Abstract
The aim of this article is to present the genuine profile of the graduate of Poznan Archdiocese School of Catechist, in terms of not only the intentional targets, which stem from Church documents, reflection after the Poznan Archdiocese Synod and the adults’ catechism assumptions, but also on the base of the observation sheets conducted by the catechists and their self-evaluation. There are three fields in which the graduate profile is concerned; the vocation and mission of the catechist, the educational status, and his or her abilities. The questions asked in this research are following: “To what extent is the theoretical school concept consistent with the sense of the adults’ catechists mission, and also with the real abilities of the catechists?”, “What is the opinion of the catechists’ abilities given by their observers?”, “What is the opinion of the school formation by the catechists themselves?”, “How far is the school formation useful in getting the further competencies?”. Taking into account the sense of the following research, both the analysis of the documents and the survey research have been accomplished. The vision of the catechist profile has been referred to the results of the following research. The results of the study prove the general validity of the school authors with the practice. However, in some of the fields, the real graduate profile distinguishes from the one presented in the documents mentioned above. The area of permanent formation and evaluation of catecheses needs to be refined.
References
Dekret nr N.2977/2010 z dnia 15.05.2010 r., Archiwum Kurii Metropolitalnej w Poznaniu.
Dokumenty Synodu Archidiecezji Poznańskiej w latach 2004-2008, Poznań 2008.
Franciszek, List motu proprio „Antiquam Ministerium”, Warszawa 2021.
Hadryś J., Formacja duchowa świeckich w Szkole Katechistów Archidiecezji Poznańskiej, „Studia Gnesnensia” XXXI.
Jan Paweł II, Adhortacja apostolska „Catechesi tradendae”, Warszawa 1980.
Katechizm Kościoła katolickiego, Poznań 2006.
Knowles S. M., Holton III E. F., Swanson R. A., Edukacja dorosłych. Podręcznik akademicki, Warszawa 2009.
Konferencja Episkopatu Polski, Dyrektorium katechetyczne Kościoła katolickiego w Polsce, Kraków 2001.
Łabendowicz S., Katecheza dorosłych kościoła posoborowego w świetle dokumentów i literatury katechetycznej, Radom 2007.
Papieska Rada ds. Krzewienia Nowej Ewangelizacji, Dyrektorium o katechizacji, Kielce 2020.
Paweł VI, Adhortacja apostolska „Evangelii nuntiandi”, Wrocław 2001.
Pilarczyk H., Katechista – świadek, ewangelizator, formator. Katecheza dorosłych w kontekście duszpasterstwa rodzin wobec ponowoczesnych tendencji współczesnego świata, w: Duszpasterstwo rodzin w teorii i praktyce, red. A. Pryba, Poznań 2015.
Sobór Watykański II, Dekret „Ad gentes divinitus” o działalności misyjnej Kościoła (1965), Poznań 2002.
Sobór Watykański II, Dekret „Apostolicam Actuositatem” o apostolstwie świeckich (1965), Poznań 2002. https://doi.org/10.21906/rbl.3064 DOI: https://doi.org/10.21906/rbl.3064
Sobór Watykański II, Dekret „Christus Dominus” o pasterskich zadaniach biskupów w Kościele (1965), Poznań 2002.
Sobór Watykański II, Konstytucja dogmatyczna „Lumen gentium” o Kościele (1964), Poznań 2002.
Szkoła Katechistów, http://www.katecheza.pl/ [dostęp 21.04.2022].
Szkoła Katechistów, http://www.katecheza.pl/zarys-projektu/10-formacja-katechistow [dostęp 27.04.2022].
Urbański S., Kierownik duchowy, w: Leksykon duchowości katolickiej, red. M. Chmielewski, Lublin–Kraków 2002, s. 415.
Wieradzka A., Szkoła Katechistów jako odpowiedź na wezwanie Synodu Archidiecezji Poznańskiej 2004-2008, w: Zawsze z Tobą. Księga pamiątkowa ofiarowana Bp. Zdzisławowi Fortuniakowi na 50-lecie kapłaństwa, red. J. Hadryś, Poznań 2013.
Wieradzka-Pilarczyk A., Coaching jako metoda wspierająca głoszenie Dobrej Nowiny, w: Idźcie i głoście, red. A. Wieradzka-Pilarczyk, Poznań 2017, s. 171-186.
Wieradzka-Pilarczyk A., Tożsamość religijna młodych Polaków, Poznań 2015.
Wieradzka-Pilarczyk A., Machalski J., Ochla M., Pilarczyk H., Sienkiewicz M., Dojrzałość religijna kandydatów do bierzmowania. Teoretyczna i empiryczna refleksja nad miejscem sakramentu bierzmowania w życiu Kościoła, „Teologia Praktyczna” 17(2016). https://doi.org/10.14746/tp.2016.17.15 DOI: https://doi.org/10.14746/tp.2016.17.15
License
Copyright (c) 2022 Anna Wieradzka-Pilarczyk, Szymon Jakób
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.