Abstrakt
Niniejsza publikacja ma na celu przybliżenie roli, jaką odgrywa południowokoreańska muzyka popularna w procesie rozprzestrzeniania się idei dotyczących zmian klimatycznych oraz konieczności podejmowania działań dążących do ich minimalizacji. W tym celu w artykule opisano, w jaki sposób k-pop akceleruje zmiany zachowań w obrębie miłośników tego gatunku, odwołując się do takich konceptów jak kultura partycypacji. Podkreślono także szczególne znaczenie aktywizmu fanów w procesie edukacji i promowania postaw proekologicznych. Ponadto sprecyzowano działania wokalistów, które przyczyniają się do zmian, uwzględniając ich aktywności zarówno w sektorze publicznym, jak i prywatnym.
Bibliografia
Backer R., Czechowska L., Gadomska G. i inni (2016), Metodologia badań politologicznych, Warszawa, https://repozytorium.umk.pl/bitstream/handle/item/3891/Metodologia_badan_politologicznych.pdf.
Bajgier-Kowalska M., Tracz M., Wałach K. (2017), Rola hallyu w rozwoju turystyki kulturowej w Korei Południowej, „Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego”, 31(3), s. 17–31, http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/elemen/bwmeta1.element.desklight-c988ec23-d706-4018-844b-4e0ed3f55d40/c/3836-12695-1-PB.pdf. DOI: https://doi.org/10.24917/20801653.313.2
Baranowski M. (2019), Kultura partycypacji a nowe media: między dobrostanem a stanem złobycia, „Zarządzanie w Kulturze”, 20, z. 1, s. 1–17, https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjL2e6Ap8L-AhVo_CoKHcLCCK0QFnoECAsQAQ&url=https%3A%2F%2Fwww.ejournals.eu%2Fpliki%2Fart%2F14010%2F&usg=AOvVaw2VOGLMWC0yd4KkQMPoaEO9.
Begum M. (2021), Park Seo-joon promotes Earth Hour in video, https://www.thestar.com.my/lifestyle/entertainment/2021/03/24/korean-actor-park-seo-joon-promotes-this-year039s-earth-hour-in-video.
Brough M., Shresthova S. (2011), Fandom meets activism: Rethinking civic and political participation, “Transformative Works and Cultures”, vol. 10, 2012, https://www.researchgate.net/publication/259823348_Fandom_meets_activism_Rethinking_civic_and_political_participation. DOI: https://doi.org/10.3983/twc.2012.0303
Fernandez C. (2021), TWICE’s Nayeon Reveals Her Decision To Cut Out Plastic In
Her Life, https://www.koreaboo.com/news/twice-nayeon-plastic-life/.hyundai.com (2023), Sustainable mobility stealing the spotlight, https://www.hyundai.com/worldwide/en/brand-journal/ioniq/hyundai-bts-ioniq.
Haugland C. (2020), Hallyu, The Korean Wave, Embassy of the Republic of Korea to Norway, https://overseas.mofa.go.kr/noen/brd/m_21237/view.do?seq=81.
Hyun J., Jeong J. (2020), South Korea pledges carbon neutrality by 2050 – a new opportunity for Korean industries, Portal Greenpeace, https://www.greenpeace.org/international/press-release/45555/south-korea-pledges-carbon-neutralityby-2050-a-new-opportunity-for-korean-industries/.
Kim S. (2022), While COP was talking, k-pop has been planting, https://thelead.uk/while-cop-was-talking-k-pop-has-been-planting.
King K. (2022), Limitations on K-pop’s Commitment to Sustainability, Think Tank KEI, https://keia.org/the-peninsula/limitations-on-k-pops-commitment-tosustainability/.
Kligler-Vilenchik N., McVeigh-Schultz J., Weitbrecht Ch., Tokuhama Ch., Experiencing fan activism: Understanding the power of fan activist organizations through members’ narratives, https://journal.transformativeworks.org/index.php/twc/article/view/322/273.
Kozielecki M. (2017), Aktywizm – czym jest i kto jest aktywistą, http://www.zielonazmiana.pl/czlowiek/styl-zycia/aktywizm-czym-jest-kto-jest-aktywista/.
Kpop4Planet (2023), About Kpop4Planet – values and our partners, https://www.kpop4planet.com/about.
Leksmono D. (2022), K-pop Fans, Climate Activism and Participatory Culture in the New Media Era, http://unitasust.net/wp-content/uploads/2022/11/UNITAS-95-3-Leksomono-Maharani-KPop-Fans-Climate-Activism-and-Participatory-Culture-in-the-New-Media-Era-compressed.pdf. DOI: https://doi.org/10.31944/20229503.05
Organizacja UN Global Compact Poland (2023), Kim jesteśmy, https://ungc.org.pl/o-nas/.
Park H. (2021), Eco-friendly boom reaches entertainment industry, https://www.koreatimes.co.kr/www/culture/2023/1/135_304439.html#.
Portal internetowy KBIZoom (2022), K-pop physical albums are a threat to the environment, https://kbizoom.com/k-pop-physical-albums-are-a-threat-to-theenvironment/.
Publikacja Biura Prezydenckiego Republiki Korei (2021), Moon Jae-in – President of the Republic of Korea, Seul.
Roberts A., Nicolas L. (2021), Six Faces of Globalization – who wins, who loses, and why it matters, Harvard University Press, Cambridge–Massachusetts–London. DOI: https://doi.org/10.4159/9780674269811
Smith I. (2022), No K-pop on a dead planet: meet the stans taking up climate activism, https://www.euronews.com/green/2022/11/28/no-k-pop-on-a-dead-planet-meet-the-stans-taking-up-climate-activism, Portal euronew.green.
UNEP (2020), Artist Red Velvet calls for #cleanairforall, https://www.unep.org/newsand-stories/video/artist-red-velvet-calls-cleanairforall.
United Nations (2021), World leaders, BTS, join Guterres in call to get SDGs back on track, https://www.un.org/development/desa/dspd/2021/09/world-leadersbts-sdgs/.
World Population Review (2023), Ecological Footprint by Country 2023, https://worldpopulationreview.com/country-rankings/ecological-footprint-by-country.
Yoon S. (2016), Korea Ecological Footprint Report 2016. Measuring Korea’s impact
on nature, https://www.footprintnetwork.org/content/documents/2016_Korea_EF_Report_English_lo.pdf.
YouTube Blackpink (2021), Climate Action in your area! COP26, https://www.youtube.com/watch?v=0pJ1oD-OXZo.
YouTube Hyundai USA (2021), BTS Earth Day, https://www.youtube.com/watch?v=HhJqzF6CLrs.
YouTube Samsung UK (2022), Galaxy x BTS: Galaxy for the Planet, https://www.youtube.com/watch?v=2YhFJ8WQ9-M.