnym, red. F. Drączkowski, J. Pałucki, P. Szczur, M. Szram, M. Wysocki, M. Ziółkowska, Lublin 2012.

Pietras H., Herezje, Kraków 2019.

Pilarczyk K., Szymon Mag w Dziejach Apostolskich. Miejsce narracji w strukturze księgi i jej znaczenie, „Biblica et Patristica Thoruniensia” 14 (2021), s. 65–95. DOI: https://doi.org/10.12775/BPTh.2021.003

Starowieyski M., Przedmowa, w: Dwunastu…, s. 545.

Starowieyski M., Św. Piotr, rozdział V, 1. Wstęp ogólny, c. Piotr w tradycji Kościoła, w: Apokryfy…, s. 476–477.

Szram M., Geneza herezji wczesnochrześcijańskich w ujęciu Filastriusza z Brescii, „Vox Patrum” 36 (2016), 65, s. 631–651. DOI: https://doi.org/10.31743/vp.3524

Zarzeczny R., Przygotowanie do wiary i przygotowanie do chrztu w „Pseudoklementynach”, w: Katechumenat i inicjacja chrześcijańska w Kościele starożytnym, red. F. Drączkowski, J. Pałucki, P. Szczur, M. Szram, M. Wysocki, M. Ziółkowska, Lublin 2011, s. 21–48.

Zmorzanka A.Z., Szymon Mag, w: Powszechna encyklopedia filozofii, praca zbiorowa, red. nacz. Andrzej Maryniarczyk, Lublin 2009, t. 9, s. 318–320.