“We are such a constant phenomenon” – an analysis of the image of election campaigns in the TV series “Świat według Kiepskich”
PDF (Język Polski)

Keywords

politicotainment
TV series
Świat według Kiepskich
electoral campagin
Liesbet van Zoonen

How to Cite

Konieczna, A. (2023). “We are such a constant phenomenon” – an analysis of the image of election campaigns in the TV series “Świat według Kiepskich”. Refleksje. Pismo Naukowe studentów I doktorantów WNPiD UAM, (25), 41–57. https://doi.org/10.14746/r.2023.1.4

Abstract

The series “Świat według Kiepskich” accompanied polish viewers for more than
20 years. The creators of the popular sitcom took up various themes, including political
ones. Therefore, the author of the text decided to check what was the image of election campaigns presented in the indicated series. For this purpose, selected
episodes of the production were analyzed. It was checked – who took part in which elections, whether the candidates were successful, as well as what methods they used. The result of the analysis was also to identify in which narrative framework – according to those proposed by Liesbet van Zoonen – the image of politics in the analyzed episodes of the series can be inscribed.

https://doi.org/10.14746/r.2023.1.4
PDF (Język Polski)

References

Baran S. J., Davis D. K. (2007), Teorie komunikowania masowego, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.

Brzeziecki A., Skąd się wziął plan „Żydzi na Madagaskar”?, 18.11.2020, https://www.newswek.pl/historia/historia-skadsie-wzial-plan-zydzi-namadagaskar/8p9l8m8, 20.05.2023.

CBOS (2000), Przed wyborami prezydenckimi – szanse wyborcze kandydatów, alternatywy wyborcze, elektoraty negatywne, hipotetyczna druga tura wyborów.

Czołgi przeciwko robotnikom wołającym o chleb. Rocznica tragicznych wydarzeń z 1956 roku, 29.06.2022, https://polskieradio24.pl/39/156/artykul/2332690,czolgi-przeciwko-robotnikom-wolajacym-o-chleb-rocznicatragicznych-wydarzen-z-1956-roku, 20.05.2023.

Donald Tusk przed komisją do spraw Amber Gold, 5.11.2018, https://tvn24.pl/polska/przesluchanie-donalda-tuska-przed-komisja-do-spraw-amber-goldra881239-2384946, 15.05.2023.

Godzic W. (2004), Telewizja i jej gatunki po „Wielkim Bracie”, UNIVERSITAS, Kraków.

Hasło: populizm (2023), https://sjp.pwn.pl/sjp/populizm;2505164, 15.05.2023.

Jesteśmy zjawiskiem constans, https://freedisc.pl/embed/video/2658775?match=1, 15.05.2023.

Jarecki M. (2022), Czas się pożegnać. Premiera ostatniego sezonu „Świata według Kiepskich” to dla Polaków ważna chwila, https://rozrywka.spidersweb.pl/swiat-wedlug-kiepskich-ostatni-sezon-koniec-fenomen-kiedy-premiera, 14.10.2023.

Kowalski M. (2000), Wybory prezydenckie 2000, https://rcin.org.pl/igipz/Content/208643/WA51_242289_PANB5061-r2018_Wybory-prezydenckie-2000.pdf, 18.05.2023.

McQuail D. (2007), Teoria Komunikowania Masowego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Na czym polega fenomen serialu „Świat według Kiepskich”?, 13.03.2019, https:// www.polsat.pl/news/2019-03-13/na-czym-polega-fenomen-serialu-swiatwedlug-kiepskich/, 14.10.2023.

Piontek D. (2011), Komunikowanie polityczne i kultura popularna. Tabloidyzacja informacji o polityce, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM, Poznań.

Piontek D. (2013), Obraz polityki i polityków w polskich serialach telewizyjnych. Na przykładzie „Rancza” i „Ekipy”, „Środkowoeuropejskie Studia Polityczne”, nr 1. DOI: https://doi.org/10.14746/ssp.2013.1.03

Pokorna-Ignatowicz K. (2012), O prorodzinnej misji TVP uwag kilka, czyli telenowele a kapitał społeczny, w: Medialny obraz rodziny i płci, red. K. Pokorna-Ignatowicz, Oficyna Wydawnicza AFM, Kraków.

Postawili na bezpieczne slogany, 25.05.2010, https://www.rp.pl/wydarzenia/art7187051-postawili-na-bezpieczne-slogany, 15.05.2023.

Schulz W. (2006), Komunikacja polityczna. Koncepcje teoretyczne i wyniki badań empirycznych na temat mediów masowych w polityce, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.

Warner B. R., Hawthorne H. J., Hawthorne J. (2015), A Dual-Processing Approach to the Effects of Viewing Political Comedy, „Humor”, nr 28(4). DOI: https://doi.org/10.1515/humor-2015-0099

Zyblikiewicz L. A., Nie chcę, ale muszę. Słowa Lecha Wałęsy przeszły do historii. Tylko czy ktokolwiek mu uwierzył?, 3.01.2018, https://twojahistoria.pl/2018/01/03/nie-chce-ale-musze-slowa-lecha-walesy-przeszly-do-historiitylko-czy-ktokolwiek-mu-uwierzyl/, 20.05.2023.