Abstrakt
This article explores the role that legitimacy plays in EU. It begins by defining what democratic legitimacy means in the context of policy. The article argues for a broader understanding of legitimacy, based upon of the relationship between political information and political participation. The article then goes on to explore the extent to which democratic legitimacy exists at the European level and at the national level. The article concurs with existing assessments of European sources of legitimacy, namely that is a very little legitimization. This article asks what the role played by democratic legitimacy and what this legitimization can tell us about the nature of EU politics
Bibliografia
Traktat z Lizbony zmieniający Traktat o Unii Europejskiej i Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską podpisany w Lizbonie dnia 13 grudnia 2007 r., http://eurlex.europa.eu/JOHtml.do?uri=OJ:C:2007:306:SOM: PL:HTML, 20.01.2010.
J. Marszałek – Kawa, Parlament Europejski a parlamenty narodowe, [w:] Integracja europejska na początku XXI wieku, red. R. Fiedler, Poznań 2004,
W. Sokół, Legitymizacja systemów politycznych, Lublin 1997
W. Świątkiewicz, Wprowadzenie. Legitymizacja: zagadnienia podstawowe, [w:] Świat społeczny i jego legitymizacje, red. W. Świątkiewicz, Katowice 1993
D. Beetham, Legitymizacja władzy, [w:] Władza i społeczeństwo, red. J. Szczupczyński, Warszawa 1995
Zob. M. Musiał-Karg, Frekwencja wyborcza w Unii Europejskiej – referenda w sprawach „europejskich” oraz wybory do PE, [w:] Europa wielu wymiarów, red. P. Stachowiak, Poznań 2008
Zob. M. Marczewska – Rytko, Demokracja bezpośrednia w teorii i praktyce politycznej, Lublin 2001
R. Wiszniowski, Europejska przestrzeń polityczna. Zachowania elektoratu w wyborach do Parlamentu Europejskiego, Wrocław 2008
K. Polarczyk, Wybory do Parlamentu Europejskiego, parl.sejm.gov.pl/WydBAS.nsf/0/9A4C0579C6B9AD-
C12575AC003AE288/$FI LE/Infos_56.pdf, 12.11.2009
A. Pratkanis, E. Aronson, Wiek propagandy. Używanie i nadużywanie perswazji na co dzień, Warszawa 2008
R. Wiszniowski, Marketing wyborczy. Studium kampanii wyborczych w systemach prezydenckich i semiprezydenckich (Finlandia, Francja, Polska, Stany Zjednoczone), Warszawa – Wrocław 2000
Kup mnie, „Forum” 2009, nr 36 (2300)
Wybory do Parlamentu Europejskiego 2009. Projekt społecznego monitoringu, nowy.ratujtybet.org/files/15/wybory_do_ parlamentu_europejskiego _2009_raport.pdf, 12.11.2009.
Rozmowa przewodniczącego Parlamentu Europejskiego, Hansa Gerta Pötteringa, www.robert_schuman.eu/doc/enteretiens_europe/ee-34-pl.pdf, 12.11.2009