Motivations to participate in parliamentary elections in 2023 on the example of students of the Complex of Technical and General Education Schools in Września
PDF (Język Polski)

Keywords

young people
motivation
adolescence
social alienation
passive citizenship

How to Cite

Sokolski, M., & Jankiewicz, Z. (2023). Motivations to participate in parliamentary elections in 2023 on the example of students of the Complex of Technical and General Education Schools in Września. Refleksje. Pismo Naukowe studentów I doktorantów WNPiD UAM, (25), 25–40. https://doi.org/10.14746/r.2023.1.3

Abstract

Poland’s 2023 parliamentary elections are presented as the most important in more
than 30 years. At the same time, public messages often emphasize the role of the
young in the process of choosing a new direction for Poland. Contemporary political
conditions, which are characterized by highly emotional political debate, influence
the electoral decisions made by the youngest voters. The study addresses the issue of
adolescents and their peripheral political knowledge, interest in politics and potential
participation in the 2023 elections. The research group consists of students aged 17 to
19 from the Roman Abraham Technical and General Education School Complex in
Września (n = 213). It turns out that the surveyed group is of an extremely unequal
nature, on the one hand there are people with a high level of knowledge who are interested
in politics, but on the other there are people in this group who are characterized
by a lack of political knowledge. Despite such clear differences, most respondents
declare their active participation in the October 2023 elections.

https://doi.org/10.14746/r.2023.1.3
PDF (Język Polski)

References

Aleksiejuk E. (2015), Wpływ relacji rodzicielskich na wychowanie i kształtowanie się tożsamości dziecka, Nova Socialna Edukacia Cloveka, s. 166–172.

Atroszko B. (2014), Wpływ szkoły na bierność polityczną ludzi młodych w Polsce, „Świat Idei i Polityki”, tom XIII, Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, s. 97–116. DOI: https://doi.org/10.15804/siip201407

Bäcker R. (2016), Metodologia badań politologicznych, Polskie Towarzystwo Nauk Politycznych, Warszawa.

Bereźnicka M. (2014), Wychowanie dziecka we współczesnej rodzinie, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, Kraków.

Broszura Czy młodzi Polacy głosują w wyborach do Parlamentu Europejskiego?, https://repozytorium.umk.pl/bitstream/handle/item/2618/Czy_mlodzi_glosuja.pdf?sequence=1, 8.05.2023.

Bunt nastolatków, https://psychoterapiacotam.pl/bunt-nastolatkow/, 8.05.2023.

Dąbrowska-Prokopowska E., Nowacki G. (2020), Młodzi, gniewni i zagubieni, czyli o aktywności politycznej pokolenia Z we współczesnej Polsce, Trzeci Sektor, Fundacja Akademia Organizacji Obywatelskich, s. 64–79.

Krzywosz-Rynkiewicz B., Zalewska M. A. (2015), Aktywność obywatelska polskiej młodzieży w relacji do innych Europejczyków i w zależności od fazy adolescencji, „Psychologia Rozwojowa”, tom 20, s. 11–23.

Marzęcki R. (2020), Młodzi ludzie mogą wnieść do polityki nową jakość. W 2023 roku mają ostatnią szansę, https://klubjagiellonski.pl/2020/09/15/mlodzi-mogawniesc-do-polityki-nowa-jakosc-w-2023-roku-maja-ostatnia-szanse/, 8.05.2023.

Nikołajew J., Leśniewska G. (2013), Podejmowanie decyzji i osiąganie celów w życiu rodzinnym, „Management and Business Administration. Central Europe”, vol. 21, nr 1(120), s. 137–144. DOI: https://doi.org/10.7206/mba.ce.2084-3356.52

Obuchowska I. (2002), Adolescencja, w: Psychologia rozwoju człowieka, red. B. Harwas-Napierała, J. Trempała, Wydawnictwo PWN, Warszawa, s. 163–201.

Political Cognition Lab (2019), Raport Wiedza polityczna i zainteresowanie polityką młodych Polaków. Analizy z pierwszej fali badania podłużnego: reprezentatywna próba młodych Polaków, http://politicalcognition.psych.pan.pl/images/Raporty/Raport_zainteresowanie_i_wiedza.pdf, Polska Akademia Nauk.

Rozwój psychofizyczny w okresie dojrzewania płciowego i dorastania, https://www.mp.pl/pacjent/pediatria/prawidlowyrozwoj/rozwojspoleczny/75944,rozwojpsychospoleczny-w-okresie-dojrzewania-plciowego-i-dorastania, 8.05.2023.

Sears D. O., Levy S. (2008), Rozwój polityczny w okresie dzieciństwa i w wieku dorosłym, w: Psychologia polityczna, red. D. O. Sears, L. Huddy, R. Jervis, 55–100, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.

Siwko M. (2013), Aktywność polityczna młodzieży w ujęciu teoretycznym, w: Młodzi i polityka, red. M. Górka, J. Prokopiuk, Politechnika Koszalińska, Koszalin, s. 41–55.

Szacki W. (2023), Trwa wyborcza bitwa na partyjne mity. Nie muszą być prawdziwe. Na razie jest remis, https://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/kraj/22115-32,1,trwa-wyborcza-bitwa-na-partyjne-mity-nie-musza-byc-prawdziwe-narazie-jest-remis.read, 9.05.2023.

Śledzińska K. (2012), Hipokryzja i narracja symboliczna w polityce, Seminare. Poszukiwania naukowe 2, s. 113–122. DOI: https://doi.org/10.21852/sem.2012.32.09

Śpiewak P. (2001), Państwo bez obywateli, „Tygodnik Powszechny”.

Turska-Kawa B. (2016), Nadzieja podstawowa i orientacja pozytywna jako predyktory zaangażowania politycznego młodych, „Przegląd Politologiczny”, Wydawnictwo Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, s. 7–20. DOI: https://doi.org/10.14746/pp.2016.21.1.1

Woźniak-Zapór M. (2017), Fake news - niebezpieczeństwo w mediach, „Bezpieczeństwo: Teoria i Praktyka”, nr 4, Wydawnictwo Krakowskiej Akademii Nauk im. Frycza Modrzewskiego, Kraków, s. 99–108.

Zalewska A. M., Krzywosz-Rynkiewicz B. (2011), Psychologiczne portrety młodych obywateli, Wydawnictwo SWPS Academica, Warszawa.