Le due vie del Sal 1 nell’interpretazione di san Tommaso d’Aquino
PDF (Język Polski)

Parole chiave

szczęśliwość
bezbożni
sprawiedliwi
prawo Boże
sąd ostateczny

Come citare

Dąbrowski, W. (2018). Le due vie del Sal 1 nell’interpretazione di san Tommaso d’Aquino. Poznańskie Studia Teologiczne, 30, 57–92. https://doi.org/10.14746/pst.2016.30.02

Abstract

Dwie drogi Ps 1 w interpretacji św. Tomasza z  Akwinu

We Wstępie - aby rozwiać błędne, ale rozpowszechnione mniemania o działalności uniwersy- teckiej św. Tomasza z Akwinu - Doktor Anielski, który swojej Summy teologii nigdy nie wykładał, jest przedstawiony jako egezegeta Pisma Świętego: tu jako komentator Psalmów, gdyż trzeba pa- miętać, że w Średniowieczu profesor teoglogii był magister in Sacra Pagina, czyli zajmował się właśnie egzegezą Pisma Świętego. W swoim kometarzu św.  Tomasz twierdzi - podobnie jak          i współcześni bibliści - że Ps 1 jest wstępem do całego Psałterza. Akwinata dzieli Ps 1 na dwie główne części: Processus ad beatitudinem, gdzie ukazuje dążenie wszystkich ludzi do szczęśliwo- ści i porównuje dwie drogi: drogę bezbożnych i drogę sprawiedliwych, chociaż używa innych wyrażeń; oraz Felicitatis eventus, gdzie porównuje wyniki tych dążeń i dróg: sprawiedliwi osiąga- ją wieczną szczęśliwość, którą jest sam Bóg; natomiast bezbożni - wieczne potępienie; stąd św. Tomasz wiele miejsca poświęca obrazowi drzewa i sądowi ostatecznemu. Teksty komentarza Akwi- naty do Ps 1, wsparte też jego komentarzami do Ewangelii św. Jana i do Corpus Paulinum, są kon- frontowane ze współczesnymi komentarzami biblijnymi, co pozwala na zauważenie różnic w po- dejściu do tekstów świętych, a także dostrzec bogactwo myśli teologiczno-biblijnej i duchowej Doktora Anielskiego. Ta myśl jest nadal bardzo aktualna i pozwala na ciągłe trwanie w nauce, moralności i duchowości Kościoła katolickiego.

https://doi.org/10.14746/pst.2016.30.02
PDF (Język Polski)

Riferimenti bibliografici

Bertetti G., I tesori di san Tommaso d’Aquino, Soc. Ed. Internazionale, Torino 1934.

Brena G.L., Interpretazione antropologica di san Tommaso, in: AA.VV., Tommaso d’Aquino nel suo settimo centenario, vol. 7: L’uomo, Ed. Domenicane Italiane, Napoli 1978, pp. 83-100.

Busa R., S. Thomae Aquinatis Opera Omnia, ut sunt in Indice Thomistico, Roma–Stuttgart–Bad Cannstatt 1980, vol. 6, pp. 48-130

Cardoletti P., Presentazione, in: B. Lonergan, Conoscenza e interiorita. Il Verbum nel pensiero di s. Tommaso, Dehoniane, Bologna 1984, p. 10.

Castiglioni L., Mariotti S., Vocabolario della lingua latina, Loescher, Milano 2001.

Cazelles H., Bouhot J.P., Pentateuco, Paideia, Brescia 1968.

Collantes J. (a cura di), La fede della Chiesa Cattolica. Le idee e gli uomini nei documenti dottrinali del Magistero, Libreria Editrice Vaticana, Citta del Vaticano 1993.

Dahan G., L’exégese chrétienne de la Bible en Occident médiéval (XII-XIV siecle), Paris 1999.

Dąbrowski W., La dottrina sul peccato originale nei commenti di san Tommaso d’Aquino alle lettere di san Paolo Apostolo, “Angelicum” 83(2006), pp. 557-629.

Dąbrowski W., La generazione del Figlio secondo san Tommaso d’Aquino nel suo commento del Sal 2,7, “Teologia w Polsce” 8(2014), nr 2, pp. 5-29.

Duajat J., Święty Tomasz z Akwinu a nowożytna fizyka, in: AA.VV., Aktualność św. Tomasza, Pax, Warszawa 1975, p. 12.

Lancellotti A. (versione – introduzione – note), Salmi (1-41), in: Nuovissima versione della Bibbia, vol. 18*, Paoline, Roma 1977.

Lyonnet S., L’actualité de Saint Thomas exégete, in: Atti del Congresso Internazionale. Tommaso d’Aquino nel suo settimo centenario, vol. 4, Ed. Domenicane Italiane, Napoli 1976, p. 9.

Minissale A. (versione – introduzione – note di), Siracide (Ecclesiastico), in: Nuovissima versione della Bibbia, vol. 23, Paoline, Roma 1980.

Mondin B., Dizionario enciclopedico del pensiero di san Tommaso d’Aquino, Ed. Studio Domenicano, Bologna 1991.

Mondin B., La cristologia di san Tommaso d’Aquino. Origine, dottrine principali, attualita, Urbaniana University Press, Vatican City 1997.

Müller G.L., Dogmatica cattolica. Per uno studio e la prassi della teologia, San Paolo, Cinisello Balsamo 1999.

Pesch O.H., Tommaso d’Aquino. Limiti e grandezza della teologia medievale. Una introduzione, Queriniana, Brescia 1994.

Ravasi G., I Salmi. Introduzione, testo e commento, San Paolo, Cinisello Balsamo 2006.

Riche P., Chatillon J., Verger J., Lo Studio della Bibbia nel Medioevo latino, Brescia 1989.

Rossano P. (versione – introduzione – note), Lettere ai Corinzi, in: Nuovissima versione della Bibbia, vol. 39, Paoline, Roma 1979.

Rossano P. (a cura di), Lettere di san Paolo, San Paolo, Cinisello Balsamo 1998.

Segalla G. (versione – introduzione – note), Giovanni, in: Nuovissima versione della Bibbia, vol. 36, Paoline, Roma 1978.

Serentha L., Teologia dogmatica, in: Dizionario Teologico Interdisciplinare, Marietti, Torino 1977, vol. 1, pp. 262-278.

Storia della Teologia nel Medioevo, vol. 2: La grande fioritura, G. D’Onofrio (dir.), Piemme, Casale Monferrato 1996.

Swieżawski S., Święty Tomasz na nowo odczytany, Znak, Kraków 1983.

Thomae Aquinatis, Super Epistolas S. Pauli Lectura (a cura di p. R. Cai OP, editio VIII revisa), 2 voll., Marietti, Torino–Roma 1953.

Thomas d’Aquin, Commentaire sur les Psaumes, introduction, traduction, notes et tables par J.E. Stroobant de Saint-Eloy, OSB, Ed. Du Cerf, Paris 2004.

Tommaso d’Aquino, Summa Theologiae, Edizioni Paoline, Cinisello Balsamo 1988.

Tommaso d’Aquino, Commento al Vangelo di san Giovanni, a cura di T.S. Centi OP, voll. 1-3, Citta Nuova, Roma 1990-1992.

Torrell J.P., Tommaso d’Aquino. L’uomo e il teologo, Piemme, Casale Monferrato 1994.

Vanni U. (versione – introduzione – note), Lettere ai Galati e ai Romani, in: Nuovissima versione della Bibbia, vol. 40, Paoline, Roma 1979.

Verger J., L’esegesi dell’universita, in: P. Riche, J. Chatillon, J. Verger, Lo studio della Bibbia nel Medioevo latino, Paideia, Brescia 1989.

Weisheipl J.A., Tommaso d’Aquino. Vita, pensiero, opere, Jaca Book, Milano 1994.