Résumé
Traktat Ojcze nasz Augusta hr. Cieszkowskiego (1814–1894) jest dziełem historiozoficznym, zarazem egzegetycznym wykładem (expositio) Modlitwy Pańskiej. W sposób specyficzny dla romantyzmu komentuje „stanowisko nowego objawienia” — „objawienie Objawienia” głoszące nastanie ery Ducha Świętego. Przy objaśnianiu pierwszej prośby Modlitwy Pańskiej autor traktatu stara się przekonać czytelników, że chodzi w niej o błaganie, by na ludzkość zstąpiła Trzecia Osoba Trójcy Przenajświętszej i rozpoczęła nową erę dziejów. Jako argumentu używa wariantu tej prośby występującego w apokryficznej Ewangelii Marcjona. Cieszkowski odnosi się do współczesnych sobie dyskusji o źródłowej wartości tego wariantu (wywołanej dwiema aktualnymi edycjami krytycznymi z rekonstrukcją tekstu apokryfu) i przedstawia własną hipotezę kształtu werbalnego. Zarazem równie mocno podkreśla słuszność kanonicznej wersji wersetu Łk 11,2, jak i wartość treści podanej przez Marcjona. A godzi te dwie wersje za pomocą swej historiozoficznej tezy o postępie Objawienia oraz różnym stopniu realizowania się natchnienia biblijnego.
Références
A Greek-English Lexicon, compiled H.G. Liddell, R. Scott, Oxford 1968.
Bartula P., „Jako w niebie, tak i na ziemi”. August Cieszkowski redivivus, Kraków 2006.
Biblia łacińsko-polska, czyli Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu, podług tekstu łacińskiego Wulgaty i przekładu polskiego x. J. Wujka TJ, z komentarzem Menochiusza przeł. na j. pol., wyd. x. S. Kozłowski, t. 1–4, Wilno 1861–1864.
Biblia Święta, to jest: Wszystko Pismo Święte Starego i Nowego Przymierza, z żydowskiego i greckiego j. na pol. pilnie i wiernie przetłumaczone, Warszawa [właśc. Wiedeń] 1869.
Biblia, to jest Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu, przeł. J. Wujek, Lwów 1839–1840.
Cieszkowski A., Ojcze nasz, t. 1–3, Poznań 1922–1923.
Das Evangelium Marcions, in seiner ursprüglichen Gestalt, [oprac.] A. Hahn, Königsberg 1823.
Evangelium Marcionis ex auctoritate veterum monumentorum descriptivum ab Augusto Hahn. Ευαγγελιον του κυριου, w: J.C. Thilo, Codex apocryphus Novi Testamenti, t. 1, Lipsiae 1832, s. 401–486.
Griechisch-Deutsches Wörterbuch, [oprac.] K. Jacobitz, E.E. Seiler, Leipzig 1876.
Klemens Aleksandryjski, Kobierce zapisków filozoficznych dotyczących prawdziwej wiedzy, przekład, wstęp, komentarz J. Niemirska-Pliszczyńska, t. 1–2, Warszawa 1994.
Kołodzińska E., Zarys dziejów księgozbioru Augusta Cieszkowskiego, „Biblioteka” 5 (2001), s. 17–43.
Lausberg H., Retoryka literacka. Podstawy wiedzy o literaturze, tłum. A. Gorzkowski, Bydgoszcz 2002.
Pietkiewicz R., Biblia Polonorum. Historia Biblii w języku polskim, t. 1: Od początku do 1638 roku, Poznań 2016.
Rymarkiewicz J., Prozaika, czyli Stylistyka prozy, Poznań 1868.
Septuaginta. Id est Vetus testamentum graece iuxta LXXX interpretes, [wyd.] A. Rahlfs, Stuttgart 1979.
Słowacki E., Prawidła wymowy i poezji, wyjęte z dzieł E. Słowackiego, Wilno 1858.
Starowieyski M., Ewangelia Marcjona, w: Apokryfy Nowego Testamentu, red. M. Starowieyski, t. 1: Ewangelie apokryficzne, Lublin 1980, s. 83–84.
Szymik J., Natchnienie Pisma Świętego, w: Encyklopedia katolicka, t. 13, Lublin 2009, k. 792–800.
Szymik J., Topika teologiczna, w: Encyklopedia katolicka, t. 19, Lublin 2013, k. 893–894.
Tertulian, Przeciw Marcjonowi, tłum. S. Ryzner, wstęp, oprac. W. Myszor, (Pisma Starochrześcijańskich Pisarzy, 58), Warszawa 1994.
The Greek New Testament, [wyd.] K. Aland [i in.], Münster 1980.
Thilo J.C., Codex apocryphus Novi Testamenti, t. 1, Lipsiae 1832.
Wawrzynowicz A., Filozoficzne przesłanki holizmu historiozoficznego w myśli Augusta Cieszkowskiego, Poznań 2010.
Wielomski A., Konserwatyzm ezoteryczny, Warszawa 2023.
Wingert G., Rola Marcjona w kształtowaniu się Ewangelii kanonicznych (Polemika z poglądami Markusa Vinzenta), „Wrocławski Przegląd Teologiczny. Wrocław Theological Review” 29 (2021) 1, s. 95–107. DOI: https://doi.org/10.52097/wpt.3471
Licence
© Grzegorz Kubski 2024
Ce travail est disponible sous licence Creative Commons Attribution - Pas d'Utilisation Commerciale - Pas de Modification 4.0 International.