Abstract
Ratzinger odczytuje II Sobór Watykański w świetle najbardziej katolickiej litery alfabetu, czyli litery „i”. Uważa bowiem, że katolik nie może przeciwstawiać Soboru Watykańskiego II Soborowi Trydenckiemu lub Watykańskiemu I i odwrotnie. Ratzinger nie uznaje zatem alternatywy „albo–albo” — albo Sobór Trydencki i Watykański I, albo Watykański II. To zwolennicy ideologii stają wobec alternatywy „albo–albo” i przeciwstawiają sobie Sobory: Watykański II Watykańskiemu I oraz Trydenckiemu i odwrotnie. Ratzinger, stosując hermeneutykę ciągłości, nie ulega antyduchowi Soboru. Antyduch Soboru zrywa z tym, co było przed Soborem, w imię zasady, że wszystko, co nowe lub rzekomo nowe, jest o wiele lepsze od tego, co było lub co jest. W taki sposób interpretuje Sobór „skrzydło postępowe”, które można określić mianem „progresizmu”. Oprócz „skrzydła postępowego” istnieje w Kościele również „tradycjonalizm”, który można określić mianem „integryzmu”. Dla tradycjonalistów istnieje tylko Kościół przed Soborem. Tak jak dla progresistów nowe jest lepsze od starego, tak dla integrystów stare jest lepsze od nowego. Chociaż progresistów jest więcej niż integrystów, to jednak ci ostatni mają ściśle określone struktury. Ten antyduch Soboru zdaje się stawać ideologią. Ideologia jest systemem, którego celem jest realizacja jakiejś utopii. W kontekście antyducha Soboru Ratzinger przypomina „ojca rodziny, który ze swego skarbca wydobywa rzeczy nowe i stare” (Mt 13,52). Dla niego Sobór pochodzi od Ducha Świętego, który posługiwał się ludźmi. Od Ducha Świętego pochodzi prawdziwy duch Soboru, któremu litery dali ludzie Soboru.
Literaturhinweise
Benedykt XVI, Dekret Kongregacji ds. Biskupów, „L’Osservatore Romano” 3 (2009) 311, s. 45.
Benedykt XVI, List apostolski „motu proprio datae” odnośnie do stosowania liturgii rzymskiej sprzed reformy przeprowadzonej w 1970 r., „L’Osservatore Romano” 9 (2007) 296, s. 21–23.
Benedykt XVI, List do Biskupów o „motu proprio”, „L’Osservatore Romano” 9 (2007) 296, s. 24.
Benedykt XVI, Sobór źródłem entuzjazmu i nadziei, „L’Osservatore Romano” 3–4 (2013) 351, s. 29–34.
Benedykt XVI, Wydarzenia, które zachowamy w pamięci i sercu, „L’Osservatore Romano” 2 (2006) 280, s. 15–20.
Beyga P., Tradycja anglikańska w mszale dla ordynariatów personalnych byłych anglikanów, Opole 2018.
Herbut J., Ideologia a doktryna religijna, w: tegoż, Artykuły i szkice z metodologii i teorii metafizyki, filozoficznej analizy języka religii oraz estetyki i metafizyki, Opole 2008, s. 261–277.
Jaroszyński P., Ideologia [hasło], Powszechna Encyklopedia Filozofii, http://www.ptta.pl/pef/pdf/i/Ideologia.pdf [dostęp: 8.9.2024].
Mannheim K., Ideologia i utopia, tłum. J. Miziński, Warszawa 2019.
Ratzinger J., Kościół — znak wśród narodów, (Opera omnia VIII/1), tłum. W. Szymona, Lublin 2013.
Ratzinger J., Litera i duch Soboru Watykańskiego II w przemówieniach soborowych kardynała Fringsa, (Opera omnia VII/1), tłum. W. Szymona, Lublin 2016, s. 541–561.
Ratzinger J., Nowa pieśń dla Pana, Kraków 2005.
Ratzinger J., O nauczaniu II Soboru Watykańskiego, (Opera omnia VII/1), tłum. W. Szymona, Lublin 2016.
Ratzinger J., O nauczaniu II Soboru Watykańskiego, (Opera omnia VII/2), tłum. E. Grzesiuk, Lublin 2016.
Ratzinger J., Święto wiary. O teologii mszy świętej, tłum. J. Merecki SDS, Kraków 2006.
Ratzinger J., Teologia liturgii, (Opera omnia XI), tłum. W. Szymona, Lublin 2012.
Ratzinger J., W rozmowie z czasem, (Opera omnia XIII/1), tłum. zbiorowe, Lublin 2017.
Roche Muggeridge A., Desolate City: Revolution in the Catholic Church, Harper & Roco 1990.
Warzeszak J., „Dyktatura” relatywizmu w ujęciu Benedykta XVI, „Warszawskie Studia Teologiczne” 24 (2011) 1, s. 291–322.
Lizenz
Copyright (c) 2024 Bogdan Ferdek
Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung - Nicht-kommerziell - Keine Bearbeitungen 4.0 International.