Profilaktyka wypalenia zawodowego nauczycieli religii jako obszar permanentnej formacji
PDF (Język Polski)

Schlagworte

wypalenie zawodowe
nauczyciel religii
stres
profilaktyka
nauczanie religii
formacja

Zitationsvorschlag

Zellma, A., & Kołakowski, M. (2022). Profilaktyka wypalenia zawodowego nauczycieli religii jako obszar permanentnej formacji. Poznańskie Studia Teologiczne, 42, 111–123. https://doi.org/10.14746/pst.2022.42.07

Abstract

Profilaktyka wypalenia zawodowego zapewnia nauczycielom religii optymalną pomoc i wsparcie w rozwijaniu umiejętności niezbędnych w radzeniu sobie ze stresem wywołanym czynnikami zewnętrznymi (np. niskim prestiżem zawodu nauczyciela religii, brakiem satysfakcjonujących kontaktów z uczniami i ich rodzicami, oczekiwaniami społecznymi i eklezjalnymi, koniecznością stałego podnoszenia kwalifikacji). Analizy podjęte w niniejszym artykule mają na celu ukazanie opinii wybranych grup respondentów (z archidiecezji warmińskiej i diecezji opolskiej) na temat sposobów przeciwdziałania wypaleniu zawodowemu wśród nauczycieli religii. Koncentrują się wokół różnych propozycji związanych z przeciwdziałaniem wypaleniu zawodowemu. Dowodzą, że nauczyciele religii dostrzegają potrzebę systematycznego wsparcia merytorycznego i metodycznego oraz duchowego ze strony osób odpowiedzialnych za permanentną formację. Za ważną uznają konstruktywną, prowadzoną w klimacie dialogu i zaufania, współpracę z dyrekcją szkoły, rodzicami, nauczycielami, proboszczami, wizytatorami i dyrektorami referatów katechetycznych. Respondenci postulują potrzebę poszukiwania nowych rozwiązań w zakresie profilaktyki wypalenia zawodowego oraz większą troskę o formację duchową.

https://doi.org/10.14746/pst.2022.42.07
PDF (Język Polski)

Literaturhinweise

Buchta R., Cichosz W., Zellma A., Religious Education in Poland during the COVID-19 Pandemic from the Perspective of Religion Teachers of the Silesian Voivodeship, „Religions” 12(2021)8, s. 1-13. https://doi.org/10.3390/rel12080650 DOI: https://doi.org/10.3390/rel12080650

Gogolik M., Wypalenie zawodowe nauczycieli religii, w: Edukacja. Teologia i Dialog. Wybrane aspekty kryzysów egzystencjalnych i religijnych, t. 12, red. B. J. Soiński, Poznań 2016, s. 85-97.

Hreciński P., Religijne sposoby radzenia sobie a stres i wypalenie zawodowe u nauczycieli religii, „Studia Psychologica” 17(2017)2, s. 43-59. https://doi.org/10.21697/sp.2017.17.2.03 DOI: https://doi.org/10.21697/sp.2017.17.2.03

Kocór M., Wypalenie zawodowe nauczycieli. Diagnoza, wsparcie, profilaktyka, Kraków 2019.

Lachowska B., Starczewski K., Kryzys w wartościowaniu i praca emocjonalna a wypalenie zawodowe u nauczycieli religii, „Medycyna Pracy” 66(2015)5, s. 687-700. https://doi.org/10.13075/mp.5893.00363 DOI: https://doi.org/10.13075/mp.5893.00363

Lipowska J., Wypalenie zawodowe a motywacja do pracy i czynniki ją wzmacniające u kadry pedagogicznej instytucji opiekuńczo-wychowawczych, Poznań 2016, s. 243.

Papieska Rada ds. Krzewienia Nowej Ewangelizacji, Dyrektorium o katechizacji, Kielce 2020.

Piskozub M., Radzenie sobie ze stresem w pracy katechety, „Studia Gdańskie” 39(2019), s. 235-243.

Simiński Ł., Tożsamość i kompetencje katechetów. Studium katechetyczne w świetle badań katechetów diecezji pelplińskiej, Pelplin 2021.

Stach-Hejosz M., Czego boją się katecheci? Źródła stresu katechety i sposoby przezwyciężania trudności, „Katecheta” 9(2004), s. 62-68.

Stach-Hejosz M., Symptomy stresu w pracy katechety, „Bielsko-Żywieckie Studia Teologiczne” 8(2007), s. 161-172.

Zellma A., Formacja katechetów – inspiracje „Dyrektorium o katechizacji”, „Studia Warmińskie” 58(2021), s. 285-300. https://doi.org/10.31648/sw.6337 DOI: https://doi.org/10.31648/sw.6337

Zellma A., Jak radzić sobie z wypaleniem zawodowym w posłudze katechetycznej?, w: Między tradycją a współczesnością. I Krajowy Kongres Katechetyczny, red. A. Bałoniak, J. Szpet, Poznań 2008, s. 249-270.

Zellma A., Profilaktyka syndromu wypalenia zawodowego we wstępnej formacji nauczycieli religii, „Roczniki Teologiczne” 11(2014), s. 143-156.