Résumé
The subject of the article is the issue of developing a uniform religious education curriculum for secondary schools in the Kingdom of Poland. These activities were shown in connection with catechetical congresses of school prefects in the first decade of the 20th century in the Russian partition. These meetings became an opportunity to exchange ideas on the concepts of future religious education curricula and an attempt to develop a common version of the curriculum for the entire Kingdom of Poland. The main sources that were researched are materials from catechetical congresses of school prefects from that period, as well as framework and detailed curricula defining the content of religious teaching addressed to junior high school students.
Références
Apologetyka podręczna. Obrona wiary katolickiej z odpowiedziami na ważniejsze zarzuty: dziełko I. Schmitza, tłum. i uzup. S. Bartynowski, Kraków 1911.
Ceglarek R., History of the congresses of teaching priests in the Kingdom of Poland (1906-1917), ‘Poznańskie Studia Teologiczne’ 41 (2022), pp. 201-223.
Ceglarek R., Theoretical basis for curriculum development in Polish pedagogy between 1918 and 1939, ‘Edukacja Ustawiczna Dorosłych’ 2 (2021), pp. 35-47.
Dwudniowy zjazd prefektów w Częstochowie, ‘Wiadomości Częstochowskie’ 1 (1906) 47, p. 2.
Filipski R., Historia biblijna Starego Testamentu dla użytku uczących się, Łódź 1904.
Fulman L., Drugi zjazd XX. Prefektów w Kongresówce, ‘Dwutygodnik Katechetyczny i Wychowawczy’ 10 (1906) 21, pp. 617-622; 22, pp. 651-654.
Gadowski W., Pierwszy zjazd XX. Prefektów w Kongresówce, ‘Dwutygodnik Katechetyczny i Duszpasterski’ 10 (1906) 9, pp. 283-287.
Gadowski W., Pierwszy zjazd XX. Prefektów w Królestwie Polskim, ‘Wiadomości Pasterskie’ 2 (1906), pp. 314-320.
Kronika kościelna, ‘Gazeta Kościelna’ 19 (1910) 1, pp. 6-8.
Pechnik A., Zarys apologetyki, Lwów 1901.
Plan nauki religii w Królestwie Polskim, ‘Dwutygodnik Katechetyczny i Duszpasterski’ 11 (1907) 13, pp. 491-498; 14, pp. 536-539; 15, pp. 583-586.
Program nauczania religii rzymsko-katolickiej w szkołach Królestwa Polskiego, proponowany przez II Zjazd XX. Prefektów w Warszawie, Warszawa [1906].
Program nauczania religii rzymsko-katolickiej w szkołach średnich [in:] Program nauczania religii rzymsko-katolickiej w szkołach Królestwa Polskiego, proponowany przez II Zjazd XX. Prefektów w Warszawie, Warszawa [1906], pp. 22-46.
Program nauczania religii rzymsko-katolickiej w szkołach średnich, Warszawa 1907.
Program nauki religii rzymsko-katolickiej dla szkół średnich, Warszawa 1908.
Słownik apologetyczny wiary katolickiej podług D-ra Jana Jaugey’a, t. 1, opracowany i wydany staraniem W. Szcześniaka, Warszawa 1894.
Szkopowski M., 1-szy krajowy Zjazd prefektów, ‘Kurier Warszawski’ 86 (1906) 108, pp. 1-2.
Szkopowski M., Zjazd delegatów księży katechetów, ‘Wiadomości Pasterskie’ 2 (1906) 7, pp. 444-446.
Szycówna A., Koncentracja [in:] Encyklopedia Wychowawcza, red. R. Plenkiewicz et al., vol. 6, Warszawa 1904, pp. 301-306.
Uchwały 2-go i 3-go Zjazdu XX. Prefektów, Warszawa [1907].
Uchwały 2-go i 3-go zjazdu xx. prefektów, Warszawa 1907.
Uchwały 3-go Zjazdu XX. Prefektów w Warszawie d. 24, 25 i 26 sierpnia r. b., ‘Wiadomości Pasterskie’ 9 (1907), pp. 570-572.
Uchwały I-go zjazdu prefektów, ‘Słowo’ 25 (1906) 109, p. 2. DOI: https://doi.org/10.1086/103720
Uchwały III-go Zjazdu księży-prefektów, ‘Goniec Częstochowski’ 233 (1907), p. 3.
Wedewer H., Zarys apologetyki, tłum. K. Budkiewicz, Warszawa 1907.
Wedewer H., Zarys apologetyki, tłum. K. Budkiewicz, Warszawa 1908.
Zarys apologetyki (teologii fundamentalnej): według Hettingera i Hakego, red. A. Kwieciński, Warszawa 1910.
Zjazd księży prefektów, ‘Słowo’ 25 (1906) 226, pp. 2-3. DOI: https://doi.org/10.5962/bhl.part.5394
III-ci zjazd księży prefektów, ‘Goniec Poranny’ 389 (1907), p. 5.
III-ci zjazd księży prefektów, ‘Goniec Poranny’ 391 (1907), p. 1.
III-ci zjazd księży prefektów, ‘Goniec Wieczorny’ 390 (1907), p. 5.
III-ci zjazd prefektów, ‘Goniec Wieczorny’ 388 (1907), p. 5.
Licence
© Roman Ceglarek 2023
Ce travail est disponible sous licence Creative Commons Attribution - Pas d'Utilisation Commerciale - Pas de Modification 4.0 International.