Abstract
Ratzinger reads the Second Vatican Council through the lens of what he refers to as the most Catholic letter of the alphabet, ‘I’. He asserts that a Catholic cannot oppose Vatican II to Council of Trent or Vatican I, nor can one oppose the latter councils to Vatican II. Thus, Ratzinger rejects the ‘either–or’ dichotomy that places the Council of Trent and Vatican I in opposition to Vatican II, an alternative posited by adherents of ideological interpretations. Employing a hermeneutic of continuity, Ratzinger does not succumb to the anti-spirit of the Council, which promotes a break from pre-conciliar tradition under the premise that all new developments are inherently superior to what preceded them.This progressive interpretation, which Ratzinger identifies as ‘progressism’, is contrasted with ‘traditionalism’ or ‘integrism’. Traditionalists regard the pre-Council Church as superior to its post-Council developments, just as progressives view the new as better than the old. Ratzinger observes that although progressives outnumber traditionalists, the latter maintain more strictly defined structures. He critiques both extremes as manifestations of anti-spirit of the Council which he sees as an ideology , aiming to realize a utopian vision. In Ratzinger’s view the true spirit of the Council emanates from the Holy Spirit, who worked through the people of the Council. He likens himself to ‘the father of a family who brings out of his treasury things new and old’ (Mt. 13:52). The true spirit of the Council originates from the Holy Spirit, and it was articulated through the contributions of the Council’s participants.
References
Benedykt XVI, Dekret Kongregacji ds. Biskupów, „L’Osservatore Romano” 3 (2009) 311, s. 45.
Benedykt XVI, List apostolski „motu proprio datae” odnośnie do stosowania liturgii rzymskiej sprzed reformy przeprowadzonej w 1970 r., „L’Osservatore Romano” 9 (2007) 296, s. 21–23.
Benedykt XVI, List do Biskupów o „motu proprio”, „L’Osservatore Romano” 9 (2007) 296, s. 24.
Benedykt XVI, Sobór źródłem entuzjazmu i nadziei, „L’Osservatore Romano” 3–4 (2013) 351, s. 29–34.
Benedykt XVI, Wydarzenia, które zachowamy w pamięci i sercu, „L’Osservatore Romano” 2 (2006) 280, s. 15–20.
Beyga P., Tradycja anglikańska w mszale dla ordynariatów personalnych byłych anglikanów, Opole 2018.
Herbut J., Ideologia a doktryna religijna, w: tegoż, Artykuły i szkice z metodologii i teorii metafizyki, filozoficznej analizy języka religii oraz estetyki i metafizyki, Opole 2008, s. 261–277.
Jaroszyński P., Ideologia [hasło], Powszechna Encyklopedia Filozofii, http://www.ptta.pl/pef/pdf/i/Ideologia.pdf [dostęp: 8.9.2024].
Mannheim K., Ideologia i utopia, tłum. J. Miziński, Warszawa 2019.
Ratzinger J., Kościół — znak wśród narodów, (Opera omnia VIII/1), tłum. W. Szymona, Lublin 2013.
Ratzinger J., Litera i duch Soboru Watykańskiego II w przemówieniach soborowych kardynała Fringsa, (Opera omnia VII/1), tłum. W. Szymona, Lublin 2016, s. 541–561.
Ratzinger J., Nowa pieśń dla Pana, Kraków 2005.
Ratzinger J., O nauczaniu II Soboru Watykańskiego, (Opera omnia VII/1), tłum. W. Szymona, Lublin 2016.
Ratzinger J., O nauczaniu II Soboru Watykańskiego, (Opera omnia VII/2), tłum. E. Grzesiuk, Lublin 2016.
Ratzinger J., Święto wiary. O teologii mszy świętej, tłum. J. Merecki SDS, Kraków 2006.
Ratzinger J., Teologia liturgii, (Opera omnia XI), tłum. W. Szymona, Lublin 2012.
Ratzinger J., W rozmowie z czasem, (Opera omnia XIII/1), tłum. zbiorowe, Lublin 2017.
Roche Muggeridge A., Desolate City: Revolution in the Catholic Church, Harper & Roco 1990.
Warzeszak J., „Dyktatura” relatywizmu w ujęciu Benedykta XVI, „Warszawskie Studia Teologiczne” 24 (2011) 1, s. 291–322.
License
Copyright (c) 2024 Bogdan Ferdek
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.